Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Etelä-Pohjanmaalla nostetaan hirveä äläkkä tavallisista asioista?

Vierailija
27.09.2013 |

Missätahansa muualla Suomessa asiat vain tehdään, mutta pohjalainen nostaa itsensä jalustalle. Hänen talonsa, häänsä, autonrotiskonsa ja rakkinsa ovat jotain ihmeellistä ja parempaa kuin muilla. Yleensä vielä ne kaikki tekevät kaiken ihan samalla lailla, ettei vaan erotuta joukosta ja jouduta huonoon valoon. Omistuista porukkaa...

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mainosta olevani Etelä-Pohjanmaalta, ellei kysytä. Ei siksi, että siinä olisi jotain vikaa, vaan siksi, että ihmisillä on tällaisia käsittämättömiä ennakkoluuloja.

Vierailija
62/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:13"]

Kyllähän se Suomess' tahtoo vähävaraasta korveta, ku ei oo mettiä, ei peltolaakeeta eikä muutenkaa varoja millä trossaalla.

[/quote]

Mikä tää on tää iso riippuuvarintainen sikalanemäntä, joka on kansanedustaja... Anttila! Sirkka-Liisa tai joku sinne päin. Sehän puhuu just tolleen. Ylpeänä.

[/quote]

E-pn murteella tämä sanotaan: kyllähä se suomes trenkää vähävaraasta korveta kun ei oo mettää, ei peltoja eikä muutenkaa varaa millä trossaalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paskapuhetta taas. Tuo joka kirjoitti romaanin elämästään e-pllä 80-luvulla; miten nuo tapaukset eroavat muista, isoistakin kaupungeista? Joka paikassa on rattijuoppoja. Joka paikassa on homoja. Joka paikassa on nokkimajärjestys, joka paikassa paheksutaan rumia kampauksia. Miksi se ahdistaa epllä? Koska kaikki tuntevat pienissä kylissä toisensa. Joka ikisessä maailman kaupungissa ja kylässä puhutaan muista pahaa mutta epllä se kärjistyy, kun aina puhutaan kostain tutusta. Pakostakin, kun tunnet jokaisen.

Meeneppä helsingissä kahvilaan. Ei aikaakaan kun viereen istuu kaksi naista jotka puhuvat pahaa kolmannesta. Et kiinnitä siihen huomiota, koska et tunne heistä ketään.

Mene epllä kahvilaan (jos löydät). Sama tapahtuu ja heti tulee mieleen miten siellä ollaankin ahdasmielisiä ja juntteja. 

Ihan vain siksi, että tunnet kaikki osapuolet.

Vierailija
64/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojaalaasia kansanlauluja:

Lyäkää ny saatanat puukoolla

Lyäkää nyt saatanat puukoolla,
jos teirän teköö mieli.
Minä vaan ringissä retkuttelen,
vaikka on näin musta ja pieni.

Onkos teis' poijat miehen vastusta
uskallan minä kysyä.
Mull' on helapää käres ja pannunjalka poves
ja paikallani meinaan pysyä.

Min' oon vaikka hetken perkeles,
niin minä saan repalehtaa.
Minä on kasvanut sellaases koros,
että kyllä mun olla kehtaa.

Raha ei lopu

Raha ei lopu eikä ruma tartu,
lauleli Luomansuun Anssi.
Komiasti vaan me fräntilän sillalla
lopetimma tanssin.

Reisun kun helapäätä heilahutin
niin tupa tuli raivatuksi.
Siitä on tullu Alahärmä
niin pahalta mainituksi.

Moon aina eturivis, ja oon pualiks Lappajärveltä.

Vierailija
65/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:20"]

Toi koskee kyllä ihan koko Pohjanmaata, ei vain eteläosaa. Vittumaisia juntteja kyseiset maakunnat täynnä.

[/quote]

No voi hitto! Me muutettiin tänne Etelä-Pohjanmaan järviseudulle, enkä kyllä koskaan ole ajatellut, että jossain voisi olla näin helppo tutustua ihmisiin. Naapurit tarjoaa aina apuaan, käydään yhdessä harrastuksissa ja jaetaan kasvimaiden antia. Tämäkö nyt on sitä vittumaisuutta?

[/quote]

Etelä-Pohjanmaan järviseudulle?  HAH HAH mitä järviseutua se muka on.

Vierailija
66/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ähtäri on pieni kaupunki mutta siellä on 220 järveä, revi siitä :)

Vierailija
67/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:20"]

Toi koskee kyllä ihan koko Pohjanmaata, ei vain eteläosaa. Vittumaisia juntteja kyseiset maakunnat täynnä.

