Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoulun ruokarukoukset

Vierailija
01.09.2020 |

Miten se olikaan, onko vielä nykyäänkin ihan ok luetuttaa alakoululaisilla ruokarukoukset?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ala-asteen ruokaloru 90-luvulla oli "siunaa jeesus ruokamme, ole aina luonamme. aamen." Luulin myös, että nämä olisivat jo tänä päivänä historiaa.

Vierailija
42/61 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku haluaa, että tämäkin ketju poistettaisiin kokonaisuudessaan, vaikka aihe on asiallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas toivoisin lapsille koulussa ruokarukouksia, ihan jo kasvatuksellisista syistä, silloin lapset hiljentyisivät ruokailemaan. Ja tietysti kiittämään ruuasta.

Tuttu on koulun keittiössä töissä ja usein meininki ruokasalissa on kuin hollituvassa ja ruokapöydässä melutaan, etuillaan ja moni lapsi ei ole edes kotona opetettu kiittämään.

Ja siksi se pitäisi kuulua koulun kasvatusvastuuseen ja yleissivistykseen.

Vierailija
44/61 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalorut ym. ovat ehdottomasti ok. Mutta ei keltään saisi koulussa vaatia uskonnon tunnustamista. Ei edes uskonnontunnille osallistuvilta ev.lut. oppilailta.

Vierailija
45/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon opetus koulussa on ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa. Nyt koulussa lapset erotellaan uskontonsa (lue: vanhempiensa uskonnon) mukaan. Uskonnon harjoittaminen on kuitenkin henkilökohtainen asia, joka ei kuulu yhteiskunnalle lainkaan. Kenenkään ei ole pakko kertoa vakaumuksestaan viranomaisille eikä yhteiskunnan tule järjestää uskontokunnan mukaista "opetusta" yhteisillä verovaroilla. Se ei yksinkertaisesti ole yhteiskunnan tehtävä.

Kirkko (kirkot) ja valtio on pidettävä erillään.

Vierailija
46/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muistelee omaa lapsuutta, niin pidin jo tuolloin omituisena, kun koulussa piti höpöttää uskontunnustukset ja isä meidän -rukoukset kädet ristissä, pää painettuna. Protestoin usein mielessäni, luin rukoukset tahallaan väärin jne. Nyt kun asiaa miettii, niin meidät siis komennettiin harjoittamaan uskontoa! No, se oli sitä aikaa, mutta ei todellakaan enää nykypäivää.

Vierailija
47/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas toivoisin lapsille koulussa ruokarukouksia, ihan jo kasvatuksellisista syistä, silloin lapset hiljentyisivät ruokailemaan. Ja tietysti kiittämään ruuasta.

Tuttu on koulun keittiössä töissä ja usein meininki ruokasalissa on kuin hollituvassa ja ruokapöydässä melutaan, etuillaan ja moni lapsi ei ole edes kotona opetettu kiittämään.

Ja siksi se pitäisi kuulua koulun kasvatusvastuuseen ja yleissivistykseen.

Käytöstavat ja uskonnon harjoittaminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Käytöstapoja tulisi kyllä koulussa korostaa kun kaikille ei opeteta niitä kotona.

Vierailija
48/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoukset ovat vain sanoja. En ole koskaan kirkkoon kuulunut ja 80-luvulla vielä reippaasti kajautettiin Kiitosjeesusruuasta, aamen! Eipä tuo niin ihmeellinen asia ollut. Tunneilla tapahtuva tuputus oli paljon kovempaa, mutta kun omalla päällään ajattelee, niin eihän sillä vaikutusta ole. Mulla oli aina uskonto kymppi, se oli helppo aine.

Lukiossa sitten lakkasin ristimästä käsiäni jos oikein hartaasti rukoiltiin, mutta ei sen kummemmin pitänyt mieltään osoittaa silloinkaan.

Vierailija
49/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt kellekin on merkityksellinen asia. "Pelkissä" sanoissa on valtava voima.

Vierailija
50/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoukset ovat vain sanoja. En ole koskaan kirkkoon kuulunut ja 80-luvulla vielä reippaasti kajautettiin Kiitosjeesusruuasta, aamen! Eipä tuo niin ihmeellinen asia ollut. Tunneilla tapahtuva tuputus oli paljon kovempaa, mutta kun omalla päällään ajattelee, niin eihän sillä vaikutusta ole. Mulla oli aina uskonto kymppi, se oli helppo aine.

