Koronavilkusta ei ole apua, jos käyttäjät eivät ilmoita sinne tartunnastaan tai altistumisestaan
Silloin muidenkaan koronavilkut eivät vilkuta.
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000006620338.html
"Yrttiaho ei tiedä, että sovellukseen olisi vielä syötetty koronapositiivisia altistumiskoodeja."
Kommentit (15)
Ei kiinnosta! Minulla on nyt koronavilkku joten olen tehnyt oman osuuteni ja voin nyt reissata ja bilettää rauhassa!
No eiköhän jokainen joka sen on ladannut, laita sinne koodinkin. Ne jotka ovat sitä vastaan muutenkin, hakevat tuollaisia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta! Minulla on nyt koronavilkku joten olen tehnyt oman osuuteni ja voin nyt reissata ja bilettää rauhassa!
Et voi. Koronavilkku on vain apuväline, ei suoja. Maskit ovat parempi apuväline, mutta nekään eivät ole suoja. Kaikkein tärkeintä on edelleen hyvä hygienia, turvavälien pitäminen, tarpeettomien kontaktien välttäminen ja oireisena kotiin jääminen.
Niin? Vapaaehtoinen tarkoittaa vapaaehtoista. Sovellus on tullut eilen ladattavaksi ja viime viikkojen perusteella tuon lataamisen jälkeen noin 10-20 ihmistä on saanut tiedon positiivisesta tuloksesta. Latausten perusteella näistä 2-5 henkilöllä on sovellus käytössään. Lisäksi he ovat todennäköisesti odotelleet testutulosta kotonaan eilisen päivän, joten sovelluksella ei edes olisi mitään tietoa tuntemattomista altistuneista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se oma osuus siihen lopu. Kyllä sen koodin syöttökin siihen kuuluu. Bileitä rauhassa siihen asti ja sitten vedät koodin jaa jonkun aikaa rauhassa. Sitten sen jälkeen voy bilettää entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän jokainen joka sen on ladannut, laita sinne koodinkin. Ne jotka ovat sitä vastaan muutenkin, hakevat tuollaisia syitä.
Ei sitä koodia voi sinne noin vain laittaa. Sen koodin saa vain terveydenhuollosta.
Näin ihmispsykologia toimii: halutaan tietää muiden tartunnoista, mutta ei haluta kertoa omasta tartunnasta.
Tartuntoja voi olla myös ihmisillä, joilla ei ole sovellusta tai edes älypuhelinta, kuten ikäihmisillä, lapsilla, ulkomaalaisilla tai vähävaraisilla. Eli se ettei koronavilkku ei vilkuta ei tarkoita, ettetkö olisi voinut altistua ja saada tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi. Koronavilkku on vain apuväline, ei suoja. Maskit ovat parempi apuväline, mutta nekään eivät ole suoja. Kaikkein tärkeintä on edelleen hyvä hygienia, turvavälien pitäminen, tarpeettomien kontaktien välttäminen ja oireisena kotiin jääminen.
Joo pesen kyllä käsiä ja pyrin välttelemään suurempia kontakteja mutta kotiin en aio linnoittautua.
Niin ja yhtään maskia en ole kyllä ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
App menee maskin edelle noin yleisesti ottaen. Maski on hyvä tiukassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä koodia voi sinne noin vain laittaa. Sen koodin saa vain terveydenhuollosta.
Väitinkö jotain muuta? Mutta luultavasti suurin osa joka Appin lataa, pitää sitä tarpeellisena kaikilta kantilta. Ja saadessaan positiivisen tuloksen ja koodin, myös syöttävät sen sinne. Osa voi pitää appia vain omaksi hyödykseen, mutta sille ei voi mitään. Sellaisiakin ihmisiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Näin ihmispsykologia toimii: halutaan tietää muiden tartunnoista, mutta ei haluta kertoa omasta tartunnasta.
Tartuntoja voi olla myös ihmisillä, joilla ei ole sovellusta tai edes älypuhelinta, kuten ikäihmisillä, lapsilla, ulkomaalaisilla tai vähävaraisilla. Eli se ettei koronavilkku ei vilkuta ei tarkoita, ettetkö olisi voinut altistua ja saada tartuntaa.
Itse olen järkyttynyt uutisten kommentoinneista. Halutaan tietää koronaan sairastuneen nimi jne. Oletetaan että sairastuneet ovat omaa huolimattomuuttaan saaneet tartunnan ja tahallaan tartuttaneet muita. Esimerkiksi kaupoissa työntekijät eivät kaikesta huolimatta voi olla jatkuvasti 2m säteellä muista jne. Parhaansa yrittävät. Samoin esim. päiväkodeissa työskentelevät tai opettajat.
Tämä tulee johtamaan siihen että sairastuneet eivät enää käy testissä tai kerro sairastuneensa ja tämä sitten siihen että tauti leviää. Ihmiset alkavat pelkäämään seurauksia (väkivaltaa jne.) enkä yhtään ihmettele kommentteja luettuani miksi. Nyt eivät luota ettei koronavilkku vuoda.
Valitettavasti tämänkin taudin voi saada vaikka ihan ohjeiden mukaan eläisikin. Vilkku on yksi lisälaite siihen että nimenomaan haluaisi olla vastuullinen.
Tilanne on kääntynyt kammottavaan suuntaan. Sairastunut on miltei rikollinen useiden silmissä. Ei tästä vihalla selvitä!
Mietin tätä jo eilen... että kuinka moni on rehellinen ja syöttelee sinne tartuntatietojaan? Varmaan suuri osa vaan kyttää viestiä "ei altistuksia" ja kuvittelee olevansa turvassa. Totuushan on että tuo toimii vain jos nämä viruksen saaneet toimivat. Hiukan epäilyttää.
Sovellus tuli vasta eilen, joten eihän kukaan ole ehtinyt sinne vielä mitään koodia syöttää. Tällä viikolla tulevia positiivisia voi syöttää mutta niiden altistumissato jäänee pieneksi, koska jo testiin hakeutuessa ilmoitetaan että ihmisen on oltava karanteenin omaisissa olosuhteissa, ja henkilön liikkeiden jäljitys alkaa vasta eilisestä.
Parin viikon sisällä nähdään, miten hyvin korona vilkku alkaa toimia.
Aika monet muutkaan asiat eivät toimi, jos ihmiset itse perseilevät. Sellaista se nyt vain on, mikään maailmassa toimii kohtuullisesti vain koska suurin osa ihmisistä ei onneksi perseile, ainakaan koko aikaa.
No voi video.