Voiko Mensan jäsenyydestä olla hyötyä työn saannissa?
Olen urani alkutaipaleella oleva "uustyötön". Mensan kotitestin mukaan pääsisin mensaan jos hakisin.
Olen ollut jo parissa työhaastattelussa (saamatta kokemuksen puutteen vuoksi kuitenkaan paikkaa). Haastatteluissa on kysytty, onko minkään järjeston jäsen tai yhdistystoiminnassa mukana (työ on luonteeltaan sellaista että kontakteja ja "statusta" pitäisi olla, mutta ei saisi olla liikaa sidonnaisuutta).
Jos hakisin ja pääsisin Mensaan, kannattaisiko / saisiko siitä mainita haastattelussa? Mitä hyötyjä, mitä haittaa?
Kommentit (28)
Minä mainitsen asiasta mutta työskentelenkin taloushallinnon ja IT:n kehittämisen alalla. Suosittelen sinullekin talouden, tekniikan, IT:n tai johtamisen opintoja. Aloja joilla älykkyyttä arvostetaan ja se ymmärretään. Mensa älykäs on tunnetusti matemaattis-loogisesti älykäs mutta tuolla tapaa älykäs kykenee ratkomaan muitakin pulmia kunhan opettelee, opiskelee, harrastaa muutakin kuin matemaattisia aineita.
Mensan nettitestit muuten sitten antavat automaattisesti isompia tuloksia kuin se oikea testi. Se innostaa ihmisiä menemään viralliseen testiin joka on maksullinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan tosi paljon minkälaista työtä olet hakemassa.
Useimmissä paikoissa varmasti siitä olis enemmänkin haittaa kuin hyötyä. harva haluaa palkata itseään älykkäämpää alaisekseen.
Jos se jäsenyyden hankit niin harkintaa kannattaa silti käyttää siitä ihmisille kertoessaan, myös työhaastatteluissa.
Samaa mieltä, siis siitä että riippuu työstä.
Ei ole olemassa mitään "yleisälykkyyttä", josta Mensan jäsenyys olisi todiste. Se todistaa vain sen, että tyypillä on sellaista älyä, jota Mensa mittaa. Tunneälystä se ei kerro mitään, ei myöskään esim. mielikuvituksesta, stressin sietämisestä, yleissivistyksestä, kielellisistä taidoista …
Jos työ vaatii luovuutta, hiljaista tietoa ja kokemusta, ongelmanratkaisukykyä, sosiaalisia taitoja, kielellistä hahmottamista, ajantajua yms älykkyyden ilmenemismuotoja. niin Mensa-äly ei kerro noista mitään. Haittaa siitä ei varmaankaan ole, mutta plussaa siitä saa todennäköisesti vain insinöörityyppisissä hommissa.
Höpöhöpö, aika kyynistä ajattelua sinulla 24.
Mensan kotitesti on suuntaa antava eikä todellakaan sisällä mitään "ekstroja" tuloksessaan.
Mites, saahan sen pistelukeman tietoonsa jos Mensan testitilaisuudessa käy?
Ihan suolesta jos pimittäisivät sen!!
Vierailija kirjoitti:
Mites, saahan sen pistelukeman tietoonsa jos Mensan testitilaisuudessa käy?
Ihan suolesta jos pimittäisivät sen!!
Se testitilaisuus on maksullinen, tottakai sieltä saa tuloksensa tietää.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan tosi paljon minkälaista työtä olet hakemassa.
Useimmissä paikoissa varmasti siitä olis enemmänkin haittaa kuin hyötyä. harva haluaa palkata itseään älykkäämpää alaisekseen.
Jos se jäsenyyden hankit niin harkintaa kannattaa silti käyttää siitä ihmisille kertoessaan, myös työhaastatteluissa.
Samaa mieltä, siis siitä että riippuu työstä.
Ei ole olemassa mitään "yleisälykkyyttä", josta Mensan jäsenyys olisi todiste. Se todistaa vain sen, että tyypillä on sellaista älyä, jota Mensa mittaa. Tunneälystä se ei kerro mitään, ei myöskään esim. mielikuvituksesta, stressin sietämisestä, yleissivistyksestä, kielellisistä taidoista …
Jos työ vaatii luovuutta, hiljaista tietoa ja kokemusta, ongelmanratkaisukykyä, sosiaalisia taitoja, kielellistä hahmottamista, ajantajua yms älykkyyden ilmenemismuotoja. niin Mensa-äly ei kerro noista mitään. Haittaa siitä ei varmaankaan ole, mutta plussaa siitä saa todennäköisesti vain insinöörityyppisissä hommissa.
Mensan käyttämä testi kertoo erittäin hyvin ongelmanratkaisukyvystä. Ei esimerkiksi ahkeruudesta tai yleistiedosta.
Olen joutunut jättämään CV:stä kaksi asiaa pois, koska ne olivat siellä haitaksi eivätkä hyödyksi. Ensimmäinen on Mensan jäsenyys ja toinen naistutkimuksen (nyk. sukupuolentutkimus) sivuaineopinnot. Olen nainen, työhönottajat pääosin miehiä.