[/quote]

No voi hitto! Me muutettiin tänne Etelä-Pohjanmaan järviseudulle, enkä kyllä koskaan ole ajatellut, että jossain voisi olla näin helppo tutustua ihmisiin. Naapurit tarjoaa aina apuaan, käydään yhdessä harrastuksissa ja jaetaan kasvimaiden antia. Tämäkö nyt on sitä vittumaisuutta?

[/quote]

Etelä-Pohjanmaan järviseudulle?  HAH HAH mitä järviseutua se muka on.

[/quote]

No ehkä sinä olet tavannut nimittää Etelä-Pohjanmaan Järviseutua joksikin muuksi, mutta täälläpäin sitä sanotaan Järviseuduksi. Toki kuulee sanottavan myös Järvikylät tai Järvi-Pohjanmaa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Järviseudun_seutukunta

Mitä nimeä sinä olet sitten tuosta alueesta tavannut käyttää?

Vierailija
68/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan totta ! Asuin etelä-pohjanmaalta pois noin 20v. palasin,,,,ja kadun. Missään muualla ei ole näin ilkeitä, töykeitä, v.mäisiä ja aina niin pröystäileviä ihmisiä !!

Asuin Hesassa ja aina oli ystäviä, naapurit auttoivat ja töissä kerrottiin myös perheen huonot asiat yms. Voi, tättä kurjuutta. Asumme Seinäjoella !!

Vierailija
69/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella onkin mun mielestä kummallisia ihmisiä! (Siis ei kaikki, mutta näin kaupungilla käydessä jengi on jotenkin tosi sulkeutunutta.) Jotenkin se on kaupunki vailla kaupunkikulttuuria, ikävän oloinen paikka - ainakin näin satunnaisen kävijän näkökulmasta. Varmaan syrjäkylillä on kivempaa!

Vierailija
70/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalle muualta muuttaneena voin sanoa että täällä on niin hyviä kuin huonoja puolia... Ihmiset ovat ahkeria ja yritteliäitä, arvostavat niitä jotka on näillä ominaisuuksilla varustettu. Ja ovat myös ylpeitä ja jos rahaa on, se myös näytetään... Ja minusta tätä on vain positiivisessa hengessä. Kannatta muistaa että e-p:llä oli isoja tiloja ja varakkaita jo silloin kun muualla elettiin aika kurjasti... Mutta minusta ihmiset ovat täällä ystävällisiä ja olen saanut kavereita.

Mutta asenteet on myös kovia; porukasta ei kannata kauheasti erottua, ei kannata olla ulkomaalainen tai muuten erilainen, siitä kyllä varmasti kuulee. Kokoomusnuorten ja Susanna Kosken ajatuksia on kauhisteltu, mutta täällä on ihmisiä (ja paljon) jotka ajattelevat tismalleen noin kuin kokoomusnuoret kirjoittavat. Se on täällä päin ihan normaaliasenne. Eli kovin vasemmalle täällä ei kannata olla nojallaan :)

Vierailija
71/74 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me täällä e-p:lla ollaan tosiaan niin hirveen hyviä ja muutenkin mahtavia. Voi huokaus, ettekö tosiaan tämän parempaa aihetta ketjulle keksi. Ihmisiä niitä on niin täällä kun muuallakin moneen junaan. Ei ehkä aina kannattaisi yleistää.

Vierailija
72/74 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalla osataan lototakin paremmin kuin muualla Suomessa: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013092817543557_uu.shtml

Voi itku, kun nyt muualla Suomessa kadehduttaa tämäkin...

Vierailija
73/74 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:45"]

Tämä on Etelä-Pohjanmaan maakuntahallituksen määräys. Voitte itse tarkistaa; ote luvusta 6, momentti 17, pykälä 4:

"Etelä-Pohjanmaan alueella on nostettava hirveä äläkkä tavallisista asioista. Jos näin ei toimita, asianomaisen äläkkää nostamattoman on poistuttava Etelä-Pohjanmaalta seitsemän (7) vuorokauden kuluessa eikä hän saa palata sinne viiden (5) seuraavan vuoden aikana."

[/quote]

Reps :D

Vierailija
74/74 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalle muualta muuttaneena voin sanoa että täällä on niin hyviä kuin huonoja puolia... Ihmiset ovat ahkeria ja yritteliäitä, arvostavat niitä jotka on näillä ominaisuuksilla varustettu. Ja ovat myös ylpeitä ja jos rahaa on, se myös näytetään

Edelleen olen kiinnostunut kuulemaan missä päin Suomea näin ei tehdä? Vielä ei ole vastaantullut rikasta, joka esittäisi keskituloista sen takia, ettei kukaan huomaa hänellä olevan rahaa :D

E-Pllä käytetään kyllä huomattavan paljon vähemmän esim. turkkeja, joita helsingissä tulee vastaan joka kulmalta. Tiedä sitten kumpi tuo enemmän omaisuuttaan muiden tietoon, turkki vai talvitakki päällä kulkeva...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi