Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LAPSIPERHEEN aamuvalmistelut - vinkkejä kaivataan!

Vierailija
03.10.2013 |

olen joka aamu myöhässä töistä kun ei päästä ikinä ajoissa lähtemään.

Millä konsteilla teillä hoituu aamut rivakasti?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tavarat valmiiksi edellisenä iltana. Lasten vaatteet, omat vaatteet, tarha/koulureput (kouluikäiset hoitaa itse) jne.

2. Herää itse aiemmin, tee kaikki rauhaa vaativat hommat ennen kuin lapset herätetään. Sitten lapset valmiiksi ja menoksi.

Vierailija
2/4 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:19"]

olen joka aamu myöhässä töistä kun ei päästä ikinä ajoissa lähtemään.

Millä konsteilla teillä hoituu aamut rivakasti?

[/quote]

No mihin teillä kuluu aamulla aikaa? Siitä kai pitää lähteä liikkeelle.

Minä laitan illalla lasten vaatteet valmiiksi, katson vielä eteiseenkin että pipot ja hanskat ovat tallella ja reput lähtövalmiina.

Aamulla nousen itse, teen omat pakolliset puuhat (käytännössä hampaiden pesu, pukeminen, hiusten pikalaitto ja ripsiväri) ja herätän lapset. Lapset saavat olla kymmenen minuuttia tv:n lastenohjelmien äärellä heräilemässä, sitten pukevat (tietysti pitää vähän patistaa). Koululaiselle aamupalaa, päiväkotilaiselle ulkovaatteet päälle ja sitten ollaankin lähtövalmiina.

Kaikki turha häröily pois aamuista, kaikki mahdollinen valmiiksi jo illalla ja sopivan verran aikaa heräämisen ja lähdön väliin. Siinäpä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herääminen tarpeeksi aikaisin ja omien askareiden hoitaminen pikapikaa ennen lasten heräämistä. Myös lasten herättäminen tarpeeksi aikaisin (liikkumavaraa aamurähinöille) ja siitä ei lipsuta, eli vaikka tulee kitinää ettei jaksa, niin noustava on heti.

Kaikkien ihan kaikki puettavat vaatteet valmiina omissa pinoissaan suurinpiirtein pukemisjärjestyksessä ("ensin käyt pissalla, sitten puet noi sisävaatteet, sitten puet noi ulkovaatteet").

Meillä se joka on ekana pukenut sisävaatteet, "voittaa" ja hän pääsee ekana hammaspesulle ja hiustenlaittoon vessaan, jossa itse meikkaan samalla lasten pukiessa.

Meilä ehdottomasti arkea helpottava ja nopeuttava ratkaisu on ollut se, että lapset syövät aamupalan päiväkodissa. 

Telkkaria ei enää aamuisin avata, koska lapset jumittuivat katsomaan ohjelmia ja pukeutuminen ja edistyminen aamuaskareissa hidastui.

Vierailija
4/4 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sujuu aamu tehokkaasti, noin tunnissa:

1) herään, käyn suihkussa, pesen tukankin - 5 min

2) puen ja föönaan lyhyen tukkani kuivaksi 7 min

3) herätän lapset, saavat syödä aamupalaa katsellen lastenohjelmia - aamupalan tekoon menee viisi min. Samalla kun lapset syövät, minä syön ja silmäilen aamun lehden. Tähän menee noin vartti.

4) Patistan lapset pukemaan, itse meikkaan sillä välin. Primer, meikkivoide, peitevoide, puuteri, poskipuna, ripsari, luomiväri, kulmat. 10 minuuttia.

5) Lapset pesevät hampaansa, 5 min

Ja sitten eikun menoksi. Noihin meni 45 minuuttia, liukumaa on vähän riippuen aamusta, mutta noin tunti menee kaikkiaan.

Vaatteet tosiaan kannattaa panna valmiiksi kaikille omiin pinoihin, eikä lapset niitä enää saa aamulla vekslata (illalla saavat valita esim. minkä puseron tahtovat, mutta aamukiistoihin ei saa suostua, muuten menee vehtaamiseksi). Samoin tarha/koulureput pakataan valmiiksi illalla. Kahvinkeittimen lataan jo illalla valmiiksi ja lasten aamupalat mietin etukäteen, ettei tarvitse aamulla ihmetellä, että hä - leipä onkin lopussa, mitäs syödään...

Ja tärkeää on herätä toki ajoissa - vartti tuo kummasti lisää peliaikaa aamussa, mutta ei ole ratkaiseva lisä aamu-unissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä