Mikä on kohtuullinen seuraus 15v lapselle huoneen siivoamattomuudesta?
Mielipiteitä kaivataan. 15v sai vihdoin mopon ja oli ehtinyt mennä yhtenä päivänä mopolla kouluun. Mutta kun ei ollut viikonlopun aikana siivonnut huonettaan riittävän siistiksi/pitänyt riittävän siistinä, niin isä antoi rangaistuksen ettei poika saa mennä mopolla kouluun viikkoon ja kun poika protestoi, muutti sanktion vielä epämääräiseksi ajaksi - sanoi että hän päättää sen sitten koska saa mennä. Oikeasti äidin näkökulmasta huone ei edes ollut kovin sotkuinen, pari vaatepinoa lattialla ja ehkä muutama lehti. Pikkusisko, jolla oli sovittu 2vk aiemmin yökyläily kaverin luokse tällä viikolla urheilukisojen jälkeen, sai kaverikieltoa ja hänelle ilmoitettiin, ettei voikaan mennä kaverin luokse. Siskon huone oli kyllä paljon sotkuisempi, mutta sinne oli tehnyt sotkuja myös pikkusisarus. Jotenkin tuntuvat vähän kohtuuttomilta rangaistuksilta, ja vielä kun pojan rangaistus tuntuu suhteessa isommalta.
Perheessämme on jatkuva ongelma, että isä antaa herkästi rangaistuksia lapsille, jotka äidin sydämessä tuntuvat kohtuuttomilta. Onko niin että mies tietää ja ymmärtää paremmin? Opetanko lapseni anarkiaan, kun sanon, että isän rangaistukset ovat kohtuuttomia ja annan lapsille luvan mennä kaverin luokse tai mopolla kouluun?
Huoneen siivous-sääntö on kyllä ollut lapsilla tiedossa, ja siitä on yleensä saanut viikon kaverikieltoa, jos ei ole siivonnut. Mutta riman taso vaihtelee isän mielialan mukaan. Ja nämä lapset olivat kyllä auttaneet viikonloppuna isää talon siivouksessa muuten, mutta omat huoneet olivat jääneet siivoamatta.
neuvoton äiti
Kommentit (18)
Sinun pitää keskustella tuo asia miehesi kanssa. Ette oikein voi vetää eri linjaa kasvattamisessa tai rajoissa. Silloin vedätte mattoa pois toistenne alta.
Keskustelepa miehesi kanssa ja kerro mitä olet mieltä rangaistuksista. Olen sitä mieltä, että nuorelle voi antaa hyvinkin jonkin ukaasiin mutta jos hän sitten vaikka siivoaa huoneensa niin sittenhän tuon ukaasin voi perua. Jos miehesi on kiivastuvaa sorttia (kuten minä) käy helposti niin, että kärpäsestä tulee härkänen ja itseäkin kaduttaa oma käytös ja nipotus.
En oikein itse usko noihin rangaistuksiin ainakaan tuollaisessa tapauksessa vaan siihen, että selittää toiselle miksi huone pitää siivota ja kertoo että on pettynyt toisen käytökseen. Se, että 15-vuotias ei siivoa kunnolla lienee aika normaalia käytöstä 15-vuotiaalle.
Ei miehen kanssa keskustelut auta. Hän on sitä mieltä, että hän on perheen pää ja päättää. Itketti poikaa ihan tahallaan illalla, eikä tunne mitään myötätuntoa. Etenkin poikaa kohtaan on minusta julma. En voi sopia mistään asioista miehen kanssa, hän tekee juuri mitä tahtoo, miten tahtoo, milloin tahtoo. Meidän muiden pitää vaan koittaa sopeutua siihen. Alan olla kurkkuani myöten täynnä sitä, ettei minua aikuisena oteta huomioon mitenkään, eikä näkemyksiäni.
Vanhemmat sopivat rangaistuksen ja se kerrotaan lapsille??? Eikö lapset ole jo siinä iässä, että heidän pitäisi olla jo osallisena heitä koskevissä päätöksissä ja sopimassa yhteisiä pelisääntöjä.
15-vuotias ja rangaistuksetkin kuulostaa vähän natsimeiningiltä, jolla hallita lapsia. Nuori on kuintenkin jo iässä, joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuiseen pitäisi jo antaa vähän sitä köyttä.
Pelkkä huomautus riittää. Mopo on varmaankin oleellinen kulkuväline koulun takia ja kavereiden tapaamiseksi, siihen ei puututa.
Ihmiseltä ei evätä ruokaa, puhtauttaa, sosiaalisia kontakteja, terveyttä tai turvallisuutta kasvatuskeinoina. Jotenkin vaikeata käsittää, että avauksessa maninittuja konsteja yhä käytetään. (Avausta kyllä arvelen päivän etiikkapähkinäksi, keksityksi jutuksi)
Kohtuuttomat rangaistukset aiheuttavat ainoastaan auktoriteetin menetystä.
Jotenkin 15-vuotias ja rangaistus ei mahdu samaan lauseeseen. Eihän tuon ikäistä enää ns. kasvateta vaan ollaa tukena jne...
Äiti typistettynä lapsen asemaan ja isälle löydätte sanan ilman minuakin. Aamupäivän hassutelija tarjoaa taas parastaan. Hienosti kyllä hän osaa käytää värikyniä, jotka on ihan oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön.
Pistä se ukkosi järjestykseen. Huoneet pitää siivota mutta jos on jo auttanut muualla siivoamisessa pitää siitä tulla vähän helpotusta. Ukkosi käytös johtaa siihen, etteivät mukulat halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä kun kynnelle kykenevät. Monessako perheessä lapset siivoavat noin ahkerasti?
Sanot ukolle että olet kohtuuton. Tästä lähtien sinä hoidat rangaistukset. Sanot teinille että huone siistiksi, aikaa puoli tuntia. Sitten teet tupatarkastuksen. Kerrot jo etukäteen että kävelymatka odottaa HUOMENNA jos ei homma hoidu. Jos ei ole siistiä toteutat uhkauksen. Sama pikkusisarukselle. Keksit tarpeeksi kirpaisevan sanktion ja välittömän seurauksen.
Tsemppiä nainen, ne on sinunkin lapsiasi!
t. kahden jo aikuisen ja yhden mahdottoman teinin äiti
Kun mä olin teini, en siivonnut huonettani. Siitä ei rangaistu. Ja se oli paras rangaistus. Kyllä meinaan hävetti, kun kaveri olisi halunnut tulla kylään eikä sitä kehdannut päästää, kun lattialla meni enää polku pöydän luo ja sängylle.
Anna siis teinin elää paskansa keskellä, kyllä se siitä oppii kantapään kautta.
Mullakin on nykyään, päälle kolmekymppisenä aina siisti koti, koska en halua enää sitä teinielämän häpeää aikuisena, että ei voi päästää ketään sisään yllätyskäynnille tai sitten pitäisi hävetä =D
Kolme nuorta aikuiseksi kasvattaneena olen sitä mieltä, että huone on nuoren omaa aluetta, jossa vanhempien ei kannata liikaa päsmäröidä. Nuoren täytyy huolehtia huoneesta sen verran, ettei siitä aiheudu vaikkapa hajuhaittaa muuhun asuntoon. Likapyykit ja astiat on tuotava huoneesta pois. Lakanat on vaihdettava säännöllisesti ja huone on tuuletettava. Sen sijaan sängyn petaaminen tai vaatteiden kaappiin laittaminen on nuoren oma asia.
Uskokaa tai älkää, näillä pelisäännöillä olen kasvattanut kolme siistiä aikuista.
Kuri pitää olla, mutta kokonaan toinen juttu on kurilla alistaminen. 15-vuotialle pitää antaa omaa tilaa ja antaa pitää oma siisteystasonsa, eikä aikuisen enää sitä määritellä, jos se ei ole nuoren terveydelle haitalllista.
Jos nuorenne ei yhtään kapionoi, olisin ihan oikeasti huolestunut omasta esimerkistäsi, miten alistutaan toisen tahtoon. Hän on aika voimaton ja altis ei niin hyville vaikutuksille.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:15"]
Vanhemmat sopivat rangaistuksen ja se kerrotaan lapsille??? Eikö lapset ole jo siinä iässä, että heidän pitäisi olla jo osallisena heitä koskevissä päätöksissä ja sopimassa yhteisiä pelisääntöjä.
15-vuotias ja rangaistuksetkin kuulostaa vähän natsimeiningiltä, jolla hallita lapsia. Nuori on kuintenkin jo iässä, joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuiseen pitäisi jo antaa vähän sitä köyttä.
[/quote]
No, kerrottakoon että tämän aamuinen mietteeni oli, että mies pitäisi saada hoitoon... ja sitten totesin, ettei hitleriäkään saatu hoitoon...
ap
Mietittekö te, palstailijat, muuten koskaan sitä, että vaikka tänne kirjoittaakin mitä ilmeisimmin myös provoja, niin miltä mahtanee tuntua siitä ihmisestä, joka käy elämässään tosi isoja juttuja läpi ja silmien-avautumis-vaihetta, kun täällä sitten vertaistukea/mielipiteitä hakiessa tulee leimatuksi provoksi. Ei tännekään välttämättä ihan keveästi näitä juttuja näinkään yksityiskohtaisesti heitä. Ja itse juuri tätä toinen toisensa ja itsensä kunnioittamista kun käy läpi, niin kaikista näistä kommenteista ei kyllä toisten ihmisten kunnioitus kuulla läpi. Sinänsä kyllä tosi hyviä kommentteja tullut, oikeasti myös kiitos. Mutta myös tällainen pieni kritiikkikin.
ap
Mietittekö te, palstailijat, muuten koskaan sitä, että vaikka tänne kirjoittaakin mitä ilmeisimmin myös provoja, niin miltä mahtanee tuntua siitä ihmisestä, joka käy elämässään tosi isoja juttuja läpi ja silmien-avautumis-vaihetta, kun täällä sitten vertaistukea/mielipiteitä hakiessa tulee leimatuksi provoksi. Ei tännekään välttämättä ihan keveästi näitä juttuja näinkään yksityiskohtaisesti heitä. Ja itse juuri tätä toinen toisensa ja itsensä kunnioittamista kun käy läpi, niin kaikista näistä kommenteista ei kyllä toisten ihmisten kunnioitus kuulla läpi. Sinänsä kyllä tosi hyviä kommentteja tullut, oikeasti myös kiitos. Mutta myös tällainen pieni kritiikkikin.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:47"]
ap
[/quote]
Nyt haukut väärää puuta. Provoilijoiden tässä olisi syytä katsoa peiliin. Lukija kuintekin on vain tekstin asiakas ja kirjoittaja se joka myy.
Ja sinä katselet tuollaista "miestä", joka lasta alistaa? Ja anna teinin olla teini silloin kun sen aika on.
Sinun pitää kantaa vastuusi lapsesta ja puuttua siihen, jos häntä mielestäsi kohdellaan väärin. Et voi mitenkään perustella sitä, että vain katselet vierestä, kun miehesi alistaa lastasi.
En mä nyt tiedä, mitä pitäisi antaa. Mussutusta ja patistus välittömästi siivoamaan. Voi mennä itse avuksi.
Mä en teininä juurikaan siivonnut huonetta, kun ei ehtinyt. Mielummin hengasin kavereiden kanssa. Äiti siitä valitti ja välillä siivosi mun huoneen jopa. Muutettuani kotoa pois olen aina siivonnut kotini kerran viikossa. Äidin ja isän mallin mukaan siivouspäivä kuuluu viikkoon. Ensimmäisenä opiskeluvuotena olin aina pe-ma pois opiskelukaupungista vanhempien luona. Silti aina perjantaina siivosin ja vein matotkin ulos ennen kuin lähdin viikonlopuksi pois. Se vaan kuului kodin perintönä asiaan.
Tokihan meillä nyt on sotkuista aika useinkin. Lapsiperheessä tulee ja ei tässä siivousfanaatikkoja olla. Silti kerran viikossa asunto siivotaan ja piste.
Ihanneratkaisu on, että keskustelet miehesi kanssa ja sovitte rangaistukset, jotka ovat teidän kummankin mielestä reilut. Sitten nämä kerrotaan lapsille, ja he tietävät täsmälleen, mitä heidän tekemisistään tai tekemättä jättämisistään seuraa. Tällainen ihanne vain harvoin toteutuu, varsinkaan silloin, kun vanhempi turhautuu ja jakelee rangaistuksia oman turhautumisensa eikä sen todellisen syyn mukaan. Juuri tuollaiselta miehesi käytös kuvauksesi perusteella vaikuttaa.
Mutta tosiaan, tämä on sellainen asia, mistä vanhempien olisi syytä löytää sellainen yhteinen kompromissi, jonka kanssa kumpikin voi elää.