Voiko viisaudenhampaan poistattaa raskaana ollessa??
Hei!
Mahtaakohan kenelläkään olla kokemusta/tietoa em. asiasta? Olen 12 viikolla raskaana ja nyt on toinen viisaudenhammas alkanut siinä määrin vaivata, että haluaisin sen pois. Raskauden alussa minulla oli hampaiden rutiinitarkastus ja siinä yhteydessä hammaslääkäri vain totesi, että yleensä vältetään poistamasta viisaudenhammasta raskausaikana. No, tuolloin tuo hammas ei vielä vaivannut, joten en sitten sen enempää kysellyt.
Eli mahtaisiko onnistua?? Miten on puudutusten ym. laita? Saako niitä antaa raskaana olevalle? Ilman niitä nyt en hommaan luonnollisestikaan ryhdy vaan vaikka kärsin sitten loppuun asti...;) Mitenköhän on sitten särkylääkeiden laita kun ainoastaan panadolia saa käsittääkseni ottaa ja mahtaako se tuommoiseen kipuun sitten auttaa? Onko jotain muita syitä miksei suositella hampaan poistoa tässä tilassa??
Kiva, jos joku osaa auttaa vaikka tarvitsee varmaan kyllä heti huomenissa kuitenkin ottaa yhteys hammaslääkäriin ja kysellä vähän lisää....
Kommentit (11)
tiedän kyllä itsekin sen kivun kun toinen viisaudenhammas poistettiin reilu vuosi sitten. Muistaakseni kuitenkin pärjäsin buranalla mutta sitähän ei saa ottaa raskausaikana... Noh, täytyy varmaan toivoa ettei tuo tuon enempää rupea vaivaamaan.
Viikkoja on nyt jo reilut 31. Poistettiin kyllä ihan tavallinen takaposkihammas, viisurit on vuorossa sitten vauvan synnyttyä kun eivät ole vielä itsestään ilmoitelleet. Puuduttivat normaalisti ja jälkisärkyyn söin panadolia.. Olen kyllä kuullut että kovaan särkyyn lääkäri voi määrätä myös panacodia, joka on siis parasetamoli-pohjainen punaisen kolmion särkylääke, ja pitäisi olla turvallinen raskausaikanakin.
Mun hammaslääkäri sanoi, että he välttävät kaikkia toimenpiteitä viimeisen kuukauden ennen laskettua aikaa. Myös eka kolmannes on varmaan sellanen milloin ei tehdä kuin ihan ne välttämättömimmät. Ap:n tilanteessa kysyisin hammaslääkäriltäni että voiko vaivaavan viisurin poistoa ajatella silloin raskauden keskikolmanneksella, tarkistaisin myös etukäteen että mitkä on mahdollisuudet jälkisärkyä ajatellen.
Ap, olet kuitenkin melko alussa raskaudessasi, joten sinuna yrittäisin hoidattaa hampaan ajoissa ettei sitten loppumetreillä tarvi kärsiä jumalattomasta hammassärystä..
Se riippuu aika monesta. Mun tietääkseni ensimmäisellä kolmanneksella toi puudutusaineen käyttö on kai kyseenalaista (ainakin jotkut puudutusaineet). Ja ilman puudutusta sitä tuskin poistetaan.
Sitten säryt todennäköisesti riippuu millanen viisuri sulla on? Onko poisto leikkauksellinen ja kuinka paljon poraillaan luuta? Särky on tosi yksilöllistä, jotkut tarvii yhden särkylääkkeen, jotkut syö viikon. Panadolilla on sitten pakko pärjätä, onhan sitä ihmisiä, jotka ei ikinä voi käyttää muuta särkylääkettä kuin parasetamolia.
No, mutta kyseles hammaslääkäriltäs vaan ja kertoisitko tänne vielä meille, että mitä sanottiin!!??
Lykkyä mahdolliseen poistoon:)
Hammaslääkäri oli itsekkin raskaana ja sanoi että puudutuksesta ei ole vauvalle mitään haittaa. Hampaan paikka ei ollut toimenpiteen jälkeen mitenkään erikoisen kipeä. Pari Panadolia söin pieneen särkyyn. Edellisen viisaudenhampaan poiston jälkeen en tarvinut yhtään särkylääkettä.
Minulla hammas poistettiin yläpuolelta mutta jos hammas on alaleuassa saattaa jälkikipu olla vähän kovempaa. Raskaana oleville on myös vahvempia särkylääkkeitä joille lääkäri kyllä kirjoittaa tarvittaessa reseptin.
yhdessä raskaudessa noin puolivälin paikkeilla. Puudutteisen käytölle ei estettä. Reikiä mulla on kanssa raskaana ollessa paikattu ja aina on puudutetta käytetty.
