Mitä tehdä kun rahat on loppu?? APUA!
Olisiko täällä jollakin tietoa, miten esim seurakunnalta voi hakea ruoka-avustusta? Meillä oli häätö jo päällä vuokrarästien vuoksi ja ne nyt onneksi saatiin hoidettua pois.
Tili vain on täysin tyhjä ja seuraavasta palkasta pitää maksaa sukulaiselle velka pois.
En viitsi tähän erotella syitä, miksi tähän ajauduttiin. Tähän asti olemme aina hoitaneet moitteettomasti raha-asiamme, nyt vain takana rankka vuosi niin taloudellisesti kuin henkisestikkin.
Pitäisi pariksi viikkoa jostain taikoa hieman rahaa, jotta saisi ruokaa kaappiin ja ladattua matkakortin niin pääsee töihin kulkemaan.
Sossu ei ottanut hätäämme kuuleviin korviinsakkaan 2,5kk sitten kun sieltä apua yritettiin hakea. Siksi tilanne levisikin näin pahasti käsiin.
Ensi kuussa pääsemme taas jaloillemme ja tasan tiedämme ettei näin kamalaa tilannetta pääse tulemaan eteen.
Onko joku soittanut seurakuntaan ja pyytänyt avustusta? Kuinka se käytännössä menee, keneen otetaan yhteyttä?
Kiitos jos joku osaa auttaa asiassa.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 11:42"]
Älkäähän nyt. Ap puoliso on joutunut identtivarkauden uhriksi ja te syyllistätte häntä. Ja vuokranantaja rikkonut suullisensopimuksen. Eikä lainan ottaminen ole kaikille välttämätön osa elämää, jolla rahoittaa elämää.
[/quote]Ei niitä laskuja tarvi maksaa joita ei ole itse tehnyt. Se on identiterttivarkaan asia maksaa.
[/quote]
Sepä se. Eikä yhtään laskua tarvitse maksaa ennenkun rikos on selvitetty.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 11:39"]
Muille: lisää velkaa emme voi nyt ottaa, koska seuraavat 2kk tulee menemään sentilleen rahat laskuihin ja ruokaan on varattu tietty osuus.
[/quote]
Aikaisemmin kommentoit, että tiedät täysin varmasti, että enää ikinä ette joudu vastaaviin rahavaikeuksiin. Aika hurjalta sen valossa kuulostaa, että kahden kuukauden tulot menevät sentilleen laskuihin (ja ruokaan). Mitä jos tulee joku yllättävä meno tänä aikana - vaikka lääkärikäynti ja lääkkeet?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 11:23"]
[quote author="Millainen" time="30.09.2013 klo 11:18"]
Kyllä elämässä on tilanteita, jossa raha-asiat voivat mennä solmuun. Mutta vaikka ne solmussa olisivatkin, ei se vähennä kenenkään ihmisarvoa tai älykkyysosamäärää. Hyvä asiahan on, että tilanteenne on väliaikainen ja suurimmaksi osaksi jo hoidettu. Yksi kuukausi vain pitää selvitä. Kirkkoherranvirastoon soittamalla saat lisätietoa, miten saada apua. Leuka vaan pystyyn. Ei ole häpeä, jos ei ole rahaa. Jos useampi uskaltaisi raha-asioistaan puhua ääneen, monet eivät edes ajautuisi niin pahoihin ongelmiin. Juuri tuo häpeä estää hakemasta apua ajoissa ja lamaannutta monet. Sieltä sossustakin voi edelleen yrittää. Voivat kuitenkin antaa harkinnanvaraistakin. Vaikka saattaa olla turha reissu, niin ei siinä mitään menetä. Niin ja noita EU-ruoka-avustuksia jaetaan, niin ettei tarvitse ainakaan meilläpäin niihin mitään lappua. Saa vaan hakea. Sieltä sossusta varmaan tietävät missä niitä jaetaan.
