kasvotarjonta
Onko muita jotka ovat synnyttäneet ensimmäisen lapsensa kasvotarjonnassa? Olen kuullut, että helposti ei anneta alakautta synnyttää (ekaa kertaa) jos ollaan tietoisia kasvotarjonnasta?
Kommentit (21)
Hei!
Mulla on tosiaan sellainen kuva ja mieheltä olen yrittänyt sitä tivata, että meidän neiti tosiaan olisi tullut otsa edellä eli niska taipuneena. En sitten tiedä miten lopulta tuli ulos. Välillä lääkäri puhui otsatarjonnasta ja välillä naama edellä ja välillä kasvotarjonta. ja koko ajan lääkäri seurasi tilannetta ja lapsella oli hyvät sydänäänet koko ajan, joten sektioon ei lähdetty vaikka siihen oltiin koko ajan valmiudessa. Lapsi oli niin pieni, että lääkäri luotti sen mahtuvan ulos, mutta se ei ollut tosiaan helppoa. 1½ h ponnistelun (joka kai aloitettiin liian aikaisin, ei tullut ollenkaan ponnistamisen tarvetta) ja hankalassa asennossa lääkärin painellessa mahan päältä saatiin tyttö ulos. ja tietty se isohko eppari.
Olen nyt toista odottamassa ekalla kolmanneksella ja ekassa lääkärineuvolassa päätimme lääkärin kanssa, että minun täytyy käydä äitipolilla keskustelemassa edellisestä synnytyksestä ja suunnitella seuraavaa, että miten menetellään eri tilanteiden mukaan. Ehkäpä saan sairaalassa tietää, miten tyttö lopulta tuli ulos, missä asennossa - se on mieltäni vaivannut, kun en ole mitään kuvia näistä tarjonnoista nähnyt. Mullahan oli kaiken kertomani (ks. aiempi tekstini) lisäksi tajunnan kanssa ongelmia ja kaavintareissu juuri sairaalasta päästyämme, kun alkoi raju vuoto. Istukan pala oli jäänyt kohtuun. nämä kaikki yhdessä aiheuttavat jonkin asteisen synnytyspelon.
Nähtäväksi jää, että toistuuko kasvotarjonta.
Mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia aiheesta, lisää vain kirjoituksia!
T:Penni
Messiäinen: Tuo avotarjonta kyllä kuulostaisi minun tapauksessa todellisemmalta, koska sektiosta ei edes puhuttu. Ehkä he ajattelivat ensin kokeilla työntäen mahan päältä, ja lapsi syntyikin sitten niin...Olen kyllä melko varma siitä, että kätilö näytti " omalla päällään" juuri tuon asennon jossa niska on aivan linkussa ja leuka ylhäällä...
Ehkä soittelen sairaalaan ja kysyn, että voitaisiinko synnytys käydä läpi kanssani vielä nyt. Yeensä täällä on tapana, että synnytyksen hoitanut kätilö tulee osastolle juttelemaan synnytyksen jälkeen...
Synnytin kaksosia ja a-vauva tuli nätisti ponnistamalla, mutta kun piti alkaa ponnistaan b-vauvaa, niin sydänäänet hävisivät ja lääkäri vetäisi nopeasti b-vauvan ulos. Imukupista tuli paha iso mustelma suoraan otsalle, ei päälaelle ja siinä lääkäri ja kätilöt totesivat että olikin sitten kasvotarjonnassa. Onneksi vauva oli alle 3 kiloinen.
Esikoisen synnytys käynnistettiin verenpaineen takia vko:lla 40+6. Kivuliaat ja voimakkaat supistukset johtivat 6cm avautumiseen, mitä oli kestänyt yli 9 tuntia. Minun rintakipujeni vuoksi tehtiin kiireellinen sectio. Kamala kokemus ja nyt kun odotan toista viikolla 40+1 sain tietää että esikoinen olikin ollut kasvot minun vatsaan päin. Syntyessään hänellä oli tosi suippo pää. En siis ollut aiemmin edes tiennyt että pitkittynyt avautuminen olisikin voinut johtua väärästä asennosta, eikä kukaan siitä minulle edes maininnuyt jälkeenpäin...
Nyt ollaan taas menossa " yli" eikä synnytystapa arviota minulle tehty, koska kuulemma ei voida tietää miten se synnyts lopulta menee ja koska olen erittäin motivoitunut synnyttämään alateitse niin jänittää kovasti miten suoriudun.
Jotenkin tuntuu myös siltä ettei myöskään tämä vauva tule itsestään pois ja joudun käynnistykseen. Olisi niin ihana lähteä täältä kotoa synnyttämään ja saada vauva normaalia reittiä syliin:)
larissa77
joka huomattiin vasta kun ponnistuksista huolimatta mitään ei tapahtunut ja imukuppia ei saatu kiinni. POika leikattiin hätäsektiolla kun sydänäänet heikkenivät äkisti, oli niellyt kakkaista lapsivettä ja joututtiin huuhtelemaan keuhkot + poika oli vrk hengityskoneessa. Ei kiva kokemus. Taustaksi, että synnytys käynnistettiin 41+0 suurikokoisen sikiön epäilyn vuoksi. POika olikin iso, 4,3 kg ja lääkäri sanoi mulle että vain sentistä oli jäänyt kiinni, ettei mahtunut alakautta tulemaan. POjalla muuten muutenkin iso pää, ja vielä kasvot edellä pään mitta ekstraiso.
Nyt pelottaa, kun kakkonen tulossa, miten tässä käy. Haluaisin alakautta yrittää, mutta pienempää vauvaa (ihan kun tohon voisin vaikuttaa) ja vaadin että tarjonta tarkastetaan vielä viime metreillä ja sektiosuunnitelmat on valmiina varoilta.
Tää oli terapeuttista lukea että on meitä muitakin....
äk
sanottiin meille. Ei sitä voi laittaa vauvan naamalle. Ilmeisesti näissä kaikissa tapauksissa ei siis ole ollut kyse varsinaisesta kasvotarjonnasta, koska olen ollut lukevinani myös juttuja, joissa on käytetty imukuppia. Tai ehkä vauva on sitten vaihtanut asentoa.
Mene ja tiedä näistä, kun ei ole ammattilainen!
Kasvotarjonnassa vauva syntyy sananmukaisesti kasvot edellä. Avotarjonnassa vauvan kasvot ovat syntymän hetkellä äidin häpyluuhun päin (normaalisti peräaukkoon päin). Avosuisena syntyvä vauva voi kuitenkin olla myös rt:ssä. Avonaisessa tarjonnassa käytetään usein imukuppia ja avonainen tarjonta on melko yleistäkin. Kasvotarjonnassa imukuppia ei voi käyttää, koska sitä ei saa vauvan kasvoihin kiinni. Monimutkaista, mutta totta.
Itselläni ensimmäinen synnytys oli AVOTARJONTA ja sitä ei huomattu vasta kuin lapsen ulostullessa (myös pitkittynyt ponnistusvaihe ja imukuppi- ensimmäinen imukuppi irtosi ja vasta kunnon paineella seuraava pysyi, seurauksena kaksi epparia ja tosi paljon tikkejä ja istumakielto). Olen käsittänyt että tuon viimeisen 180astetta (siis kun kasvot on äidin napaan päin, niin että kasvot tulevat äidin selkärankaan päin) vasta laskeutuessaan synnytyskanavassa, eli silloin kun synnytys on aluillaan tätä tarjontaa ei voi vielä tietää. Miten tämä homma toimii kasvotarjonnassa? Miten kasvotarjonnan voi tietää etukäteen? Vai huomataanko se vasta ponnistusvaiheen alkaessa/aikana, kuten avotarjontakin (jos siis huomataan)?
Ja jos usealla tässä ketjussa kirjoittaneella oli avotarjonta kyseessä, niin heille lohdutukseksi että minulla ainakin ensimmäisen lapsen ollessa avotarjonnassa, seuraavat kaksi syntyivät kuitenkin ihan normaalissa tarjonnassa. Tosin ensimmäisessä synnytyksessä oli kätilöllä hieman kiirehtimisen makua ja tippa käytössä, seuraavissa meni luonnollisemmin ja oman tahtisemmin.
Insinööriäiti:
Olen käsittänyt että tuon viimeisen 180astetta VAUVA KIERTYY AKSELINSA YMPÄRI (siis kun kasvot on äidin napaan päin, niin että kasvot tulevat äidin selkärankaan päin) vasta laskeutuessaan synnytyskanavassa, eli silloin kun synnytys on aluillaan tätä tarjontaa ei voi vielä tietää. .
Tosi kurjin seurauksin:( Tuota kasvotarjontaa vaan kun on kai ilmeisen vaikea etukäteen huomata..? Niin ainakin mulle sanottiin.
Juu, meillä esikoinen oli kasvotarjonnassa, synnytys reilu 21h päättyen sektioon kun ei edennyt 5cm pidemmälle. Kasvotarjonta oli jo huomattu synntystapa-arviota tehdessä pelvimetriassa, muttei noteerattu (usein kuulemma kääntyvät kuitenkin oikeaan asentoon lopulta). Esikoinen tuli sitten lopulta sektiolla.
Herra Kakkosella oli sama tilanne: kasvotarjonta ja synnytystapa-arviossa päädyttiin suunniteltuun sektioon. Herra Kakkonen kuitenkin päätti tulla vrk ennenkuin sektioaika oli, ja leikkaussalin ollessa varattuna yhtäsoittoa 18h saapumisestamme sairaalaan, Herra Kakkonen syntyi alateitse :D Eli hän sitten kun olin auki jo 9cm ja koeponnistin, käänsikin päänsä oikeaan asentoon ja lopulta mahtui kuin mahtuikin alakautta tulla.
Katsotaan miten käy jos Kokki Kolmonen saa alkunsa, miten sitten käy :)
yksi... eli ei tiedetty ennen kuin ponnistusvaihe alko pitkittymään ja ultrasivat siitä masun läpi vielä. Kyllähän se vaavi sieltä sitten ulos tuli imukupin avustuksella viimein. Aika tuskastuttavaa, kun mitään ei tapahtunut vaikka kuin punnersi,.. ;)...onneksi ei sattunut pahempaa, vaan vauva oli kunnossa happikaapin ja äiti kursimisen jälkeen.
oli avotarjonnassa tietämättämme. Kätilö alkoi ihmetellä yli tunnin ponnistuksen jälkeen, miksei nyt jo tule ja laskeudu kunnolla kanavaan... no siksi että kasvot oli eteenpäin. Kiireellisenä sektioon mentiin. Supistuksia oli vauhditettu oksitosiinilla.
Toisessa synnytyksessä tuli kurjat muistot mieleen siinä vaiheessa kun taas sain oksitosiini tipan käteeni supistuksia vauhdittamaan. Kätilö huomasi onneksi ahdistukseni ja sanoi että olen erityistarkkailussa ja saan oksitosiinia pienimmällä mahdollisella annostuksella. Vauhditetut supparit voivat kuulemma helposti johtaa väärään tarjontaan.
Tällä kertaa säästyttiin sektiolta ja poika syntyi pitkän epparin ja toisen asteen repeämien myötä alakautta.
Hei!
Meillä esikoinen tuli naama edellä maailmaan yht. 28 h synnytyksen ja 1,5 h ponnistusvaiheen jälkeen. Kasvotarjonta huomattiin vasta synnytyksen ollessa käynnissä, kun lääkäri alkoi tutkimaan, miksei homma etene. Eli luulin synnyttämän mennessäni, että vauva hienosti raivotarjonnassa. Tilannetta seurattiin ultralla synnytyksen aikana muutamaan kertaan ja kontillaan olin pitkään, mutta ei tyttö kääntynyt. Lääkäri piti minua koko loppusynnytyksen sektiovalmiudessa eli ei ruokaa eikä juomaa, mutta toisteli koko ajan, että vauva on niin pieni, että varmasti mahtuu tulemaan. Olikin vain 2,6 kg (rv 39+2) ja napanuora mahan ympäri - liekö siksi ei päässyt akselinsa ympäri keikahtamaan?
Tosi suippopäisenä sitten syntyi ja minulle tehtiin iso eppari, jota ommeltiin yli tunti. Kokemus oli rankka, kun kipuja oli yli vuorokauden koko ajan - kohdunsuu ei siis avautunut ja sitä lääkäri käsin availi, mikä oli melko kamalaa. Eikä vauva laskeutunut kuin vasta ponnistusvaiheessa ponnistamalla. Sain kyllä epiduraalin, josta sain suuren avun viimeisille tunneille ennen ponnistusvaihetta.
Olisin tosi kiinnostunut kuulemaan lisää kokemuksia kasvotarjonnasta ja varsinkin sen uusiutumisesta, kun pikkukakkonen on jo tuloillaan...
T:Penni78
Kun ponnistusvaihe oli kestänyt yli tunnin ultrattiin ja todettiin, että kasvotarjonnassa tulaan. Olin kai melkoisen hyvä voimainen, kun 2h 5 min jälkeen poika syntyi (sectiosta oltiin jo keskusteltu, mutta välilihan leikkaaminen, imukuppi yrityksen vuoksi sai minut yrittämään viimeiseen asti) 4,35kg/55 cm syntyi hyvin suippopäisenä. Kysyin jälkeen päin mitä oltais tehty, jos väärä tarjonta olisi tiedetty ja vastaus oli, ei mitään erityistä, vaan yritetty samalla tavoin.
2. odottaessa tiedettiin jo etukäteen, että pienempi on tulossa. Tämä herra ei vain sitten kääntynyt ollenkaan ja perä-jalkatarjontaa ei annettu synnyttää eli 2. synnytys oli suunniteltu sectio. Taitaa olla kohdun muodossa vähän vikaa, kun lapset aina väärässä asennossa.
Vompatti ja pojat 1&3v.
