***ELOisat tiistaina***
Kommentit (34)
Jopas on pitkä pino ja päivä on vasta puolessa! Oltiin tytön kanssa aamupäivällä kyläilemässä yhden " heinämamman" kanssa - meillä on esikoiset syntyneet 2 viikon ikäerolla ja nyt tulee ikäeroa about 3-4 viikkoa. Kiva vaihtaa kuulumisia, kun voi purkautua paitsi esikoisten uhma-asioissa myös raskauskrempoissa :)
PEPPER: harmillinen juttu se lääkärin määräämä resepti. Mitähän lääkettä mahdoit saada? Mulla oli esikoista odottaessa alkuraskaudessa kovia vatsakipuja ja ihan synnärin erikoislääkäri määräsi Litalginia rauhoittamaan vatsakramppeja. Se lääke oli myös sellainen, että ohjeessa selvästi kielletään ottamasta raskausaikana, mutta tuo lääkäri kyllä mainitsi siitä etukäteen ja sanoi, että kyllä sitä raskaanaolevillekin annetaan. Loppujen lopuksi lääke ei auttanut yhtään ja työterveyslääkäri löysi vasta syyn mun kivuille. Mutta huolta tuon lääkkeen ottaminen aiheutti loppuraskauteen, vaikka terve tyttö lopulta syntyikin. Ikäviä tuollaiset jutut!!!
KUMMIT: me ei olla kysytty vielä ketään kummeiksi ja tehdäänkin se varmaan vasta kun vauva on maailmassa. Todnäk " joudutaan" pyytämään miehen nuorin veli kummiksi, koska ortodoksikasteessa vaaditaan ainakin yksi ortodoksikummi. Lisäksi ollaan ajateltu yhtä ystäväpariskuntaa, tosin niille on tulossa esikoinen lokakuussa eli just mahdollisten ristiäisten aikaan, eli toivottavasti pääsevät sitten aikanaan paikalle, jos heihin päädytään!
PELOT: Jamssako se mietti kohtukuolemaa tms? Kyllä täytyy sanoa, että itsekin moiset asiat mietityttää. Mun kaverillehan kävi just niin, että ihan LA:n kynnyksellä vauva kuoli kohtuun ja siitä on jäänyt sellainen tunne, että miksei se voisi sattua omallekin kohdalle, jos sattuu muille :( Ihan hirvittävää, mutta yritän myös miettiä, että kyllä kai siitä tilanteesta sitten joten kuten vaan selviäisi (ainakin kun tiedostaa, että kaikki ei välttämättä pääty onnellisesti).
MItähän vielä piti kommentoida - en muista nyt yhtään. Kohta lähdenkin kampaajalle, ihana saada siistittyä tämä kuontalo. Ja jos vaikka shoppailisin kotiintulovaatteet vauvalle, kun huomasin, että eihän meillä ole juuri mitään 50-56-senttisiä vaatteita...
Sateista päivän jatkoa täältä kaakosta!
Kerttukasperi ja Onni rv35+0
kummeista: mietitty on, mutta ei taideta kehdata pyytää. pariskunnalla on jo niin monia kummilapsia, että ei viitsitä heitä rasittaa, vaikka olisivatkin meidän ykkösvaihtoehto. pari muutakin on tuumattu valmiiksi.
vauvan vaatteet: neljättä odotellaan ja sama satsi on ostettu tälle kuin aiemmillekin vaaveille eli kotiinlähtöä sairaalasta odottaa puolipotkarit, body ja sukat sekä peitto. edes esikoiselle ei aikoinaan enempää hankittu. jospa shoppailuinto valtaa mielen sitten syntymän jälkeen.
ongelma nro 1: voihan pukama. kärsin neljättä päivää järkyttävän kipeistä pukamista. aiemminkin on ollut samaa ongelmaa, mutta todella lieviä ovat oireet olleet ennen tähän verrattuna. nyt olen ollut täysin kädetön sängyssä makaaja ja mies yksinhuoltaja.
evakko: kotona ei siis olla, vaan ystävien luona evakossa synnytystä odottelemassa, matkaa kun on 200 km kotoa synnärille. kyllä tämä elämä näinkin sujuu, mutta kun raskausviikkoja on vasta 36+1, voi tämä odotus käydä vielä hermoille. perhe kun ei voi loputtomiin olla äidin kanssa odottelemassa vaavin syntymää.
