Luokanopettajat! Mitkä taidot tällä hetkellä valttia opettajaksi työllistymisessä?
Mitä osaamista kouluissa erityisesti nyt kaivataan? Mitä sivuaineita kannattaa valita, jotta olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?
Kommentit (45)
Musiikin osaajia kaivataan oman kokemukseni mukaan, sillä harva opettaja kokee osaavansa tarpeeksi opettaakseen tuota ainetta.
Osaamisella ei väliä, kunhan on suhteita tai muuten räväkkä =" hyvä tyyppi".
Sivuainevaltteja ovat musiikki ja käsityöt (kovat materiaalit). Etua on myös hyvistä digitaidoista.
Musiikki ei tuottaisi minulle ongelmaa, olen ikäni soittanut pianoa ja peruskitarasoinnut ja viisikielisen kanteleen näppäilyt onnistuvat. Kovien materiaalien käsityöt ei kyllä ole sitä ominta alaa... Digitaitoja ajattelinkin kehittää. Entäs vieraat kielet?
ap
Vierailija kirjoitti:
Osaamisella ei väliä, kunhan on suhteita tai muuten räväkkä =" hyvä tyyppi".
Suhteita ei juuri ole. Ehkä niitä syntyy, jos alkaa tehdä sijaisuuksia? Mielestäni olen hyvä tyyppi. Makuasioita.
ap
Englanti, tee myös aineenopettajan kelpoisuuden opinnot jostakin aineesta. Yhtenäiskoulut valtaavat tulevaisuudessa alaa. Esim. suomen kieli ja kirjallisuus tai matematiikka.
Vierailija kirjoitti:
Englanti, tee myös aineenopettajan kelpoisuuden opinnot jostakin aineesta. Yhtenäiskoulut valtaavat tulevaisuudessa alaa. Esim. suomen kieli ja kirjallisuus tai matematiikka.
Pääasiassa haluaisin kyllä opettaa vaan alakoulun puolella. Mutta mietin kyllä vahvasti esim englannin ja ruotsin sivuaineopintoja niin, että saisi niistä aineenopettajan kelpoisuuden.
Englanti. Ainakin Helsingissä monessa koulussa on englantirikasteisia luokkia, joissa 25% opetuksesta on englanniksi. Näin ollen myös luokanopettajan on osattava englantia ja viran saadakseen täytyy myös olla todistetusti opiskellut englantia (perus+aineopinnot).
Kik.keli. Ei tarvita siis taitoa käyttää sitä, riittää että se on.
Erityisopetusosaaminen ja tiimityöskentely!
Englanti on tarpeen, sillä A1 kieli alkaa nykyisin jo 1. luokalta ja 95% valitsee yhä englannin. Muitakin kieliä tulee tarjota, joten ne yleisimmät (ranska, saksa, venäjä, ehkä espanja) ovat hyödyksi. Ruotsi alkaa viimeistään 6. luokalta, joten sitäkin tarvitaan.
Musiikkia suosittelisin minäkin, sillä tavoitteellinen musiikin harrastaminen vähenee koko ajan muiden harrastusten tieltä, joten soittotaitoisia opettajia on koko ajan vähemmän.
Liikunta alkaa olla jo joka toisella, sitä et tule välttämättä tarvitsemaan. Käsityöt riippuu varmasti koulusta, tosin onhan se sellaista erityisosaamista, jota ilman on paha vetää laadukasta opetusta.
Oman työsi kannalta suosittelisin kuitenkin erityispedagogiikkaa. Se on harvoin vaatimuksena virkoihin, mutta ilman et nykykoulussa oikein tahdo selvitä, kun joka toisella alkaa olla tehostetun tuen tarvetta, joko virallisesti tai ilman päätöstä.
Sijaisuuksia tekemällä luo suhteita, se kannattaa. Taito- ja taideaineiden opettajien kysyntä riippuu siitä mistä haet töitä. Kielet (en, ru) on hyviä, kaksois pätevillä matikan opettajilla lienee kysyntää, kun matikan osuus yo-kirjoituksissa ja jatko-opintoihin haettaessa on niin suuri. Pohja luodaan kuitenkin jo alakoulussa
Penis jalkojen välissä killumassa.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisuuksia tekemällä luo suhteita, se kannattaa. Taito- ja taideaineiden opettajien kysyntä riippuu siitä mistä haet töitä. Kielet (en, ru) on hyviä, kaksois pätevillä matikan opettajilla lienee kysyntää, kun matikan osuus yo-kirjoituksissa ja jatko-opintoihin haettaessa on niin suuri. Pohja luodaan kuitenkin jo alakoulussa
Lisään vielä, ettäkokemus yhteisopettajuudesta on valttia
- Fysiikka, Kemia ja Matikka (yläkoulu ja lukio)
Luokanopettajan pätrvyys +
- Erityisopettajan pätevyys
- musiikki
- käsityön kovat materiaalit
- halukkuus ja taito toimia tvt-vastaavana ja digituutorina
Lue fysiikan appro. Se on ihan naurettavan helppo ja siihen riittää muutama hassu tentti joista selviää käytännössä lukion pitkän fysiikan (ja matematiikan) tiedoilla. Sillä saat hyvin töitä.
Riippuu siitä, missä päin Suomea asut/missä päin Suomea aiot luokanopettajan töitä tehdä.
Pk-seudulla riittää, että sä olet osaava ja tekevä tyyppi, josta rehtori tykkää. Itselläni ei ole luokanopettajan muodollista pätevyyttä, mutta silti viides vuosi opettajana menossa, eri kouluissa myös ja ihan "omin neuvoin" saanut paikan, hakemuksella ja työhaastattelulla.
Sivuaineena suosittelen opiskelemaan vieraan kielen (englanti/ruotsi/jopa Venäjä jos työskentelet Itä-Suomessa), musiikin tai käsityöt. Lisäksi kovaa valttia on erityispedan opinnot. Niistä hyödyt varmasti !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisuuksia tekemällä luo suhteita, se kannattaa. Taito- ja taideaineiden opettajien kysyntä riippuu siitä mistä haet töitä. Kielet (en, ru) on hyviä, kaksois pätevillä matikan opettajilla lienee kysyntää, kun matikan osuus yo-kirjoituksissa ja jatko-opintoihin haettaessa on niin suuri. Pohja luodaan kuitenkin jo alakoulussa
Lisään vielä, ettäkokemus yhteisopettajuudesta on valttia
Ja erkan opinnot
Onko enemmän hyötyä taide- ja taitoaineiden osaamisesta vai joidenkin perinteisempien lukuaineiden osaamisesta? Kannattaako panostaa esim. draamapedagogiikkaan ja suorittaa siitä laajoja opintoja vai onko ne sellaista osaamista, jota ei työkentällä sitten kuitenkaan arvosteta?