Louekari on kohusta huolimatta ansainnut paikkanasa
Toisin kuin eräs toinen kopioinnista kiinni jäänyt Marimekon suunnittelija. Siirtolapuutarha ja Karkuteillä ovat hauskoja ja suosittuja kuoseja.
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tutki-ja-loyda/field_designer%253Aname/Maija%20Louekari
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 01:07"]
Eikös se Metsän väki -kohu johtanut siihen, että teoksen taustalla ollut työ tunnustettiin? Ymmärsin, että alkuperäisen työn oikeudenhaltijat saavat nyt siitä korvausta. Ainakin minusta se kuulostaa reilulta ja kannatan nättiä työtä.
[/quote]
Joo, siinä oli taiteilijalla kanttia myöntää virheensä. Tuskin tulee muita, on nämä muut sen verran jääräpäitä ja ylimielisiä.
"Kanttia"? mitäs muuta teet, kun työ todellakin oli yks yhteen kopio?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 01:07"]
Eikös se Metsän väki -kohu johtanut siihen, että teoksen taustalla ollut työ tunnustettiin? Ymmärsin, että alkuperäisen työn oikeudenhaltijat saavat nyt siitä korvausta. Ainakin minusta se kuulostaa reilulta ja kannatan nättiä työtä.
[/quote]
Joo, siinä oli taiteilijalla kanttia myöntää virheensä. Tuskin tulee muita, on nämä muut sen verran jääräpäitä ja ylimielisiä.
[/quote]
Kuuskajaskarin tekijällä ei ainakaan mitään tarvetta tai syytä nöyristellä Liukko-Sundströmille. Jos lähtisi nöyristelemään, pitäisi jokaisen, joka on piirtänyt joskus kuun nöyristellä Japanin lipulle, kun piirsi niin samannäköisen ympyrän. Minä en näe rautalankaakaan valokuvana tai päinvastoin, vaikka siinä on lähtökohdat edes jollain tavalla lähempänä.
Onko se Hetkiä kangas hinnoiteltu juuri ennen kohua tuolle tasolle? Miten on niiden muiden kohukuosien hinnan laita?
Eikö ne muut Louekari-ketjut jo riitä, täytyykö puolustelijoiden vielä yksi saada aikaan...
Tavallaan koomista, että käry kävi kaikista rumimman kankaan vuoksi :D
Niin samaa mieltä, tuo Moments ei ole yhtään marimekkomainen?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 22:57"]
Niin samaa mieltä, tuo Moments ei ole yhtään marimekkomainen?
[/quote]
kuinka niin? Meillä vanhempien verhona oli 80-luvulla samanhenkinen Marimekon kangas. Jos oikein muistan, se oli jonkun Japanilaisen suunnittelema.
Joo sen japanilaisen suunnittelemista en tykkää myöskään, minulle marimekko on vahvoja värejä ja isoja printtejä. Toi on niin pliisu.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 22:55"]
Tavallaan koomista, että käry kävi kaikista rumimman kankaan vuoksi :D
[/quote]
En ole aiheeseen kommentoinut, koska ketjut ovat olleet loputtoman pitkiä, joten todetaan tähän. Minun mielestä se kuvio on edelleen hieno, sopivan pelkistetty, eikä rauhaton. Sopisi hyvin esimerkiksi tablettina yksivärisen tumman tai vahvan värisen pöytäliinan kanssa talvella katettuunkin pöytään, kesällä raikkaampien vihreiden kanssa.
Tuntuu uskomattomalta, jos jollain oikeasti on muuttunut mielipide yhdestä kuvasta ja kuva olisi muuttunut rumaksi. Taide yleensäkin jakaa mielipiteitä ja jonkun haukkuminen saa muutkin samanmieliset liikkeelle. Kuitenkin se, että työtä arvostellaan, eikä kohun taustoja kertoo, että työ herättää ajatuksia ja tekee sitä tehtävää, joka taiteella on.
Miten niin muuttunut? En ole siitä momentsista koskaan tykännyt, mutta esim. siirtolapuutarhaa rakastan, just sen värien vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 23:09"]
Joo sen japanilaisen suunnittelemista en tykkää myöskään, minulle marimekko on vahvoja värejä ja isoja printtejä. Toi on niin pliisu.
[/quote]
Nyt asenne kuulostaa melko suomenruotsalaiselta tai patrioottiselta persulta. Tiedätkö edes kenen japanilaisen suunnittelijan töistä ja mistä töistä et tykkää?
No, minä en ainakaan tiennyt Hetkiä-kankaasta yhtään mitään ennen tätä viikkoa, koska en Marimekon kankaista välitä. Marimekon tuotteet ylipäätänsäkin ovat yliarvostettuja, IMHO. Mutta valehtelu on aina rumaa, teki sitä kuka tahansa.
No mitäs siitä nyt pillastumaan, jos en momentsista tykkää. Ja joo olen kyllä suomenruotsalainen, ehkä se sitten on selittävä tekijä? Ishimoto, mikä lie, sellaista samanlaista pliisua kuin tää kuuskajaskarikin. Marimekko pitää olla räiskyvää! Tai siis se marimekko, jota minä kotiini kelpuutan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 23:23"]
No, minä en ainakaan tiennyt Hetkiä-kankaasta yhtään mitään ennen tätä viikkoa, koska en Marimekon kankaista välitä. Marimekon tuotteet ylipäätänsäkin ovat yliarvostettuja, IMHO. Mutta valehtelu on aina rumaa, teki sitä kuka tahansa.
[/quote]
Minulle ei ole selvinnyt missään vaiheessa, kuka on valehdellut ja mitä hän on valehdellut. Olen lukenut vain panettelua ilmeisesti jonkun muka valheella.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 23:26"]
No mitäs siitä nyt pillastumaan, jos en momentsista tykkää. Ja joo olen kyllä suomenruotsalainen, ehkä se sitten on selittävä tekijä?
[/quote]
Peukut ainakin rehellisyydestä. Ja kyllä osasit varmasti lukea, ettei tulkintani mitenkään liittynyt kommentteihisi Momentsista.
Minä tykkään noista räsymatto-kankaista. Todella kiva idea. Muista en niinkään.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 23:39"]
Minä tykkään noista räsymatto-kankaista. Todella kiva idea. Muista en niinkään.
[/quote]
Höh, siinä onkin isot pallokuviot. Luulin että kuvio olisi pienempää ja tosiaan muistuttaisi enemmän räsymattoa, kuten tuon linkin kuvissa. Sellaisena se olisi ollut hienompi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 00:54"]
Minusta taas vain ja ainoastaan "Metsän väki" on plagiatti, muita on ihan turha ryvettää!
[/quote]