[/quote]Jokaisella aikuisella ihmisellä luulisi olevan säästöjä edes kuukauden käyttövaroiksi. Millainen ihmnien elää kädestä suuhun koko elämänsä?
[/quote]
Jaa-a, no esimerkiksi mä olen nyt 32 ja koko elämän olen mennyt tilipäivästä tilipäivään niin että kun uusi tulee niin entinen palkka on jo kulutettu. Opiskelin, olin kotiäiti, nyt teen töitä perhepäivähoitajan ja palkkaa saan 1790e/kk brutto. Eipä ole paljon säästötilille ollut mitä laittaa.
Voi taivas!
Enhän nyt täällä ala kaikkia asioita kertomaan, mitkä tähän tilanteeseen johti. Osan vain kun niistä kyselitte.
Mielelläni olisin kuullut vain kokemuksia diakonin avusta, mitä kysyinkin.
Ei, en ole vienyt keneltäkään miestä missään vaiheessa. Muutahan vaihtoehtoa exän kiusanteolle ei voi olla, eihän?
Mitään sellaista ei voi tämän parin kk aikana tapahtua mikä aiheuttaisi tälläisen ahdingon missä nyt olemme. Toki voi sairastua jne, ne kuitenkin maksaa muutamia kymppejä ja ne voi ruokarahasta jotenkin tinkiä.
Oikeastikko käskette ihmisen ottamaan lainaa, siis sellaisten jotka ovat jo valmiiksi velkakierteessä ja hakeutumassa velkanauvontaan ENNEN kuin menee luottotiedot jne.
Parin kuukauden jälkeen kyllä helpottaa, kun ei ole rästissä laskuja. Muita laskuja ja menoja sen sijaan onkin enemmän tai vähemmän ja yhtään itse aiheutettua lisälaskua ei siihen voida ottaa.
Jos annan jonkun 20e lahjoituksena seurakunnalle ja ostan pari edullista pakettia lapsille jaettavaksi ei aivan pelasta meidän taloutta silloinkaan.
Tämän asian vain manitsin, jotta ymmärtäisitte etten ole jatkuvasti ruinaamassa ja olen kyllä itsekkin lahjoittanut vähistäkin rahoista kun vain ollut mahdollista. Tiedän, että on perheitä jotka ovat vielä heikommassa tilanteessa ja jos joku lapsi tulee onnelliseksi saatuaan edes yhden lahjan jouluna niin mielelläni osallistun keräykseen.
Anteeksi, että edes täältä tulin mitään kysymään.
Muistakaa se, että täällä jotain kysyttäessä ei aloittaja todellakaan välttämättä kerro koko elämäänsä ja asioita miksi tilanne on se mikä on. Turha lähteä antamaan neuvoja muihin kuin esitettyyn kysymykseen ja saatteko jotenkin hyvän mielen kun pääsee haukkumaan toista ihmistä, jonka tilannetta ei edes tarkasti tiedä?
ap
Ei elämässä aina kaikki mene kuten haluaisi, ihan turha syyttää aloittajaa.
Meillä talous romahti kun mies joutui sairautensa vuoksi lopettamaan senaikaisen työnsä eikä saanutkaan mitään tilalle (ei ollut oikeutettu ansiosidonnaiseenkaan). Meille oli juuri syntynyt lapsi, ja esikoinen on haastava erityislapsi jonka terapiat ym. nielivät hitosti aikaa sekä rahaa. Mies sai toki takautuvasti lomarahoja ym., mutta ei niillä taloutta pelastettu. Jouduimme käyttämään paitsi omat säästömme, mutta myös esikoisen säästöt. Sossusta emme saaneet apua, olisi pitänyt 3kk ajalta toimittaa tiliotteita ja koska niissä näkyivät ne lomarahat ym., laskin itsekin että plusmiinusnollatilanne. Ne toimeentulotuen laskelmat kun eivät olisi riittäneet meille noiden esikoisen kulujen vuoksi lainkaan..!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 11:39"]
En tarkoittanut olevani mitenkään parempi ihminen kuin esim mt-ongelmaiset, alkoholistit jne.
