Onko kukaan täällä saanut asuntoa Helsingin kaupungilta?
Kysymys otsikossa. Katsoin eilen HEKA:n sivuja ja huomasin, että siellähän on myös todella idyllisen ja kivan näköisiä kohteita sekä uudiskohteita tarjolla. Mm. Vallilaa ja Käpylää katsoin.
Mutta olen myös kuullut, että kohteisiin on vuosien jonot, asuntoja ei voi käydä katsomassa etukäteen ja tarjotusta kieltäytyminen johtaa siihen, että uutta ei enää tarjota? Pelottaa myös huhut ötököistä (erityisesti luteet), levottomuudesta ja rauhattomuudesta.
Eli onko kellään kokemusta HEKA:n asunnoista: miten sait ja millaisella jonotuksella ja oletko ollut tyytyväinen?
Kommentit (9)
Olen saanut vuokra-asunnon asunnottomuuden uhatessa. En nirsoillut hakemuksessa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut vuokra-asunnon asunnottomuuden uhatessa. En nirsoillut hakemuksessa yhtään.
Minkälaisen asunnon ja oletko ollut siihen tyytyväinen?
Sain yksiön v.2005, mulla oli häätö tulossa (asunto meni myyntiin). 3kk hakemuksen jättämisestä tuli asuntotarjous. Neljä vuotta sitten vaihdoin kaksioon kun mies muutti mun kanssa asumaan, sain onnekseni samasta taloyhtiöstä, viereisestä rapusta. Olen ollut supertyytyväinen, ei luteita eikä häiriköitä. Hki, kantakaupunki (Heka Etelä).
Onko HEKA parempi vaihtoehto kuin Lumo tai Sato?
Hain yksin muutaman vuoden tuloksetta, sitten kun päivitin hakemuksen hakien yhdessä miehen kanssa tuli asuntotarjous puolessatoista viikossa. Asunto oli vanha, likainen ja siellä oli ötököitä mutta otimme vastaan kun pelkäsimme että tarjouksesta kieltäytyessä emme toista asuntomahdollisuutta hekalta saisi. Asuttiin siellä ötökkähelvetissä kuusi vuotta ennen kuin saatiin vaihto uudiskohteeseen
Olen viime vuosina hakenut vain uudiskohteita (aikoinaan kävin homekoulua ja sairastuin vakavasti, joten en halunnut ottaa riskiä). Viiden vuoden haun ja erittäin kiireellisestä siirtyminen luokkaan "ei asunnontarvetta", niin sain heti asunnon uudiskohteesta. Yksinhuoltaja olen ja tulot mediaani 3 000e/ kk.
Eli hyvin näköjään voi saada, mutta kiireellisyysluokalla/ köyhyydellä ei välttämättä ole mitään merkitystä. Varmaan kone arpoo tms.
AP - niitä ei todellakaan "jonoteta". Sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka kauan olet jaksanut uusia hakemuksesi. Jotkut asunnottomat jopa saavat asunnon. Muut tod.näk. arvotaan (tai joidenkin tietojen mukaan katsotaan ns. 'sopivat' hakemuksista). Tietyt henkilöt saavat sen välittömästi, toiset eivät koskaan. ITse olen hakenut kymmeniä vuosia. En ole saanut. Luokka kiireellinen ja välillä erittäin kiireellinen (asunnottomuus tuolloin, muuten mm. sairaudet, liikkuminen, tulotaso jne.).
Up