-0-o-0-°°°- Tiistain HELMInauha -°°°-0-o-0-
Kommentit (27)
Naatti huomen ;)
Huomenta kaikille helmille!
Väsymys tuntuu vain lisääntyvän. Voisin nukkua vaikka kuinka paljon. Täytyypä kysyä teiltä muilta että onko teillä sellasta oloa kuin oisitte kipeeksi tulossa tai ihan rapakunnossa!?! Siis kun mun sydän hakkaa tosi kovaa, hengästyttää ja on naatti olo? En muista että esikoista odottaessa olisi alussa ollut ihan tällaista. Väsynyt olin silloinkin mutt nyt tuntuu että hengästyn ihan pienestä. Toissailtana oltiin pyöräilemässä ja ylämäen jälkeen oli pakko pysähtyä, sydän hakkas niin kovaa!! Onkohan tämä normaalia..?
Miten paljon te muut harrastatte muuten liikuntaa? Normaalisti liikun jonkin verran, mutta nyt ei paljoa jaksa. Toivottavasti tokalla kolmanneksella (jos vaan sinne asti päästään) olo piristyy :)
Nyt täytyy kerätä voimat ja siirtyä päivän askareisiin! Mukavaa päivää kaikille!
Viherrys 8+4
(PS. LA:ni on siis tämän hetken tietojen mukaan 23.2, ei 22.2 kuten listalla, mutta sehän saattaa vielä ultrassa hyvinkin muuttua)
Karmea aamuherätys.... Katsotaan tipunko minäkin pois helminauhasta.
Nyt valmistaudun henkisesti lähtemään polille ultraan ja kuulemaan huonoja uutisia, itkettää.
Mikä sulla Helga on?? bd Toivottavasti kaikki kunnossa!!
Eilisessä pinossa joku (anteeksi, etten nikkiä muista) mainitsi asiasta, ja minäkin sain eilen tietää, että minullakin on erottäin taaksepäin kallistunut kohtu (tästä syystä+kohdun kasvukivut, olen tuntenut kipua peräaukon kohdalla ja alavatsalla). Muistelen lukeneeni meidänkin pinossa, että moni olisi maininnut tuon taaksepäin kallistuneen kohdun, joten taitaa olla aika yleistä? Varsinkin ihan alussa (mahtaisko niskaturvotusultrassa jo olla muutosta?), mun lääkärikin ihan ohimennen asian mainitsi, eli ei mitenkään huolestuttavasti.
Minni rv täys9
olen ollut ihan nettipimennossa torstaista asti - oli vieraita ja nyt olen ollut vaan muuten ihan rättipuhkipoikki. En siis tiedä kuulumisistanne mitään :( Tänään jäin suosiolla kotiin potemaan väsymystä ja heikotusta...
...mutta siis HELGA! Mikä sulla on? Tuli ihan kauhian huolestunut olo...ilmoittele kunhan jaksat ja ehdit! Täällä on sormet ja varpaat ristissä että kaikki olis siellä hyvin!!!
SS rv10+1
Toivottavasti kaikki on kunnossa! minä niin toivon ettei yksikään enää tippuisi tästä helminauhasta!
Viherrys, tutulta kuulostaa!! ihan sama homma mulla, hengästyn ihan hirveesti, enkä jaksa oikeen mitään. en mä missään huippu kunnossa ole ollu ennenkään, mutta en tietääkseni näinkään huonossa! tää kuumuus pahentaa oloo, tuntuu että happi loppuu. mulla on tänää neuvola ja kysyn kyllä tästä hengästymisestä, jos vaan muistan.
mullakin on taaksepäin kallistunut kohtu, eikä siitä ikinä ole ollu mitään haittaa tms. mulle on kerrottu toi joskus ihan teininä, muistaakseni ei viime raskauden aikana ollu aiheesta mitään keskustelua. tosin mullakaan ei sydänäänet kovin varhain kuulunu.
esikko lähti just mummolaan, ja mun pitäs tehä vähän töitä... ei kyllä millään jaksais. noh, pitää vaan skarpata.
loviisa tasan rv 8, vau!
Heipä hei!
HELGA: Mikä sulla on????? Haleja sinnepäin ja laitahan viestiä tulemaan, kun jaksat!
VIHERRYS: Mulla on ihan samanlainen huono kunto. Normaalisti olen tosi urheilullinen, mutta nyt jo rappusia pitkin kävellessä hengästyttää! Ja sydän lyö ihan kamalasti!
MINNI: Mullakin on taaksepäin kallistunut kohtu. Mun lääkäri sanoi, että sitä voi verrata vasenkätisyyteen. Suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä, jotkut vasenkätisiä. Näin se on myös sen kohdun kanssa. Noin 80%:lla naisista kohtu on kääntynyt eteen päin, 20%:lla taaksepäin. Koska kohdulla ein ole niin paljon tilaa kasvaa, saattaa esiintyä kipuja, varsinkin peräsuolen ja peräaukon kohdalla, koska kohtu sinne painaa.