Sieppaa vain kuinka heille automaattisesti vuosikausia maksetaan ja osa heistä ei edes yritä päästä jaloilleen kun kaiken saa valtiolta!
[/quote]
Tiedän kyllä, että joskus tietyt raha-asiat menevät pahasti päällekäin ja kaikkia ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa yhtäaikaisesti. Minunkin perheelleni sattui tuollainen tilanne yli 40 vuotta sitten (äiti on kertonut), mutta he selvisivät siitä.
Kuitenkin tuo yllä lainaamani teksti vei sitten kaiken sen myötätunnon, mitä sinua kohtaan aluksi tunsin. Sinä olet kuin oletkin hurskastelija.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 12:33"]
Täällä kuitenkin retostelet että kyllä minä lahjoitan tänäkin vuona joulukeräykseen ja seurakunnille jne. mutta et kuitekaan voi käyttää niitä rahoja lainan maksuun? Esim. Ellos tms lainan saa useammille tuhansille euroille helposti niin että kuukausierä on vain parikymmpiä kuukaudessa. Sillä summalla olisitte saaneet ruokaa, matkakortille latausta sekä maksettu laskuja pois "jotka tekevät tiukkaa seuraavat kaksi kuukautta". Ei olisi ollut tiukkaa seuraavat kaksi kuukautta vaan olisitte rauhassa saaneet maksettua sen pois. Niin mutta sinähän oletkin ns. parempi ihminen joka haet vain tämän kerran avustusta, mutta aina muuten annat avustusta.
Ps. Minä olen oikeasti ns. parempi ihminen ei tulisi mieleenkään menne kinuamaan muilta avustusta. Pankki ja muut luottolaitokset on sitä varten että sieltä haetaan lainaa tarvittaessa. Eipä ole mihenäkään käytetty miestä. Sen verran minultakin tietoa löytyy että vaikka toinen ihminen ottaisi kuinka paljon lainaa toisen nimiin niin niitä ei tarvitse maksaa kun rikosilmoitus asiasta on tehty. Asia selvitetään ja maksuvelvollisuus alkaa vasta sitten ja sillä kuka lainan on ottanut.
Olikohan asia kuitenkin niin päin että ap veit toisen miehen ja kun vaimo heitti miehen pihalle, myös miehen omat velat jäikin pelkästään meihen maksettavaksi?
[/quote]
Oikeasti parempi ihminen? Tekstisi ei kuulosta paremman tai edes hyvän ihmisen kirjoittamalta. Parempi ihminen ei tuomitse. Parempi ihminen pitäisi huolta ihmisestä, jolla on hätä. Paremmalla ihmisellä ei olisi tarvetta ylentää itseään alentamalla muita. Paremmalla ihmisellä ei olisi tarvetta korostaa omaa paremmuuttaan.
Avun pyytämisessä ei ole mitään hävettävää. Elämässä voi tulla ihan jokaiselle eteen tilanne, jossa apu olisi tarpeen. Ja sellainen, joka on omaan hätäänsä saanut apua, osaa antaa jatkossa apua myös hätätilanteessa oleville lähimmäisilleen. Jokainen tuntee itse oman tilanteensa parhaiten ja tietää, millaista apua tarvitsee. Tsemppiä, ap!
Minäkin olen ap parempi ihminen. Olisin minäkin osannut hoitaa asian ilman, että minusta olisi tullut pahin martyyri sitten jeesuksen. Asian olisi voinut järjestää helpostikin ilman, että olisi itse joutunut vaikeuksiin. Mutta se olisi vaatintu aloitekykyä ottaa HETI asioista selvää, eikä vasta kun paskat on jo housuissa.