Panadolilla pärjäsin poiston jälkeiset kivut jotenkuten, eihän ne montaa päivää kovana kestä.
Mulla viime raskauden aikana poistettiin kaksi yläpuolen viisaudenhammasta ja panadolilla selvisi hyvin. Ei mitään ongelmaa pitäisi olla.
Edellisessä raskaudessa viisuri alkoi oireilemaan ja tulehtui rv 20 ja sain siihen antibiootit. Ei poistettu ja sanottiin että tule sitten kun imetys on loppunut.
No, unohdin ja sitten olinkin jo uudelleen raskaana kun hammas alkoi taas vaivaamaan. Määräsivät tulehdukseen taas antibiootit mutta en hakenut niitä ja vaiva meni ohi parissa päivässä.
Jos on vakava tilanne niin mieluumin poistavat. Siitäkin voi olla haittaa enemmän että suuhun tulee paha tulehdus ym.
Ap:n tapauksessa poistavat jos vaiva on vakava, varmaan siirtävät toimenpidettä hiukan myöhemmäksi, keskikolmannekselle.
Miulla poistettiin joulukuussa viisaudenhammas alhaalta. Sillon taisi viikkoja olla jotain 20 kasassa. Aluksi hammaslääkäri oli sitä mieltä että voitaisiin odottaa, mutta kuukausi ennen sitä olin joutunut syömään antibioottokuurin kun koko poski turposi hampaan takia. Se oli jo toinen lääkekuuri vuoden sisällä. Lopulta hammas poistettiin. Ennen operaatiota sain panadolia ja kefexiniä. Onneksi kävi niin hyvin ettei tarvinnut leikellä ym vaan vetämällä lähti pois. Kefexin-lääkekuuria en tarvinnut jälkikäteen vaikka aluksi lääkäri ajatteli sitä määrätä. Panadolia olisi saanut ottaa mutta pärjäsin ilman. Alhaalta kyllä on tosiaan ilkeämmän tuntuinen jälkikäteen kuin ylhäältä poistetuilta. Viikko poiston jälkeen ei tuntunut enää missään. Mutta kannattaa kysellä vaihtoehtoja lääkäriltä. Keskiraskaudessa taitaa olla paras tälläiset operaatiot tehdä. Tsemppiä!
Taidan tosiaan vielä hetken aikaa odotella, koska hammas ei vielä varsinaisesti särje kuin satunnaisesti syödessä mutta menee ohi nopeasti. Ja käsittääkseni sen ajan saa sitten aika nopeasti kun tarve vaatii. No, joka tapauksessa on kai järkevämpää hammas poistattaa parin viikon sisällä varsinkin kun se on ylhäällä eikä alhaalla joka monen mielestä oli tuskallisempaa.
T. oinasmamma
Näin minulle sanottiin ja poistatinkin molemmat yläviisurit viime viikolla, silloin rv tasan 13. Lääkäri sanoi, että poisto on mahdollista, myös paikallispuudutuksen kanssa, mutta leikkausta ei voi tehdä. Enemmän olin etukäteen huolissani pahoinvoinnista, mutta toimenpide oli niin nopea, että pahoinvointia ei ehtinyt tulla (hoidon aikana). Jälkeenpäin oksensin kyllä kerran hammashoitolan vessassa ;-)Jälkihoitoon sain toki vain 500 mg:sta Panadolia, joka yllättäen riittikin ihan hyvin. Ei vienyt koko kipua, mutta turrutti sen niin, että ihan hyvä oli olla. Olin sairaslomalla kyllä kaksi päivää. Töissä olisi ollut tuskaa, kun väsytti ja särki. Panadolia söin kyllä maksimimäärät eli 2kpl/3krt vrk ja ne pari päivää. Olen tyytyväinen, että sain asian hoidettua ja nyt ei viisurit enää oireile.
Voivat kyllä otta piis jos sulla on hyvä kipukynnys. Puudutetta voi käyttää mutta pelkällä panadolilla ei säryn kanssa pärjää.
Mieheltä poistettiin ja sai reseptillä särkylääkkeitä, niitä " kolmio" lääkkeitä. Ja kun nekään ei meinannu tehota..
Mun hammas olis kanssa pitäny poistaa jo pari vuotta sitten mutta olen koko ajan raskaana tai imetän :)