(.) väsymys jatkuu, rintoihin sattuu silloin tällöin. Maha pullottaa. Raskautta en enää pysty peittämään (mulla on tavallisesti ihan litteä vatsa) ja tosi monille olen ilouutisen jo kertonutkin. Me kun eskenmenon jälkeen jo yli vuoden plussaa odoteltiin.
karoli ja masuasukki 8+2
[b]Helga[/b]lle ja [b]PiiPaa[/b]lle [color=deeppink][b]bd bd bd
[/color]Repohukka [/b]oli mun unessa ISON masun kanssa (tunnetaan siis ennestään, jos joku rupes ihmettelemään mun mielenterveyttä - heh, ei sillä etteikö siltikin ihmeteltävää riittäis ;D). Teki remonttia tummissa kainaloon asti ulottuvissa mammafarkuissa :D
[b]Minni[/b]: taaksepäin kallistunut kohtu ei tosiaankaan oo mikään harvinaisuus. Ja kasvun myötä tuolla kallistuksella ei enää ole mitään väliä, hakee paikkansa siinä kuin eteenpäin kallistunutkin ja punkee muut vähemmän tärkeät sisuskalut tieltään ;)
[b]05(07)[/b]: hui, eteisistukka! Toivottavasti vielä nousee pois kohdun suulta! Tosin ei kyllä sydänäänten kuulumiseen pitäisi vaikuttaa? Vai oliko etuseinäistukka?
[b][color=pink](.) [/b][/color]Ei uutta. Jotenkin oudon epätodellinen olo raskauden suhteen. Np-ultraan tasan viikko ja siitä vielä viikko ekaan neuvolaan. Ehkä tämä niiden myötä tulee konkreettisemmaksi...
Leppoisaa päivää kaikille!
- Pomelo ja E.S., rv 11+3
Helgalle tsemppiä!! Ilmoittelethan heti kuulumisiasi?!
Ja onnea uusille tuplille!!!
Yksi nettipimentolainen täällä kanssa, vieraita lapannut viime viikon ja viikonlopun ja nyt oon kyllä tosi väsynyt. Koitan viihdyttää tyttöä sohvalla maaten, huonolla menestyksellä!
Me ollaan ostamassa näillä näkymin tuplarattaat. Ikäeroa tulee 1v5kk, joten esikoisesta ei ole vielä silloin kävelijäksi lenkeillä (todellakaan) ja liikkeelle meidän on päästävä ;) Nyt vaan mietitään minkälaiset ja mistä. Käytettyjä meinataan käydä katselemassa... Onko teillä kokemusta? mitä kannattaa ottaa huomioon?
Olin neuvolassa perjantaina, papereita... hB oli 147, joten siitä tää väsymys ei voi johtua. Verenpaine oli aikas alhainen, joten se saattaapi olla osasyynä tähän. Lääkärineuvola ja np-ultra 2.8., joten sitä odotellessa...
Nyt tarvii mennä, tyttö " lukee" lehtiä hampaillaan...
Nauttikaahan vähän viileämmistä keleistä!
e75 ja " otto-ville" 9+6
Ensimmäinen neuvolakäynti on nyt takana. Kyllä sitä jo ehdinkin odottaa! Jotenkin konkreetistui koko raskaus samalla, vaikka edes sydänääniä ei kuunneltu. Terkkari sanoi, ettei hän kuuntele ennen rv 11... Harmi. Aloin harkita ajanvarausta yksityiselle, mutta se paikkakunnan ainokainen taitaa olla kesälomalla. Mutta ehkä sitä malttaa jotenkin odottaa ensimmäiseen kunnalliseen ultraan, joka tehdään mulle rv 12+5...
Mutta muuten käynti oli kiva ja terkka mukava. Eilinen huolimöykky ruskean vuodon suhteen laimeni. On kuulemma tavallista alkuraskaudessa siihen aikaan, kun kuukautisten pitäisi tulla. Pissanäyte oli puhdas ja hemoglobiini 145, verenpaine aika alhainen kuten mulla yleensäkin (106/70). Joten tässä mielessä kaikki on hyvin. Painoa ei ollut tullut normaaliin oikeastaan yhtään, mutta BMI:ni on harmittavasti 24,7. Taidan joutua sokerirasitukseen sitten joskus. :-(
Tällaista minulle. Mutta mitä Helgalle on tapahtunut? Toivottavasti kaikki on hyvin! bd
medve rv 8+5
Epäilen, että mulla on ehkä aina ollut taaksepäin kallistunut kohtu, mutta ei ole tullut puheeksi lääkärissä ennen. Tämä on siis kolmas raskaus minulla ja muistelen, että olen kipua peräaukon kohdalla tuntenut aiemmissakin raskauksissa aina silloin tällöin. Ja nyt ne kivut vaan on hiukan kovemmat, kuten kohdun kasvukivutkin, koska tosiaan kolmas raskaus neljän vuoden sisällä menossa. En jaksa murehtia kohdun kallistuman takia, onhan se jo kaksi kertaa ihan kunnolla kasvanut rv40 asti, joten eiköhän nytkin. Lääkäri mainitsi, että ei se kohtu sinne pääse kasvamaan, eli " oikenee" sieltä sitten minne paremmin mahtuu.
Osaako kukaan sanoa, olisko kohdun " suunta" voinut muuttua jo niskaturvotusultran aikoihin (mulla se on parin viikon päästä)?
Helga:Olet ajatuksissani, pidän peukkuja..!
Piipaa:Ota iisisti tää päivä, toivotaan, että kuulet huomenna hyviä uutisia!
Elikkäs eilen kävin verikokeissa sen vesirokkotartunta epäilyn takia. Niistä tuloksista vaan ei kovin paljoa ole apua, koska ne tulevat vasta viikon kuluttua ja lääkitys täytyy aloittaa viikon kuluttua tartunnasta.
Joten lauantaina alkaa viikon zovirax kuuri, josta lääkäri sanoi, että siitä ei ole haittaa sikiölle. Itse vesirokosta olisi sitten jo enemmän haittaa. Nyt minut kutsutaan automaattisesti rakenneultraan viikolla 18-20.
No mutta muuten on kaikki hyvin. Olo on kuin valaalla ja ruoka maistuu.
° Helga: Voi ei.. mikä on? Voimia ja tsemppiä bd bd bd bd
° Viherrys: Mäkin hengästyn helposti :/
Harrastan/harrastin vesijuoksua (nyt uimahalli kiinni ja järvessä en ole kokeillut),
Pilatesia ja sauvakävelyä.
Kaikki liikunta vähän hyllyllä nyt.. etominen ja mahakivut karsinut toimintaa :(
° RvaPomelon kanssa tosiaan tunnetaan, ei ole hullu mimmi :D
Vai että iso maha ois tulossa ;)
° Soosi83, olen kanssa kuullut ettei kuurista ole haittaa. bd vasta-aineille
° Tervetuloa uudet :)
(.) En osaa sanoa tästä mahasta. Mulla kun on tää ruokahässäkkä aina päällä, niin en osaa sanoa.
Tossa on tollanen kiva pömppis mikä ei lähde mihinkään mutta normifarkut edelleen jalassa. Yksi Bmi netissä väittää että olen alipainoinen.. :/
Kovasti nykii ja nippailee alavatsalla, että kai siellä jotain tapahtuu :)
Repo ja Wilson 8+3 eikä 4..
(La siirtyi päivällä neukkarin kiekolla 25.2.07)
Oonhan mä kirjottanut ihan oikein tonne alotukseen että 8+3..
kunhan sekoilen :D :D
(Omien laskujen mukaan ovis on tapahtunut mahdollisesti itseasiassa myöhemmin.
Tekisi viikot n. 7+6
Mut sen näkee sit ultrassa.. sit joskus.. huoks..)
Medvekin vissiin oli tänää käyny neuvolassa, minä myös! Oli ihan mukava käynti. tunnen entuudestaan neuvolatädin, joka on aivan ihana! kaikki ihan kunnossa, hemoglobiini oli 126, ja paineet 98/62, ihan tuttua mulle. itseasiassa yllätti noi paineet, luulin että olis ollu vieläkin alhasemmat, esikosta oli 90/54. painoo on ihan liikaa, ja sokerirasitus on edessä, blääh. mutta sen jo tiesinkin. onneks on ihana terkkari, eikä yhtään valittanu painosta. huomenna varailen alkuraskauden ultraa, toivottavasti osuu niin että mieskin pääsee mukaan!
Helgan kuulumisia edelleen huolissani odottelen?? Onko kaikki kunnossa?? Voimia!
Loviisa rv 8+1 (jostain syystä tuli neuvolan laskujen mukaan yks päivä lisää, ja la siirty 26.2, mutta se voi vielä ultran jälkeen muuttua kuitenkin...)
... Mutta minut voi poistaa helminauhasta. =(
Aamuherätys oli juuri se mitä ei kinä toivoisi, eli verta näkyvissä.
Polilla suoraan ultraan, jossa todettiin sikiön kuolleen n. 4vk sitten. Eli diagnoosiksi tuli keskeytynyt keskenmeno.