Lukiossa sitten lakkasin ristimästä käsiäni jos oikein hartaasti rukoiltiin, mutta ei sen kummemmin pitänyt mieltään osoittaa silloinkaan.

Koululaitoksen tehtävä ei ole harjoittaa mitään uskontoa. Kasarin toiminta oli uskonnonvapauden vastaista. Niistä "pelkistä" sanoista muodostuu aivopesu.

Vierailija
51/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen ruokarukouksista inisevät ovat kaikki pirun kätyreitä ja täten edustavat pahuutta.

Vierailija
52/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen ruokarukouksista inisevät ovat kaikki pirun kätyreitä ja täten edustavat pahuutta.

No ohhoh. Ehkä tämä on sinun kohdallasi totta, mutta minä en kyllä edusta asiassa pirua tai ketään muutakaan kuin itseäni.

Vierailija
53/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin ala-asteeni vuosina 2006–2012 Etelä-Pohjanmaalla pikkukaupungissa. Meillä oli ruokarukous. Toivottavasti siellä ei enää ole. Ärsytti jo silloin, koska olin omilla aivoillani ajatteleva ateistinen agnostikko.

"ateistinen agnostikko"...? Oletko poliittisilta näkemyksiltäsi liberaalinen konservatiivi?

Gnostinen ateismi on aika harvinaista. Silloin sinulla pitäisi olla varmaa tietoa siitä, että mitään jumalolentoja ei ole. Suurin osa ateisteista on agnostisia ateisteja, eli he eivät väitä tietävänsä ettei jumalolentoja ole, mutta todisteiden puutteessa ovat uskomatta niihin.

Vierailija
54/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000185357.html

Mitenkäs tämä lehtijuttu, jonka mukaan ruokarukoukset saa jatkua? Jos lapsi osallistuu uskonnon tunneille, hän osallistuu myös ruokarukouksiin?

Ap

Sairasta. Ei uskoisi että pohjoismaisessa demokratiassa ollaan, Iranilta kulostaa.

Vierailija
55/61 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000185357.html

Mitenkäs tämä lehtijuttu, jonka mukaan ruokarukoukset saa jatkua? Jos lapsi osallistuu uskonnon tunneille, hän osallistuu myös ruokarukouksiin?

Ap

Sairasta. Ei uskoisi että pohjoismaisessa demokratiassa ollaan, Iranilta kulostaa.

Mitä jos kristinuskon sijasta kouluissa alettaisiin harjoittaa vaikkapa Suomen alkuperäisuskontoa, jossa kerrotaan Väinämöisen viisaudesta ja palvotaan Ukko ylijumalaa. "No niin lapset, vieläkö muistatte, miten maailman synty alkumunasta tapahtuikaan?" "Kuka osaa kertoa, miksi uskomme maailman olevan litteä?"

Vierailija
56/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että pirua ei ole olemassa? No, rationaaliset ihmiset tietävät.

Vierailija
57/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilijat voivat halutessaan kokoontua ennen ruokailua erilliseen tilaan rukoilemaan yhdessä.

Vierailija
58/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilijat voivat halutessaan kokoontua ennen ruokailua erilliseen tilaan rukoilemaan yhdessä.

Miksi? Ei kouluaikaa eikä koulun tiloja tule käyttää uskontojen harjoittamiseen. Harrastakoon lulevaiset tyhjälle puhumisensa etukäteen ennen kouluun tuloa.

Vierailija
59/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ruoan saa siunata ja olla kiitollinen. Vaikka hiljaa mielessään.

Niin saa, eikä tähän tarvitse jeesuksia sotkea, jos ei se henkilön uskomusmaailmaan kuulu.

Ja minkälaisen ihmisen uskomusmaalimaan Jeesus ei muka kuulu? Suomi on kuitenkin edelleen kristitty maa jonka arvomaailma ja lait pohjautuvat Raamattuun. Huolestuneena olen tätä ateismin leviämistä seurannut.

Mitä se Päivi Räsänen sitten koko ajan riehuu jos arvomme ja lakimme ovat Raamatun mukaisia?

Vierailija
60/61 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin ala-asteeni vuosina 2006–2012 Etelä-Pohjanmaalla pikkukaupungissa. Meillä oli ruokarukous. Toivottavasti siellä ei enää ole. Ärsytti jo silloin, koska olin omilla aivoillani ajatteleva ateistinen agnostikko.

On minun lapsillani vielä ollut, ai jaa mutta oletkin samaa ikäluokkaa kuin he. Mutta on varmaan vieläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan