Pieni koiranpentu 5kk, kuinka pitkiä lenkkejä?
Minulla on lääpiörotuinen pentu. Tykkään käydä pitkillä kävelylenkeillä 1-1,5h , vauhti on vain n 5km tunnissa.
Pentu on lenkin jälkeen ns täysin finaalissa, makaa kaikki raajat suorana ja huilaa huolella.
Niin onko tämmöiset ulkoilut liikaa, liian pitkiä tai kesto liian pitkä?
Mikä sitten olisi sopiva matka ja aika jos tämä on liikaa?
Kommentit (9)
Varsinkin lämpimällä kelillä kuulostaa paljolta. Lisäksi jos kävelet asvaltilla niin tekee huonoa tassuille ja selälle.
Meillä 4kk ikäinen pentu, jonka pisin lenkki ollut n. 4km hitaasti. Pentua ei saisi lenkittää niin pitkästi, että on ihan uupunut. Ja pikkuhiljaa pidentää lenkkejä, mielellään maastossa eikä asfaltilla.
Kyllä lenkkeilyttäisin aika normaalisti jo. Jos on kääpiökoira, niin ota sille joku kantoväline mukaan, mihin voit laittaa vaikka loppulenkistä, jos tuntuu että matka hirvittää.
Riippuu myös siitä, että onko pentu hihnassa lenkkien ajan vai irti? Ja miten tuo lenkkeily on aloitettu, suoraan lähdetty vetämään tuntia vai onko aloitettu kuitenkin hitaasti että on lihakset ehtineet kehittyä?
5km/h on muuten aika ripeä kävelyvauhtia, ainakin mun lyhyillä koivillani, eli vauhtia on ainakin kääpiökoiran pennulle kyllä ihan liikaa, sehän joutuu juoksemaan koko matkan, lähes pysähtytämättä. Rauhoitu vähän.
Aivan liikaa. Liian kauan, aivan liian kovaa. Pentua ei lenkkeilystä vaan ulkoilutetaan, mieluiten metsässä. Pikkuhiljaa opetellaan hihnakulkemista. Pilaat koiran jalat.
Kuulostat ääliöltä.
Itse opin jotain pennun jaksamisesta, kun vein sen ehkä 800 metrin päässä olevalle niitylle. Olimme olleet siellä enninkin, mutta nyt
se leikki innoissaan toisen koiran kanssa - ja väsähti täydellisesti kun leikki loppui.
Siinä oli aikaa ajatella asioita, kun kannoin torkkuvan 5-kuisen rotikan kotiin.
No älkää nyt haukkuko apta. Ei tarvi olla ilkeä vaikkei kaikkea tiedäkään. Nyt ap varmaan tekee jatkossa eri tavalla. Tulee paha mieli kun täällä ollaan niin ilkeitä toisille.-2
Ei olla ilkeitä, vaan oltaisiin pöyristyneitä siitä, miten joku hankkii koiranpennun perehtymättä asioihin yhtään. Jos tämä olisi totta. Vaikka onhan sitä kyllä kaikenlaisia.
Oletko nyt tosissasi vai provoiletko vaan?
Ei kaksivuotiasta ihmisvauvaakaan kävelytetä kuutta kilsaa kerrallaan.