Heti alkuun vinkki kaikille matalan hempan kanssa taisteleville. Itse olen syönyt rautaa toukokuun alusta lähtien eikä Hb siitä huolimatta ole noussut. Viikko sitten oli 108 ja th suositteli kokeilemaan persiljaa, joku äiti kun oli sillä nostanut hempan norm.lukemiin. No, minä olen sitä viikon puputtanut reippaasti joka leivän päällä ja eilisessä mittauksessa Hb oli 142!!!! Th epäili ensin mittariaan, mutta ei, oikea tulos se oli. Meinasi jo, että joka toisen leivän voi vaikka syödä ILMAN persiljaa... ;0)
Täällä on natiainen laskeutunut alaspäin kovasti ja painaa kipeästi häpyluuta. Myös kohdunsuu oli pehmentynyt entisestään (ollut pehmeä viimeiset 2,5kk) ja nyt lyhentynytkin reilusti. Supisteluja tulee myös napakasti, ei nyt ihan kipeitä, mutta eipä ole enää kaukanakaan. Voisin myös nukkua loputtomiin, monena päivänä esikoisen kanssa 2h päikkärit ja yöunet päälle. Loppusuora lienee siis alkanut, saa nähdä tuleeko synnyttämään lähtö hyvinkin pian...
Neeuska rv 36+6
Tääl oltiin hetken nettipimennossa ja sit on ollut kiireitä esikoisen synttäreiden takia..No nuo on nyt onnellisesti takana ja edelleen minä olen yhtenä kappaleena myös..
Kerrompa omat kuulumiset eka..Hengitysahdistukset jatkuu edelleen ja nyt entistä pahempana ja alavatsaa nipistelee kevyesti, mutta oudosti samalla, kun haukon henkeä..Nyt jo joutuu menemään kaksinkerroin niiden tullessa, muutoin tuntuu, että tukehtuu..Ei siis ole asennosta kiinni..Niitä tulee yöllä ja päivällä seistessä, istuessa, kävellessä, maatessa missä tahansa asennossa..Luulen, että on kyse supistuksista, vaikka ei kipeitä olekaan..Eihän kellään satu olemaan kokemusta..??
Viimeyönä mukaan liittyi polte selkään, mutta nyt tuo on hävinnyt..Tulipa siinä aamuyön tunteina sit steriloitua ekat tutit ja pakkailtua sairaalakassia.Vauvalle on ainakin kaikki mukana nyt..
Pahoinvointia on ollut aamuyöstä asti, enkä nyt osaa liittää sitä oikeastaan mihinkään..Esim.vaikka pilaantuneeseen ruokaan..
Vatsaa kiertää ja oksettaa.Heikottaa ja väsyttää myös..
Aamusta käytiin ultrassa jälleen siinä koko kontrollissa..Nyt lukemat olikin jo 3200-3300g.Eli ei kai sit ihan pieni vauva olekaan tulossa..VOI EI, oli mun eka ajatus..Varsinkin jos tuo päättää pysyä sisuksissa vielä 2-3 viikkoa..Vauvalla oli kaikki ok..Liikuskelikin kai ihan hyvin..Pää oli sijoittunut eteen..Mitä tuo tarkoittanee??Pää on siis alhaalla ja edessä..Neuvola on sit torstaina..Niin ja istukka toimii hyvin..
PÄÄN KIINNITTYMISESTÄ joku puheli..Mulle sanoivat kans, kun kyselin tuota kiinnittymistä, että ei välttämättä toissynnyttäjällä kiinnity lainkaan..Ja nyt kun kyselin myös vähän tuosta kohdunkaulan ja -suun tilanteesta, niin lääkäri sanoi, että silläkään ei ole toissynnyttäjällä oikeastaan mitään merkitystä..Voi olla 3-4 cm auki ja syntyy vasta 3 viikon päästä tai voi olla kiinni ja kiinteä nyt ja tunnin päästä onkin synnytys täysillä käynnissä..Tuumasin itsekin, että Huoh, eikö tässä ole mitään merkkiä siitä, että mullakaan voisi olla jo synnytys lähellä..????
KUMMEISTA on ollut puhetta myös..Meillä on kummit olleet selvillä jo alusta asti ja ovat kyseiset ihmisetkin suostuneet tehtäväänsä..
SIIVOUSVIMMA on ollut myös monilla, mutta mulla ei..Oli lähinnä pakkopullaa siivota esikoisen synttäreitä varten ja jätinkin hommat viimetippaan ja juuri ennen ekoja vieraita sain paikat kuntoon ja tarjoilut esille..Kiire tuli taas, mutta selvisin..Olisin toivonut tuonkin edesauttavan vähän synnytyksen käynnistymisessä, mutta ei!!Viime viikolla tuli jopa pestyä saunakin!!Ei apua!!Seksi sentään sai muutaman kipeän supparin aikaan..Mies ei tuosta tainnut juuri nauttia, kun paikat on niin pehmeät ja mullakin teki vähän kipeää, mutta yritetään vielä uudestaan..
No nyt jätän tilaa muillekin..
pikku_ruu ja tytsy 37+5
Alan pikkuhiljaa päästä tämän asian ylitse. Eniten tässä harmittaa se, ettei näköjään voi neuvolaan luottaa. Eilinen käyntini oli niin hätäinen (oma terveydenhoitaja lomalla), etten olisi ihmeissäni, vaikka terkkari olisi unohtanut lääkärille kertoa, missä vaiheessa raskautta olen (minulle määrätty lääke on vain loppuraskaudessa kielletty). Ja kun tänään soitin tälle samaiselle terveydenhoitajalle, hän tuntui vähättelevän koko asiaa. Minun täytyy mennä ensi viikollakin tämän samaisen sijaisen luokse ja ärsyttää jo etukäteen.
Minulle määrätty lääke oli Nitrofur-C, joka saattaa lisätä vastasyntyneen veren bilirubiinitasoa, jota taas hoidetaan sairaalassa valohoidolla (erittäin vakavissa tapauksissa jopa verensiirrolla). Esikoisella bilirubiiniarvot olivat koholla, mutta onneksi hän ei valohoitoon joutunut. Tuntuu vähän hölmöltä, että antibioottikuurini tarkoitushan on, ettei vastasyntynyt altistu mahdolliselle infektiotartunnalle (niinkuin esikoinen, joka sitten oli reilun viikon antibioottihoidossa sairaalassa), mutta lääkkeeksi määrätäänkin sellaista, joka saattaa aiheuttaa tuota bilirubiinin kasvua, joka sitten taas vaatisi vastasyntyneelle sairaalahoitoa. Eli asiassa oltiin menossa ojasta allikkoon.
Muihin asioihin:
KUMMIT. Me olemme miehen kanssa päätymässä siihen, että vauvan kummeiksi pyydettäisiin miehen sisko ja minun veljeni. Esikoisen kummeina on minun paras ystäväni ja miehen lapsuudenystävä ja he olivat aikoinaan hyvin helppo valinta. Nyt valinta oli vähän vaikeampaa, sillä yksikään ystävämme ei mene " ylitse muiden" ja aika monet eivät kuulu kirkkoon. Näin ollen ajattelimme, että sisaruskummit voisivat olla hyvä valinta.
JATKUVA NÄLKÄ vaivaa minuakin. Tuntuu tosiaan, kun olisi vatsalaukku pienentynyt. Ihan pienestä ruokamäärästä tuntuu tulevan ähky, mutta sitten parin tunnin kuluttua on jo aivan käsittämätön nälkä. Varsinkin aamuisin olen aivan nälkäkuoleman partaalla.
TURVOTUSTA on täälläkin. Viime viikolla jalkateräni turposivat aivan hirveän näköiseksi ja ilmeisesti ovat vieläkin turvoksissa, sillä jokunen viikko sitten ostamani kengät eivät mahdu jalkaan. Olen myös huomannut, että varsinkin iltaisin sormet ovat turvoksissa ja sormuksia on vaikea saada pois. Nyt kun on viileämpää, on turvotuskin helpottanut, joten minulle tuo kai liittyy juuri helteisiin.
