Säälittää pienet päiväkodissa :(
Eilen olin kesäloman jälkeen taas töissä pk:ssa ja kyllä vaihteeksi riipii vanhempien ajattelemattomuus/välinpitämättömyys!!
1-3v ryhmässä ja alle puolella lapsista säänmukaiset varusteet lokerossa!
Suurimmalla osalla ei ollut sormittaita tms, parilta puuttui pipot. Yhdellä ohuen takin alla vain t-paita ja arvatkaas oliko tämä porukka viluinen pihalla?????
Ei meillä päiväkodissa yksinkertaisesti riitä jokaiselle lämmintä vaatetta päälle. KODIN tehtävä olisi ne tuoda!
Itse kuitenkin tuo lapsen hanskat kädessä, huivi kaulassa tarhaan eikä hetkeäkään ajattele kuinka paljon lapsi siellä ulkona aikaa viettää!
Ja juu, ilmoitustaululla on muistutus vaatetuksesta, tuloksetta!
Kommentit (50)
Minuakin alkoi jo säälittää nämä lapset koska ap on aika vänkääjä.
Voin kyllä kuvitella närkästyksen, mutta se, että teidän päiväkodissa tilanne on noin paha ei tarkoita, että kaikkialla on.
Mutta tajuan kyllä, että tilanteessa voi tuntea itsensä avuttomaksi. Eikäs se ole toisto, toisto, toisto lastenkin kohdalla toimii joten kopioikaa hirvittävä pino lappuja tyyliin; " Liian vähän lämpimiä vaatteita, tuo lisää"....
Muutenkin tässä elämässä tuntuu, että aivankuin lapsia ja teinejä sitä saa kasvattaa välillä aikuisiakin kaikkialla.
Ehkäpä sitä yrittämällä yritetään saada lapsi kipeäksi,jotta saa itse saikkua.?
Ope kommentoi jossain välissä kouluikäisten vaatetusta. Suurin osa koululaisista lähtee kouluun itsekseen ja pukevat mitä lystäävät. Näin ainakin meillä. Eteiseen voidaan kyllä jättää ne ulkohousut valmiiksi, mutta siellä ne edelleen odottavat koulun jälkeen. Palelee jos palelee, mutta omasta halustaan. Tarhalapset asia erikseen.
No en kyllä mielestäni vänkää vaan kirjoitan tasan MIKSI ei onnistu sisälle jääminen tms ehdotukset.
Moni tuntuu kuvittelevan, että on helppoa jakaa lapset ja mennä hälläväliä rytmillä päivä.
Missä sanoin, että jokapaikassa on tilanne sama? En missään, vain muutamissa päiväkodeissa mitä olen kuullut plus tämä missä itse olen.
Ehkä osa todella haluaa lapsen tulevan kipeäksi ja saisi saikkua, paha vain kun sitten tuodaan puolikuntoisena lapsi niiskuttamaan kun ei ehdi edes parantua.
Ap, itse olen tuskaillut aikoinani saman asian kanssa. Vaikka kuinka lappuja jaettiin ja vanhemmille asiasta sanottiin, ei auttanut. Eräs aamu sitten tarkastin ryhmämme jokaisen lapsen ulkovaatevarustuksen heidän tullessa päiväkotiin. vanhemman katsoessa vieressä. Mikäli asianmukaista vaatetusta ei ollut, passitin vanhemman asiallisesti tilaneen selittäen takaisi kotiin hakemaan ne. Tein tuota yhden viikon joka aamu ja viesti meni vanhemmille perille.
Ketjua lukiessa muistuu mieleeni taas, miksi vaihdoin alaa ;)
No meidän päiväkodissa tarvitsee ihan erikseen sanoa, että hanskat on tuotu ihan sitä varten, että ne laitetaan päälle. Ja valinnanvaraa löytyy jos iltapäivällä sattuu olemaan lämpimämpää eli on sormikasta välikausihanskojen lisäksi.. että näin.
Nyt sää on todellakin kylmennyt yhtäkkiä ja yllättävän nopeasti! Jos vanhempi vie lapsen autolla päiväkotiin, jatkaa autolla työpaikalle ja paluumatkakin tapahtuu autolla, missä välissä sen ehtisi kunnolla huomata, että onkin tullut kylmä? Minä en ole vielä kaivanut edes päällystakkiani kaapista. Kuljen työmatkat autolla ja silloin pärjään ihan hyvin pelkällä paidalla. Aamuseitsemältä, kun lähdetään matkaan, on lämöpötilat jo pari viikkoa olleet lähellä nollaa - kuitenkin kymmenen maissa kun lapset ulkoilevat, on ollut jo hyvin lämmintä ja iltapäivällä ihan t-paitasää. Paitsi nyt parina päivänä, kun iltapäivällä hakiessa huomasin, että yllättävästi olikin hyytävän kylmä. Joten lapsillani oli varmasti liian vähän päällä, no nyt tänään tilanne korjattiin ja etsin kaapista fleecet ja välikausihaalarit sun muut tilpehöörit. Ei sitä sään kylmyyttä hoksaa, jos ei itse työviikon aikana ulkoile.
Eipä tuo mieskään viikolla huomannut kuin vasta hupparilla pihalla ollessa.. Ihmetteli ennen ulos menoa, että lapset läkähtyy mun laittamilla vaatteilla. 5 minuutin jälkeen meni takaisin sisälle. Minä kun satuin katsomaan joka päivä mittaria.. Eli varmasti monen ihmisen keli yllätti.
Muakin säälittää pienet päiväkodissa! 24 alle 3-vuotiaan solussa on korvat kovilla. Pienet lapset joutuvat sietämään liukuhihnakohtelua. Vaikka hoitajat tekevät parhaansa, tuollaisen massan liikuttaminen ei tue pienten lasten tarpeita. Mutta realiteetit ovat nämä, yritämme parhaamme mukaan huolehtia laumasta ja pienryhmissä huomioida heitä yksilöinä. Surullista mutta totta:(