Esikoinen syntyi avosuisena alakautta. Kasvotarjonta huomattiin vasta synnytyssalissa pään alkaessa syntyä. Synnytys kesti kaiken kaikkiaan 9 h, josta ponnistusvaihe 30 min eli melko normaali synnytys tarjonnasta huolimatta. Kaikki meni kuten normaalissa rt-synnytyksessä, mitään komplikaatioita ei synnytyksessä ollut. Tyttö oli onneksi pieni kooltaan 2,88 kg ja 49 cm (rv 40+1), joka saattoi helpottaa asiaa. Kätilö tokaisi jälkikäteen, että onneksi oli pieni muuten olisi jouduttu pian hätäsektioon. Missään synnytyksen vaiheessa en itse huomannut mitään erikoista. Näin jälkikäteen olen miettinyt asiaa, etenkin kun toinen lapseni (rv 36+1) kääntyi rt:stä perätilaan reilu kuukausi sitten. Saa nähdä miten lopulta tämän synnytän.
Kiitti vastauksista. Sillä rupesin kyselemään, kun ite tosiaan synnytin kasvotarjonnassa alateitse ja sairaalassa ollessani ei kätilö ehtinyt käydä kanssani synnytystäni läpi, joten en tiennyt kuinka yleistä tämä on...
Mun synnytys oli aika normaali: 7h45min ja ponnistus 25min. Tosin oon epäilly koko ajan, että äitipolilla tiesivät vauvan olevan tulossa kasvot edellä. Koska viikkoa ennen synnytystä oli synnytystapa-arvio, jossa ultrattiin ja kuvattiin lantio. Epäilyksenl johtuvat kai siitä, että ultraava lääkäri käänsi näytön poispäin monusta kun itse sitä katselin..voi kyllä olla ihan luulosairautta, sillä teidän kirjoituksista kävi ilmi, että lapsi voi kääntyä noin vasta synnytyksen aikana.
Näin ilmeisesti, koska kukaan ei kieltänyt syömästä tai juomasta, ennemminkin päinvastoin...Sektiosta ei kyllä kertaakaan puhuttu koko synnytyksen aikana..Ite en tienny koko asiasta kuin vasta sitten kun kaikki oli ohi. En tollo hoksannu edes silloin kun kätilö kannusti ponnistamaan sanoen että, " sieltä se jo kurkkas" .
Vauva painoi n.3kg 700g ja 49 cm. Eppari tehtiin ja toisen asteen repeämät (hui, ja toista kuumeilen...) Olis tosiaan ihan kiva tietää, että tuppaako tällainen toistumaan vai onko vaan sattumaa?
... jolla esikoinen 8 vuotta sitten kasvotarjonnassa. Ei siis etukäteen ollut mitään tietoa asiasta, vaan ponnistusvaiheessa kun vauva ei laskeutunutkaan ym. kiireelliseen sektioon tunnin ponnistusvaiheen jälkeen. Vasta siis sektion jälkeen tiedettiin, että kasvotarjonta.
Toinen raskaus ihan normaalisti rt. Nyt saan kolmannen syyskuussa ja ainakin vielä pt, toivottavasti siis kääntyy ettei joutuisi taas sektioon...
mutta meillä oli esikoinen kasvotarjonnassa, mikä huomattiin vasta leikkauksessa. Avautumisvaihe kesti 30 tuntia, joista ainakin puolet olin vain sen saman 4 senttiä auki. Diagnoosi: " pysähtynyt synnytys" ja leikkaussaliin kun vauvan sydänäänet heikkenivät. Poika tuli terveenä maailmaan ja sai jopa 9 pistettä. Kasvotarjonnasta jäi muistoksi pojalle otsaan ja niskaan haikaran jäljet, minä toivuin erittäin hyvin leikkauksesta. Jälkeenpäin mietin, että ei olisi ehkä ollut vielä hänen aikansa syntyä, mutta minuakin ruoskittiin aika kovasti oksitosiinilla.
Toinen poika syntyi täysin luonnollisesti, raivotarjonnassa ja nopeasti (6h). Napanuoraa oli taas kaverilla ympärillä niinkuin esikoisellakin, mutta ihan itse olisi sieltä tullut jos äiti olisi muistanut käydä sinä päivänä pissalla. :) Aina sitä jotain unohtaa... No, loppu hyvin kaikki hyvin. Tämä kakkonen ei edes itkenyt kun syntyi, kummitätinsä totesi että ei se kokemus sitten kovin hirveä hänelle ollut. Onnea sinullekin, kyllä kaikki hyvin menee!
Kasvotarjonta on synnytyseste, niin ei voi synnyttää alateitse vaan aina tehdään sektio. Kasvotarjonnassa pää on taipunut niin taakse kuin vain voin ja tälläin läpimitta on niin suuri, että se ei mahdu lantiosta tulemaan.
Toinen asia on sitten avotarjonta, joka tarkoittaa sitä, että vauvan syntyy kasvot kohti äidin napaa, mutta silti takaraivo tulee ulos ensimmäisenä. Ilmeisesti tätä tarkoitetaan tässä ketjussa.