Nyt ei tule muuta mieleeni! Mukavia lomapäiviä kaikille ja onnittelut niille, jotka jo tietävät vauvelinsa tulevan syntymäpäivän :)!
Pepper (37+5)
No niin, hyvinhän se yö meni eilisestä rehkimisestä huolimatta.
Mua on vähän ruvennu jänskättää huomisaamuinen lapsivesipunktio.
Tietääkö kukaan, miten tuo vauvan keuhkojen kypsyys yleensä etenee, että millä viikolla alkaa olla kypsät?
Mä mietin lähinnä sitä, että miksiköhän tekee esim nyt mulla rv34+2 jos ei keuhkot ole silloin missään tapauksessa kypsät, vai voiko ne jo ollakin? Mä oon aika tietämätön tässä ja vähäsen nihkeetä oli viimeksi lääkäriltäkään saada tietoa, oli joku sijaistyttö Tyksissä ja se ei kyllä juuri mitään muutenkaan puhunut.
No, kaipa nuo asiat huomenna valkenevat=)
Äiti ihanainen tuli tuomaan pestynä ja mankeloituna kaikki tämän talouden lakanat ja pussilakanat ja samalla toi ruoan ja kattoi pöydän ja siivosi kaikki poiskin ja halusi pestä pihasaunan, jota en eilen jaksanut. Mikä parasta, anoppi pesi kaikki matot ja nyt nekin on perillä täällä puhtaana, kyllä nyt hemmotellaan. Onneksi noista selvästi näkee että ne haluaa tehdä, ovat molemmat varsin kovia hääräilijöitä.
KRETUKALLE piti pistää terkkuja, fiksu vauva, kun kääntyi. On varmaan ajatellu siellä teidän käännösyrityksistä, etä voi jestas mitä ne touhuaa, on ne hölmöjä, voinhan mä itsekin kääntyä.
Babybelille tsempitykset, enää muutama päivä ja pikkuiset on sylissä, ihanaa=)
Lilli rv 34+1
että niinku mitä käytännössä tarkoitti tuo virtsanäytehomma, eli oliko sulla virtsavaivaa ja bakteeriviljelyssä näkui tuo strptokokki vai ottiko ne ihan muute vaan kontrollia vai...? Mähän saan sen antibiootin synnytyksen yhteydessä, saatko sä myös silloin sen?
Mun lääkäri ainakin sanoi, että voisi syöttää mulle nytkin kuurin, mutta aika usein se ei vie sitä ja saa jokatapauksessa synnytykseeä uudelleen iv:sti.
No, tsempit kuitenkin. Nuo antibiootit jotka tehoaa näihin bakteereihin, taitavat olla kaikki " kiellettyjen" kistalla, mutta tiedä sitten, kumpi suurempi riski vauvalle.
mulla ei ollut mitään vaivoja, mutta jäin kiinni rutiininomaisessa virtsakokeessa. Selvisi, että siellä se pöpö taas jyllää. Nyt mulla on viiden päivän kuuri päällä ja synnytyksessä tulen automaattisesti saamaan antibioottia suonensisäisesti (tästä on päätetty jo aikaisemmin).
Lilli76:
että niinku mitä käytännössä tarkoitti tuo virtsanäytehomma, eli oliko sulla virtsavaivaa ja bakteeriviljelyssä näkui tuo strptokokki vai ottiko ne ihan muute vaan kontrollia vai...? Mähän saan sen antibiootin synnytyksen yhteydessä, saatko sä myös silloin sen?
Mun lääkäri ainakin sanoi, että voisi syöttää mulle nytkin kuurin, mutta aika usein se ei vie sitä ja saa jokatapauksessa synnytykseeä uudelleen iv:sti.
No, tsempit kuitenkin. Nuo antibiootit jotka tehoaa näihin bakteereihin, taitavat olla kaikki " kiellettyjen" kistalla, mutta tiedä sitten, kumpi suurempi riski vauvalle.
Pikaviesti...
Kiitokset kaikille tsempityksistä, kyllä jännittää aika kovin kun tietää että viimeistään ensiviikon to vauvat maailmassa. Voimia myös muille, saattaahan elokuisia tulla maailmaan vaikka kuinka moni ennen tuota ensi torstaita :)
Vaan nyt taas pois koneen äärestä, meillä on tänään 8v hääpäivä ja iltasella ois tarkotus juhlistaa mansikoiden ja alkoholittoman kuohuviinin voimin :)
Babybel ja muksut rv 36+5
... kirjoittaakin jotain eikä vain lukea. Ongelma on siinä, että täällä on niin ihanan aktiivisia kirjoittajia, että mä ehdin hädin tuskin illalla lukea pinon kun mies on tullut töistä kotiin, ennen kuin alkaa silmät painaa ja painun esikoisen (kohta 1v4kk) kanssa yöunille. Jos energiaa illalla vielä on täytyy silloin hoitaa kaikki ne asiat, joita ei pysty hänen kanssaan päivisin tekemään. Ne 2 auttavaa kättä kun voisivat olla vähän liikaa joissain puuhissa, esim. ompelukonetta käyttäessä.
Onkos uusista tapaamisista ollut kirjoittelua, vai onko multa mennyt ohi? Mielelläni olisin jonnekin tulossa, jos PKS-seudulla tapaamista järjestetään.
KUMMEISTA: meillä oli esikoiselle jo tässä vaiheessa kysytty kummit, mutta nyt vasta väännetään, että tehdäänkö niin vai näin. Tuntuu, ettei oikein sopivaa vaihtoehtoa ole, siis jos haluaa, että molemmilla lapsilla olisi mahdollisimman tasavertaiset kummit. Esikoisella on kummi ja kummitus-pariskunta eli 2 paria ja 4 henkeä kummeina. Tosin kummitukset asuvat ainakin nyt jonkin aikaa toisella puolella maapalloa, joten heihin olemme olleet yhteydessä vain spostilla ja skypellä viimeisen vuoden aikana. Muuttivat ulkomaille, kun esikko n. 4kk.
PELOISTA: en ole mitään erityistä osannut pelätä, en nyt enkä edellisenkään raskauden aikana. Eniten huolestuttaa nyytin koko ja se että meneekö paljon yli. Näillä keleillä, kun alkaa olla jo nyt odotusmittari täynnä ja tekis jo mieli saada vauva syliin. Tuo vauvan koon miettiminen lähti meillä käyntiin jo ennen ekaa raskautta, sillä mies on 3 sisaruksensa kanssa ollut kaikki karvan vajaa 5kg, vaikka syntyivät LA:na. Meidän esikoinen syntyi rv42+0 ja oli 4kg, joten ei sitten onneksi mikään " iso köriläs" . Nyt meillä oli kokoarvio rv 27 reippaasti yläkanttiin ja sen mukaan LA ois voinut olla 2-3viikkoakin aiemmin kuin tuo korttiin merkitty 8.8. rv36 piti olla vika lekurikäynnillä semmoinen lekuri, joka ultralla katsoi vähän osviittaa, mutta olikin sitten sairas. Sijainen kehotti vain menemään yksityiselle. En ole vielä varannut aikaa, mutta välillä aina mietityttää, että pitäisiköhän..
Hyviä vointeja kaikille ja onnea jo nyyttinsä syliin tuhisemaan saaneille!
-E rv 37+0 & esikois-poju 03/2005
Kuinkas sun lääkärin sijainen voi kehottaa sua menemään yksityiselle ultraan, jos sulla on sovittu ultraus viikolle 36???Vähän ihmetyttää, että miksei laittanut sitten toiselle lääkärille tai itse suorittanut ultraa, niinkuin oli sovittu..Joko sun oma lekuri on tervehtynyt?Voisit nyt piakkoin koittaa päästä omalle lääkärillesi..
Mä en ainakaan suostuisi menemään yksityiselle ultraan, jos ollaan sovittu lääkärin kanssa jo jotain..Vaatisin toista lääkäriä tai voisin siirtää aikaa parilla päivällä..
pikku_ruu & tytsy
Ihanan paljon pinossa ihmisiä mukana!
Täällä ollaan juuri palattu Puuhamaasta. Koko päivähän siellä vierähti mukavasti. Ihmeen hyvin sitä vielä jaksaa puuhailla tuolla huvipuistoissa mukana. Nyt kyllä olo aika naatti, kohta nukkumaan. Ilma oli oikein sopiva mulle ja masulle, tuuli piristi kivasti.
Toissa yönä elettiin meillä jänniä hetkiä, kun heräsin yöllä 4:30 märkään oloon... siis todella märkään oloon. Mieskin pomppasi ylös sängystä ennätys nopeasti minun perässäni. Siis kunnon lammikko nähtävästi jotakin " limaa" , limatulppaa ehkä?? .. kätilö sanoi, että tuo voi olla joskus hyvinkin juoksevaa. Pelästyin jo, että nyt meni lapsivedet ja niin mieskin. Mutta siinä sitten sängyn kuivauksen/pesun ja lakanan vaihdon jälkeen, jatkeltiin jännittyneinä unia miehen kanssa, eikä jatkoa seurannut tälle " tulvalle" . Sitten kävin sovitulla tapaamisella Jorvissa pelkopolilla aamupäivällä ja eivät edes alkaneet tutkimaan mitä tuo öinen vuoto oli. Mutta tuli hieman ylimääräistä jännitystä ainakin jos ei muuta. Fiilis oli, että en kyllä varmasti tästä nyt synnyttämään lähde!
Pelkopolikäynti oli muuten ihan ok. Ehkä sain jotain rohkaisua siinä synnytyssalissa istuskellessa tai sitten en.. mutta ei kai se ainakaan turha ollut. Siinä tunnin aikana kuulin yhden vauvan ensimmäiset parkaisut ja kyyneleet tulvahti silmiin väkisinkin.
Menkkajomotukset ovat täällä nyt alkaneet...
Sitä siivousintoa olisi mullakin, mutta kun en ole juuri kotona ollut, niin on jäänyt nyt taas puunaamatta tämä huusholli.
Kummit meillä vielä pyytämättä, mun siskosta tulee sylikummi ja muut kummit vielä hieman hakusessa. Vaikeaa, kun on niin paljon mahtavia ihmisiä ympärillä.
NYT lähden tainnuttamaan tuon Puuhamaan väsyttämän ikiliikkujan ja itseni. Huomenna shoppailun täyteinen päivä tiedossa :))))
Jaksuja mahakkaille, pian vauvoja alkaa putkahdella toinen toisensa jälkeen.
AuroraM 38+1
mitenhän jaksan olla 12h syömättä :O
mua nyt jo janottaa/tekis mieli kaikkee syödä,ku mulla on se labra aamusta.. lueskelin pinoo ku ei tässä muutakaan oo..
kait sitä pitää laitella kone kiinni ja alkaa kattoo jotain leffaa et tulee totaali sammuminen... öitä kaikille Zzzzz...
tuskainen k.h.p
neuvola kuulumiset: painoa 57,5kg (lähtö oli 44kg) sitte paineet ok ja sf mitta ok,käyrillä mennään.. liikkeet on +++ kuulema oikeen vilkas paapero :D. sain lähetteen labraan tarkistuttaa maksa arvot,ku halusivat varmistaa ku mun jalkapohjii kuumottaa/kutittaa iltasin ku menee nukkuu.
pää on alaspäin kuulema,mut kysyin et millon kiinnittyy ni sanoi että tois synnyttäjällä kiinittyy sillä hetkellä kun alkaa syntyy (kiinnittyy ja alkaa tulee pois) :O mutta unohdinkin kysästä mitäs sitten ku mä tavallaan oonki ensi synnyttäjä,koska tyttö tuli sektiolla.. nooh mulla on jorvissa synnytystapa-arvio viimonenpäivä et kyselen siellä sitten :)
eipä kummosia sitten,palaillaan ja jaksuja kaikille!
k.h.p ja tärppi 34+2