Sain suoraan ajan kaavintaan, ja sieltäpä nyt juuri vähän aikaa sitten kotiuduin.
Noin äkkiseltään ultra lääkäri koon määrityksen perusteella selitti että, meidän vauvamme on kuollut n. viikko alkuraskauden ultran jälkeen. Että voisiko huononpaa tuuria olla? Kuolinsyy selviää ehkä n.kk päästä, kunhan " näyte" on tutkittu.
Itketty on aamusta lähtien ja nyt tuntuu, että itkuvarastot on käytetty loppuun. On tyhjä olo, mutta samalla ajatus siitä, että ehkä vauvallamme ei ollutkaan kaikki hyvin ja luontoäiti korjasi heikomman pois, lohduttaa.
Ja todellakin selvisi se, etä kohtuni on kuin onkin taaksepäin kallistunut.( Minähän sitä mietiskelin aikaisemmin ..)
Nyt annetaan surutyölle aikaa miehen kanssa ja uutta yritetään sitten kun tuntuu aika sopivalta.En tiedä muistaako kukaan kun olen " ihmetellyt" oireitten häviämistä yms. ja sen oudon mahakouristukseni, joka pisti minut taipumaan kaksinkerroin yksi aamu? kaikki ilmeisesti liittyikin tähän, mutta varmaksihan sitä ei voi tietää.
Voimia ja tarrasukkia kaikille helminauhalaisille, toivottavasti te muut pääsette onnellisesti perille helmikuuhuun.
Helga kuittaa ja kumartaa, sekä poistuu takavasemmalle. ( Ja jossain vaiheessa takaisin kuumeilemaan ;)
Johan on, tiputaan jatkuvasti tokalle sivulle! Nyt kuulumisia kirjottelemaan hyvät helmikset! =)
sitä menee jotenkin niin sanattomaksi, eikä oikein tiedä miten lohduttaa. Olen pahoillani.
Paljon voimia ja jaksamista, ja niinhän se on että suru on vain surtava, eihän siitä muuten yli pääse. *halaus*
Loviisa
Koko päivän jo odottelinkin (muiden muassa) kuulumisiasi, ja toivoin parasta, samalla pelkäsin pahinta. En löydä nyt mitään lohduttavia sanoja, onneksi viestistäsi hiukan paistoi toivon kipinää, ettet täysin epätoivoon vajoa. Olet vahva ihminen, sure kunnolla nyt kun on surun aika, sittenhän alkaa taas paremmat ajat.
Lyhyt viesti minulta, mutta meni tähänkin aikaa.. Niin paljon pyörii asiat mielessä ja pala on kurkussa. Olen tosi pahoillani, että jouduit kokemaan tällaista. Voimia! *halaus*
Jahas. Esikoinen nukku ysiin, nyt on enemmän virtaa taas.
Multitabsien pois nakkaaminen tuntuu auttavan huomattavasti.
Kaksosrattaita en usko hankkivani, ikäeroa tulee yli kaksi ja puoli vuotta.
Esikoinen oppi ajamaan kolmipyöräsellä joitain viikkoja takaperin, joten uskoisin että ajelee tuolla normipyörällä appareineen ensi kesänä..?
Jos vaan kasvaa pituutta tarpeeksi, että ylttyy polkimille ;)
Mies ja alkoholi on mulle yksi jumalattoman iso punainen vaate :(
Suurin mielihalu ois pizza (niinkuin esikoisestakin). Jotenkin huomaa etten voi sellaista syödä..
Esikoista odottaessa olin ekaan neuvolaan mennessä haalinut ainakin kolme kiloa, siinä missä nyt ei mitään.
Oliko Soosi83 joka pohti vesirokkoa?
Mulla oli " läheltä piti tilanne" tossa aikaa sitten, ei tullut vesirokkoa,
nyt pyydän ensi lekurissa vasta-aineet niin varmistuu onko sairastettu vai ei..
Tsempit sinne ettet saa tautia ja/tai olet sairastanut sen jo bd
(.) tai ).( (vaihtelee suuresti)
Olo onnellinen kun ulkona viileämpää.
Hieman ehkä harmittaa kun kuulen Wilsonista ensimmäisen kerran 8.8. seuraavalla ajalla (lääkäri).. :(
En ole varsinaisesti huolissani, mutta oishan se nyt kiva tietää sykkeet ja muut..
Lomareissukin välissä.. ehkä se vie ajatukset muualle.
Eilen neuvolassa iski pienimuotoinen tunne siitä että tässä on muuten yllättävän pitkä aika edessä..
Piipaalle *suuuuuria* haleja jaksamiseen !
Älä koe ulkopuolisuutta :( Kuulut tänne ihan niinkuin muutkin :)
Repohukka ja Wilson Kirva 8+3