Juoko vauvat hirveän paljon maitoa?!
Ensimmäinen vauva kyseessä. Täysimetin 4 kk, jonka jälkeen olen vähenevissä määrin imettänyt (nyt 8 kk) ja loput siis saa pullolla, syö jo ihan hyvin kiinteää.
Nyt ongelma on ihan jatkuva maidon vaatiminen (pullosta), joisi vaikka kuinka! Ihan kevyesti joisi varmaan 1,5 litraa, jos vaan antaisin... Vauvan paino alkoi nousta todella nopeaa kun siirryin antamaan pulloa, nlassakin jo huolestuttiin... Nyt olen rajoitellut, että maitoa menisi n. 800 ml (korviketta ja lypsettyä), lisäksi vähän imee. Muuten olen koittanut antaa vettä jos haluaa juoda, vaan ei kelpaa, joten osittain laimennan maitoa vedellä, ettei sitä kuluisi ihan järjettömiä määriä. Painon nousu on hidastunut, ja nyt jo vähän liikuskeleekin lattialla. Samoin kiinteän ruoan määrä kun on lisääntynyt, tietysti maidon määrä vähän on vähentynyt kun ei jaksa aterian päälle juoda tolkuttomasti.
Onko vauvoilla tapana olla tälläisiä, että joisivat vaikka itsensä tainnoksiin? Onko se totunnaista vai pitääkö olla huolissaan? Muuten vauva on terveen tuntuinen, mitä nyt hieman pullea. Eikai liiasta juomisesta, vedestä/maidosta voi olla muuta haittaa kuin pyöristyminen?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (6)
Miksi annat korviketta jos omaakin maitoa tulee vielä? tehosta omaa imetystä ja anna väliajoilla vain vettä. Korvike on aivan turha aine vauvalle, ja saattaa saada siitä jopa vatsavaivoja, joita lievittämään juo lisää korviketta. Imetä ainakin vuoden ikäiseksi ja sitten hiljalleen maitoa jos oma ei enää riitä. Oman maidon tuotanto nousee kyllä vastaamaan vauvan tarpeet kunhan tarjoat riittävän usein.
En pysty nyt enää, koska teen lyhyttä työpäivää jo, jolloin isä on vauvan kanssa pullon kera. Ja kun korviketta menee kuitenkin desilitroja päivässä, ei se oma tuotanto ole kovin kummoista enää. Pari desiä lypsän ja hieman imee, se ei riitä millään tehostuksella enää. Toinen juttu on se, että vauva tietysti jo hylkii myös, lähinnä nukahtaessaan imee. Ja poissaollessani sitten isä nukuttaa pullolla. Meinasin jatkaa tällä tavalla kuitenkin vielä, jospa siitä osittaisestakin imetyksestä jotain hyötyä on!
Kun korvikkeen määrä nousee yli litran / vrk, korvikkeen sisältämät proteiinit rasittavat vauvan munuaisia, ja on aika aloittaa kiinteät. Meillä vauva joi korviketta vajaa 4-kk max. 1.8 litraa vuorokaudessa,kiinteiden aloittaminen jo maisteluvaiheessa vähensi selvästi juotua maitomäärää.
Kyllähän ap sanoi, että vauva syö jo hyvin kiinteitä. (Ja eikö 1,8 litraa ole aika paljon 4kk ikäiselle :o ?)
Kiitos vastauksista! Aloitin kiinteät 4 kk iässä, 3 viikon "tiheän imun kauden" päätteeksi. Vauva ei ollut vielä valmis, eli 2 kk meni ihan vain pienellä maistelulla ja kakomisella kun välillä tarjosin. Annoin sijasta korvikepohjaisia vellejä.
Ehkä sanavalinnassa vähän liioittelin tuon "tainnoksiin"-sanan kanssa, siis ei vauva tietenkään itseään oikeasti taintuneeksi juo :) Mutta maitoa olisi suunnilleen koko ajan vailla ja joisi isot määrät. Tuttipullon näkeminen aiheuttaa itkua, kun sitä ei saa. Vauva oppi myös jo 6 kk ikäisenä pitämään pulloa itse juodessaan (tuettuna istuessa/makuulla) :D
Kuvaisiko paremmin että vauvan paino räjähti täysimetyksen loputtua? Siihenkin asti tuli kivasti painoa, sitten yli 2 kiloa/kk! Nyttemmin painonnousu on kyllä hidastunut.
Kuulin myös nlasta tuon litran ohjeen maitoa koskien, jäin vain miettimään, että kun vauva nyt juo paljon laimennettuakin maitoa, en tiedä mikä nesteen kokonaissaanti tarkalleen on, mutta suuri. Että eihän tästä yleisestä nesteensaannista voi olla ongelmia? Maitoa olen rajoittanut alle litraan/vuorokausi, sis. lypsetyt ja mahdolliset vellit.
Eli onko nämä niin ahneita tai tottuvatko pullonlussutukseen vai jotain syytä huoleen? Nlassa ei ole vielä huolestuttu, kun siitä alun painonkäyrän rajusta noususta.
Minulla on kolme lasta. Kukaan ei juonut itseaan tainnoksiin. Kaikilla oli kylla terve ruokahalu. Kannattaa kysella neuvolasta. Maidon laimentaminen on hyva idea. Toisaalta se ei opeta lasta saatelemaan nautitun nesteen maaraa.