Ehdoton ei rotukoiralle
Mieheni äiti on pelastettujen koirien puolesta henkeen ja vereen ja hänen mielestään rotukoirat ovat liikaa jalostettuja sekä niillä on kaikenlaista lonkkavikaa yms. Otimme sitten mieheni kanssa pelastetun koiran, sekarotuisen, ja vuosi myöhemmin koiralla ilmeni sairaus joka hoidon lääkkeet maksavat 40 e kuukaudessa. Yksi perustelu oli että sekarotuinen on terveempi... Meidän koira ei lääkärin mukaan elä kuin pari vuotta ja koira on vast puolitoista vuotias. Ongelma on nyt se että rotukoiraa en saa ottaa koska miehelläni ja hänen äidillään on tämä periaate koirista. Kuitenkin minä olen se joka ruokkii, ulkoiluttaa ja kouluttaa koiraamme. Kertokaa mielipiteitä tähän asiaan.
Kommentit (6)
En minäkään ottaisi rotukoiraa. Yksi on par'aikaa ja pelkkää ongelmaa alusta loppuun. Suomeen on joitakin rotuja tuotu ihan muutama kappale ja niistä sukurutsaamalla koko rotu. Ehdottomasti parin rodun sekarotuisen ottaisin kun tietäisin kuitenkin vanhemmat, ettei tule jotain aivan hirmuisen kokoista esim.
Pointti on se että jokaisella koiralla saattaa olla jotain sairauksia. Rotukoirista kuitenkin tiedetään vanhemmat sekä mahdolliset sairaudet, paremmin kuin sekarotuisesta. Kyse on nyt siitä, että voiko toinen ihminen kiihkoilullaan vaikuttaa näin paljon toisen asioihin? Eikö koiran hankkiminen ole henk koht asia?
Asiaa vielä kärjistää ennen kaikkia se, että minä olen tyhmä kun sanon että koiraa ei päästetä vapaaksi heidän koiransa kanssa koska ne karkaavat moneksi tunniksi. Yksinään koiramme ei karkaa. Yhteä päivänä vaan huomasin haavan vatsasssa, mistä lie tullut? sitten vastaus minun huoleeni on se, että koirat ovat kuin lapsia että maailmassa on niin paljon vaaroja ja täytyy pitää sitten tiukasti hhnan päässä kiinni ellei ikinä voi vapaaksi päästää! ikinä ja ikinä, kyllä voi mutta ei ilman minun valvontaa. se on yksi kerta kun se jää kiinni johonkin piikkilankaan mitä siellä päin kyllä metsissä vielä on. Olenko ihan oikeasti tyhmä kun huolehdin??
Meillä on ollut aina rotukoiria - suomenlapinkoiria ja kaikki eläneet todella terveinä 15-16 vuotiaiksi asti. Ja tietenkin nyt elossa olevat koirat ovat vielä nuorempia, mutta terveitä kaikki.
Ota sellainen koira kun haluat, niitä sairaita löytyy sekä rotukoirista että sekarotuisista. Kaveripiirin perusteella enemmän sairauksia on ollut seropeilla.
Sekarotuisten LUULLAAN olevan terveitä, koska niitä ei tutkita! Rotukoirien terveyttä tutkitaan aktiivisesti, joten tottakai tiedossa on enemmän sairauksia. Jos joku tietty rotu arveluttaa, on rotukoirissakin niitä alkukantaisempia vaihtoehtoja.
Nimenomaan ottaisin mahdollisimman terveen rodun, siis alkukantaisen koiran josta tietää että on elänyt pentuna emän kanssa eikä ole jo valmiiksi traumaattinen. Minulle tärkeää on että koira on syntynyt hyviin olosuhteisiin eikä kärsi heti jo synnyttyään fyysisistä vaivoista
Huono tuuri??
Oikeastaan mitään ei voi päättellä yhden kokemuksen perusteella.
Meillä on ollut aina sekarotuinen koira lapsuuden kodissa..eipäs kun yksi rotukoira joka tuli jo iäkkäänä meille. Nyt myös minulla on sekarotuinen koira.
Lapsuudenkodissani nämä sekarotuset ovat eläneet noin 15-vuotiaiksi perusterveinä. Toki näkö ja kuulo on jossain vaiheessa heikentynyt. Tämä täysirotuinen joka tuli meille 9-vuotiaana lopetettiin 11-vuotiaana koska siltä olisi syöpä pitänyt leikata jo neljättä kertaa. Viimeisimmässä koirassa oli 70% sakemannia ja paljon sen rodun vaivoja ja eläinlääkärireissuja. Koira lopetettiin kaksi vuotta sitten 12-vuotiaana.
Itselläni on paljon metsäkoiraa omassa koirassani ja ollaan kahdesti käyty eläinlääkärissä perustarkastusten lisäksi. Eka oli kun koira jäi pihatiellämme auton töytäisemäksi ja toinen kun koiralle tuli hotspotti poskeen. Koira on pian 12-vuotta, oikein aktiivinen, hyvä kuntoinen koira.
Olen sitä mieltä että rotukoirissakin on paljon terveitä jalostamattomia koiria ja paljon niitä sairaita jalostettuja.