Miksi se ihmisiä niin kiinnostaa jos työtön hommaa oman asunnon tai auton?
Tai vaikka molemmat. Mitä se kenellekään kuuluu mistä hommaa rahat?
Kommentit (20)
Ei ole vähävaraisella tai työttömällä oikeutta sellaiseen, koska työssä käyväkään ei välttämättä pysty siihen.
Ollaan siis kateellisia siitä, että joku osaa käyttää rahaa järkevämmin.
Verottajaa ei kiinnosta, mutta Kela on aivan hiilenä jos hallitset rahankäyttösi, eli kykenet säästämään. Vaikka on olemasssa tuore oikeuden päätös että Kelan tuista saa säästää.
Ei verottajaa mikään tonnin auto kiinnosta, ei edes voutia.
Vierailija kirjoitti:
Verottajaa ei kiinnosta, mutta Kela on aivan hiilenä jos hallitset rahankäyttösi, eli kykenet säästämään. Vaikka on olemasssa tuore oikeuden päätös että Kelan tuista saa säästää.
Mistä löydän tämän päätöksen?
On kummallista, että järkevästä rahankäytöstä yritetään rankaista. Siitä ollaan vaan mielissään, että tukiasiakas tuhlaa rahansa alkoon ja kiinatilauksiin, mutta auta armias jos olet kyennyt säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kummallista, että järkevästä rahankäytöstä yritetään rankaista. Siitä ollaan vaan mielissään, että tukiasiakas tuhlaa rahansa alkoon ja kiinatilauksiin, mutta auta armias jos olet kyennyt säästämään.
Niinpä. Säästäväisyyttä ja kurinalaista rahankäyttöä pidetään yhteiskunnassamme hyveenä, mutta jos elät Kelan tuilla, niin hyveet kääntyvät paheiksi. Googlella löytyy helposti dokumentit, tuore tapaus.
Googlaa "Kelan tuista säästäminen" ja siihen tyyliin. Oikeus totesi, että Kelan tuista saa säästää.
Kaveri laittoi kaikki asiakirjat nettiin.
Pikku ihmiset ovat katkeria, kun sosiaalisten paineiden takia joutuvat käymään töissä vaikka inhoavat sitä. Eli ovat työttömille kateellisia ja jos työttömällä on rahaa niin ovat kahta kauheammin katkeria.
Kateelliset kyttää... Ruokapankissa käyn pari vuotta vanhalla mersulla hakemassa ruokaa. Ei kannata parkkeerata lähelle, koska saan huuteluja muita ruoanhakijoilta.
Selitys:
Naapurin tädillä on pihassa miesvainajansa vuoden 2017 mersu. Käydään tädin kanssa kerran viikossa tällä autolla yhdessä marketissa ja hoitamassa asioita. Täti ei itse uskalla ajaa vaikka kortin omista.
tottakai kiinnostaa hänenkin rahoilla ne on hankittu
tiukempi valvonta kirjoitti:
tottakai kiinnostaa hänenkin rahoilla ne on hankittu
Kukaan ei pakota sinua käymään töissä ja maksamaan veroja, eli maksat vapaaehtoisesti siitä työttömän autosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla on siitä päätöksestä:
Löytyy aika hyvin hakusanoilla "toimeentulotukisaagan loppu", Redditillä julkaistu.
Foorumi ei salli linkata suoraan.
Liian isot tuet jos niistä jää säästöön.
Työhön tarvittaisiin auto. Kela päättää että sinulta viedään auto. Et pääse töihin. Profit?
Täällä jotenkin kummallisesti oletetaan, että työtön asuu aina vuokralla, ei ole säästöjä tai sijoituksia, saa toimeentulotukea jne.
Totuus on kuitenkin, että työttömäksi voi joutua millaisesta työstä tai ammatista tahansa ja vaikka millaisessa elämäntilanteessa. Uuden työn löytyminen saattaa kestää pitkään korkeasti koulutetuillakin, vaikka olisi valmis monenlaiseen. Moni on onnekseen varautunut elämän tuomiin yllätyksiin esim. kunnon puskurirahoilla.
Olen itse pitkäaikaistyötön ja omistan suht kivan ison asunnon. Sain hankittua sen asuntolainalla, kun onnistuin saamaan muutaman vuoden määräaikaisen työn alalta, jolla pankki oletti olevan töitä jatkossakin. Nyt kun olen jälleen työtön, Kela maksaa lainani ja ennen pitkää asunto on lähes kokonaan maksettu yhteiskunnan tuilla. Jostain syystä tämä aiheuttaa kiukkua, mutta miten se eroaa siitä, että käyttäisin rahat vuokran maksuun, jolloin ne menisivät sijoittajan taskuun ja olisin itse edelleen yhtä köyhä kuin ennenkin. Ihan yhtä paljon se tulee maksamaan, paitsi nyt minun varallisuuteni kasvaa, enkä ole lopulta enää yhtä riippuvainen yhteiskunnan rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pitkäaikaistyötön ja omistan suht kivan ison asunnon. Sain hankittua sen asuntolainalla, kun onnistuin saamaan muutaman vuoden määräaikaisen työn alalta, jolla pankki oletti olevan töitä jatkossakin. Nyt kun olen jälleen työtön, Kela maksaa lainani ja ennen pitkää asunto on lähes kokonaan maksettu yhteiskunnan tuilla. Jostain syystä tämä aiheuttaa kiukkua, mutta miten se eroaa siitä, että käyttäisin rahat vuokran maksuun, jolloin ne menisivät sijoittajan taskuun ja olisin itse edelleen yhtä köyhä kuin ennenkin. Ihan yhtä paljon se tulee maksamaan, paitsi nyt minun varallisuuteni kasvaa, enkä ole lopulta enää yhtä riippuvainen yhteiskunnan rahoista.
Olen luullut että perustoimeentulotukea ei voi saada rahoitusvastikkeisiin enää eikä asuntolainan maksuun muutenkaan. Ainoastaan osaan asuntolainan koroista ja siinäkin vain tietyissa tapauksissa.
Mulla on iso maalaistalo ja hevostalli pihassa, hevosia 2-4. Ajan uudella Volvolla. Olen ollut vuodesta 2011 työtön.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen nuukasti saat kyllä elää, vaikka asunto olisi pieni ja halpakin. Asumistukea saati toimeentulotukea ei saa omistusasuntoon, eli pelkällä työttömyyspäivärahalla jos onnistuu niin anna palaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut että perustoimeentulotukea ei voi saada rahoitusvastikkeisiin enää eikä asuntolainan maksuun muutenkaan. Ainoastaan osaan asuntolainan koroista ja siinäkin vain tietyissa tapauksissa.
Olet oikeassa. Tuon edellisen on kirjoittanut joku kateellinen, joka luulee yhteiskunnan maksavan myös lainanlyhennykset. Korot voi maksaa ja niitäjään ei aina. Esim. meillä todettiin, että asumiskulumme ovat niin pienet, ettemme saa asumistukea korkoihin. Pankista on lyhennysvapaata, mutta sitäkään ei saa ikuisesti.
Ettekö tienneet, että työttömän raha-asiat ovat kaikkien arvioitavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen nuukasti saat kyllä elää, vaikka asunto olisi pieni ja halpakin. Asumistukea saati toimeentulotukea ei saa omistusasuntoon, eli pelkällä työttömyyspäivärahalla jos onnistuu niin anna palaa vaan.
Toimeentulotuki kattaa kylläkin myös omakotitalon asumismenot, eli sähkön, veden, jätemaksut, nuohouksen, vakuutukset ja muut kulut. Silloinhan niistä säästyvällä rahalla on hyvä lyhentää lainaa, kun rahaa ei näiden lisäksi mene kuin ruokaan ja lainan kk-erä muutamia satasia.
Verottajaa voi kiinnostaa. Ei kai ketään muuta.