Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaaha, taas jää vanhempainilta leikkien takia väliin.

Vierailija
12.09.2013 |

Odotin vanhempainiltaa, koska lapsi vaihtanut koulua ja uusi opettaja. Nyt sitten tuli ilmoitus illasta ja siinä ilmoitettiin, että tutustutaan toisiimme leikkien avulla. Mä olen sosiaalisesti taitamaton pöljä, joka kammoaa tuollaisia tilanteita yli kaiken. En todellakaan lähde nolaamaan lastani punastelemalla, änkyttämällä ja unohtamalla oman nimeni, puhumattakaan siitä migreenistä mikä iskee tuollaisten tilaisuuksien jälkeen.

Harmittaa todella paljon, kun vanhempainilloista tulee tuollaisia tapahtumia enkä mä pysty menemään niihin.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmasta aikuisesta ne leikit oikeasti on mukavia. Mutta useimmat ymmärtänevät, että opettajalla on kuitenkin hyvä tarkoitus. Mutta se on surullista luettavaa, että osa vanhemmista on niin kiireisiä, että tuollainen leikkiin tuhlautuvat aika oikein ärsyttää. Minkäköhän laista perheen elämä on, kun vanhempainiltakin pitäisi olla niin tehokas, ettei edes osa siitä saisi olla tehotonta ajan tuhlausta.

Vierailija
2/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ekaluokkalaisten vanhempainiltaan kutsuttu sekä lapset että aikuiset. Virallisen osuuden jälkeen oli pari yhteistä leikkiä ja kahvitus. Ketään ei pakotettu mukaan, lapset olivat aivan innoissaan. Kommentit olivat positiivisia. Samalla tulivat myös koulun tilat tutuiksi ja kaikki tapasivat muita vanhempia ja lasten luokkakavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä koulujen ja luokkien kokoja, mutta itse olen utelias tutustumaan eskarilaisen kavereiden vanhempiin, koska ne kaverit on käytännössä samat koko perusopetuksen ajan. On siiis yksi eskariryhmä ja yksi koulu koko kunnassa. Ja eskariopekin sano, että vanhempaintoiminnasta tulee mielekästä just siksi, että ollaan samojen ihmisten kanssa tekemisissä 9.luokkaan asti. Tilanne olis ihan eri paikassa, jossa lapset jakaantuu eskarin jälkeen useampaan kouluun ja vielä myöhemmässä vaiheessa uudelleen ja uudelleen

Vierailija
4/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 11:03"]

Harvemmasta aikuisesta ne leikit oikeasti on mukavia. Mutta useimmat ymmärtänevät, että opettajalla on kuitenkin hyvä tarkoitus. Mutta se on surullista luettavaa, että osa vanhemmista on niin kiireisiä, että tuollainen leikkiin tuhlautuvat aika oikein ärsyttää. Minkäköhän laista perheen elämä on, kun vanhempainiltakin pitäisi olla niin tehokas, ettei edes osa siitä saisi olla tehotonta ajan tuhlausta.

[/quote]

Mulla se on ainakin kiinni priorisoinnista. Käytän aikaani mieluummin tehokkaasi vaikka lasten kanssa jutteluun tai pidempään lenkkiin koiran kanssa kuin typerään leikkimiseen koululla. Aikaa siis löytyisi, JOS kokisin jotain järkeä ja tarkoitusta sillä leikkitouhulla. Mutta kun en koe, ihan kaikki tekemiset sohvalla köllimisestä alkaen menevät ohi prioriteeteissa.

Vierailija
5/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hyvä keino karsia porukkaa pois vanhempainilloista..mun mieskään ei enää lähde sinne mukaan ja just noitten ääliömäisten leikkien takia!Mä kanssa vihaan tollasta tekohauskaa tutustumis leikkiä!!Jos mua leikityttää,niin mä teen sen kotona omian lasteni kanssa.

Vierailija
6/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin opettajaan yhteyttä ja kysyisin, mihin kellonaikaan illan asiaohjelma alkaa, kun en valitettavasti pääse osallistumaan alusta alkaen.

Mulla on kolme lasta, kaikki eri kouluissa ja kaikilla harrastuksia, joten meidän arki-illat on muutenkin täynnä. Niihin ei todellakaan mahdu mitään aikuisten väkinäisiä leikkituokioita.

Vierailija
7/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lievää sos.tilanteiden jännitystä johtuen vahvasta puheviastani, en vaan pysty minkäänlaiseen ryhmähassutteluun tästä johtuen. Työpaikkanikin olen valinnut siten, että olen mahd.vähän ihmisten kanssa tekemisissä.

Hyvin suunnitellut tilanteet handlaan ilman hämminkiä, mutta kaikki tällaiset sosiaaliset tilanteet on mulle todella haastavia.

Sulaudun mielelläni isoon ihmismassaan, jossa ei tarvitse tehdä itsestään numeroa, kuuntelen sujuvasti ja voin jopa kysyä mieltäni askarruttavan kysymyksen, jonka olen perusteellisesti päässäni sorvannut sellaiseen muotoon, että kykenen sen ilman takeltelua suustani ulos saamaan.

En käy enää lainkaan vanhempainilloissa, sillä siellä on aina jotain tällaista hankalaa. Vanhempainvartti menee sen sijaan ilman kipuja, sillä siinä olen vain yhden ihmisen kanssa ja olen voinut suunnitella etukäteen kysymykseni.

Vierailija
8/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, olen tosi introvertti, mutta mielestäni tutustumisleikit ovat ihan kivoja. Niissä pääsee eri tavalla tutustumaan muihin ja saa ehkä vähän jäätä murrettua.

Ei niitä leikkejä pidä ottaa niin vakavasti!

Vierailija
9/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opelle tietysti helpompaa, kun ei tarvitse itse olla äänessä ja selitellä koulun asioita ja käytäntöjä.  Ulkoistetaan homma vanhemmille ja ihan lopuksi sanotaan ehkä muutama asia koulunkäynnistä.

Itse aion kyllä sanoa heti alkuun , että jos mentäisiin kuitenkin suoraan asiaan ja jätetään leikit lapsille. Tämän sanon tietenkin vain, jos näyttää siltä että ope alkaa kaivaa askartelutarvikkeita..

Vanh.illan anti ja juontajan rooli kuuluu opettajalle. Ammatinvalintakysymys!

Vierailija
10/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut ikinä mitään tutustumisleikkejä. Nimilaput ollaan ehkä kirjoitettu, yhteystietolistat kierrätetty ja lyhyesti esittäydytty, että olen sejase ja senjasen äiti/isä. Ja sitten asiaan. 

Vierailija
11/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 11:56"]

Äh, olen tosi introvertti, mutta mielestäni tutustumisleikit ovat ihan kivoja. Niissä pääsee eri tavalla tutustumaan muihin ja saa ehkä vähän jäätä murrettua.

[/quote]

Tässä on se ongelma, että introvertti ei ymmärrä kuin muita introverttejä. Eikä hän noiden leikkien aikana myöskään tutustu kuin muihin kaltaisiinsa. On helppo sanoa, ettei niitä tarvi ottaa vakavasti, jos on itse ulospäinsuuntautunut. 

Vierailija
12/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhevalmennus, jonka vanhanaikaisesti kuvittelin olevan sama kuin synnytysvalmennus (eli se, mitä mentiin miehen kanssa hakemaan) olikin sitä, että valittiin itseämme pariskuntana esittävä kuva ja sitten kerrottiin kaikille siitä kuvasta ja meistä tietysti... sitten miehet ja naiset jaettiin eri ryhmiin, miehet omaan huoneeseen ja naiset omaan. Sitten puhuttiin tunteista. Tai siis ohjaaja puhui, ja se yksi Martan näköinen nainen joka oli koko ajan äänessä. Me muut olimme vaivaantuneina hiljaa.

Valokuvauskurssi opistolla: noustaan jokainen vuoron perään seisomaan, kerrotaan ketä ollaan ja mitä osataan, millä kameralla kuvataan, mitä odotetaan tältä kurssilta ja mitä tykätään kuvata. 

Päiväkodin vanhempain illassa ei sentään tarvinnut leikkiä, mutta en edes ala kertoa työpaikan tyky-päivistä. 

Vierailija
13/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:03"]

[/quote]

Tässä on se ongelma, että introvertti ei ymmärrä kuin muita introverttejä. Eikä hän noiden leikkien aikana myöskään tutustu kuin muihin kaltaisiinsa. On helppo sanoa, ettei niitä tarvi ottaa vakavasti, jos on itse ulospäinsuuntautunut. 

[/quote]

Tätä en kyllä allekirjoita. Kyllä minä olen tutustunut myös itseäni ulospäinsuuntautuneempiin ihmisiin leikeissä. Nimenomaan noissa leikeissä on helpompi lähestyä ja tutustua, kun ei välttämättä tarvitse ottaa kontaktia oma-alotteisesti.

Vierailija
14/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niitä opettajia ja ryhmänvetäjiä oikeasti vaivaa, jos ei riitä ymmärrystä erilaisille ihmisille ja nimenomaan sosiaalisten tilanteiden pelolle? Jos olisin opettaja, hoitaisin vanhempainillat niin että itse aloittaisin puhumisen ja pitäisin sitä itse koko ajan yllä, ja olisin ns. tilanteen herrana. Ei tulisi mieleenkään pakottaa toisia mihinkään.

Laittaisin vaikka lapset askartelemaan kivasti oman nimensä ja vaikka terkut vanhemmille paperille, sitten se paperi jätettäisiin oman pulpetin päälle ja vanhemmat sitten istumaan oman lapsen paikalle. Näin sitten muutkin näkee kenen vanhemmat on kyseessä ilman että kenenkään tarvitsee ääni vapisten esitellä itseään. Johan siinä menee osalta kaikki asiatieto ohi kun pitää jännittää sitä omaa vuoroaan.

Vierailija
15/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:03"]

[/quote]

[/quote]

Tätä en kyllä allekirjoita. Kyllä minä olen tutustunut myös itseäni ulospäinsuuntautuneempiin ihmisiin leikeissä. Nimenomaan noissa leikeissä on helpompi lähestyä ja tutustua, kun ei välttämättä tarvitse ottaa kontaktia oma-alotteisesti.

[/quote]

No minä taas otan mieluiten kontaktia toisiin ihan itse omasta aloitteesta, tai sitten en ota ollenkaan. En tiedä, miksi aina pitäisikään ottaa. Kuuntelen mieluummin sitä opettajaa.

Vierailija
16/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:01"]

Tutustumis ja ryhmäytmis leikit on parhaita! Ihme kuiviksia olette! 

[/quote]

Mamma haluaa leikkiä. Ja ikä oli...

Kuinkahan moni mies innostuu leikeistä? Miehiä kuitenkin vanh.illoissa käy ja jotenkin luulen, ettei esim. oma mieheni innostu leikkimään, vaan haluaa kuulla asiatiedot. Sen jälkeen voi itsekin esittää kysymyksiä, jos niitä sattuu olemaan.

[/quote]

ikää on 26vuotta ja miehellä saman verran. Parin vuoden päästä meillä päästään ensimmäiseen koulun vanhempainiltaan. Viime keväänä päiväkodissa oli perheen yhteinen liikuntapäivä, jossa olimme innokkaina mukana kaikenmaailman piirileikeissä yms. Olemme ne vanhemmat, joita katsotte pahasti,kun hillumme lastemme perässä HopLopin putkistoissa, kiipeilemme puuhun, pelaamme keinupersistä ja leikimme metsässä super seikkailijoita!

Mukavaa vastapainoa työpäiviin. Ei aina tarvitse miettiä,mitä muut ajattelevat tai tekeekö jotakin väärin.

Vierailija
17/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niiden leikkien avulla kun ei oikeasti tutustu niihin muihin vanhempiin. Ujo ihminen keskittyy vaan siihen tilanteesta selviämiseen, eikä siis muista niiden muiden nimiä saati sitä kenen vanhempia ne on. Ja veikkaan että ei niitä sosiaalisimpiakaan se tutustuminen niin nappaa, pakkopullaa se useimmille on.

Vierailija
18/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:35"]

Ja niiden leikkien avulla kun ei oikeasti tutustu niihin muihin vanhempiin. Ujo ihminen keskittyy vaan siihen tilanteesta selviämiseen, eikä siis muista niiden muiden nimiä saati sitä kenen vanhempia ne on. Ja veikkaan että ei niitä sosiaalisimpiakaan se tutustuminen niin nappaa, pakkopullaa se useimmille on.

[/quote]

Minusta taas on kiva tietää, millaisia vanhempia lapseni luokkatovereilla on.

Vierailija
19/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sosiaalisesti kömpelö ihminen ole välttämättä mikään tosikko. Mä inhoan pakkotutustumista vieraisiin ihmisiin ja itsensä ja lastensa nolaamista, mutta silti olen hyppinyt lasteni kanssa vesilammikoissa keskellä kaupunkia, leikkinyt valosotaa kiljuen ympäri taloa, hypin trampalla jne. Ja vaikka tykkään leikkiä lasteni kanssa, en todellakaan tykkää leikkiä vieraiden, aikuisten ihmisten kanssa.

Vierailija
20/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:35"]

[/quote]

Minusta taas on kiva tietää, millaisia vanhempia lapseni luokkatovereilla on.

[/quote]

Ja selviää vain leikkimällä jotain vaivaannuttavaa leikkiä? Eli saat selville, että Irmelin äiti ei juuri silmiin katso ketään ja punastelee kovasti, ja että Jani-Petterin iskä ei juuri puhua pukahda. Ja eikun tekemään päätelmiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme