Työkaverin koskettelu, yöks!
Miespuolinen työkaveri on puhuessa taputellut olkapäille, en tykkää yhtään! Miten sanoa nätisti, että pitää näppinsä erossa, ilman, että suuttuu??
Kommentit (13)
Se on todennäköisesti ihan vaan sen tapa.. Minusta tuo olalle taputtelu viestii nimen omaan sitä että oot sille "kaveri", "yksi äijistä".. Eli ei mitään seksuaalista
Mutta tietysti jos tämä sinua häiritsee niin minusta pitäisi pystyä kertomaan se ilman vitsailua. Voithan kahdenkesken jossain vaiheessa kertoa, että et oikein välitä siitä, että ihmiset tulevat liian lähelle/kosketusetäisyydelle ja toivoisit tämän työkaverinkin ottavan sen huomioon. Eikai kukaan sellaisesta suutu?! Korkeintaan mies hieman kavahtaa omaa käyttäytymistään ja tuntee itsensä hetken aikaa idiootiksi, mutta that's it.
Miksi et sano työkaverillesi ihan sopuisasti, että et ole tottunut kosketteluun puheltaessa toiselle, ja et tykkää moisesta puhetavasta?
Ei siitä pitäisi kenekään suuttua..
Sanot "älä koske muhun". Ei ole sun ongelmasi, jos hän tuosta ottaa itseensä.
Sanot: "Vit*u, pidä ne hikiset näppisi kaukana minusta, saatanan pervo!"
Mulla on myös tapana kosketella ihmisiä.
Sanot, että anteeksi mutta tuo taputtelu häiritsee sinua ja toivot että se loppuisi. Sun pitää sanoa siitä. Asiallisesti, ystävällisesti ja jämäkästi.
Unohda vitsit. Koska koet koskettelun häiritseväksi, se on sitä. Ihminen saa päättää, kuka häneen koskee ja miten.
Häirinnän tunnusmerkistöhän täyttyy, kun esim. kosketellaan toistuvasti, vaikka kohde on tehnyt tiettäväksi, että ei halua sitä. Se tiettäväksi tekeminen on suoraan puhumista, ei mitään leikin varjolla tapahtuvaa hymistelevää tirskuntaa.
Asiallisesti ja tiukasti. Ei sun tarvitse miellyttää sun työkaveria ja hakea siltä hyväksyntää. Se, että sä et tykkää, tarkoittaa, että sen on lopetettava. As simple as that.
t. Eräs joka teininä meni välttelyyn ja hekotteluun jne. mukaan vaikka olisi päässyt helpommalla ja saanut asiansa selväksi sanomalla suoraan.
Ai hitto että ihan alkoi tässä hävettämään, mulla on nimittäin tapana humalassa taputella kaikkia olkapäälle :D Yritän sillä viestiä, että olen tässä ystävällinen näetkös. En ole kovin hyvä näissä sosiaalisissa jutuissa.
Mutta itse en kyllä tollasesta pahastuisi, päinvastoin :)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:57"]
Se on todennäköisesti ihan vaan sen tapa.. Minusta tuo olalle taputtelu viestii nimen omaan sitä että oot sille "kaveri", "yksi äijistä".. Eli ei mitään seksuaalista
Mutta tietysti jos tämä sinua häiritsee niin minusta pitäisi pystyä kertomaan se ilman vitsailua. Voithan kahdenkesken jossain vaiheessa kertoa, että et oikein välitä siitä, että ihmiset tulevat liian lähelle/kosketusetäisyydelle ja toivoisit tämän työkaverinkin ottavan sen huomioon. Eikai kukaan sellaisesta suutu?! Korkeintaan mies hieman kavahtaa omaa käyttäytymistään ja tuntee itsensä hetken aikaa idiootiksi, mutta that's it.
[/quote]
Eivät äijät koskettele toisiaan töissä. Tiedän kokemuksesta.
Sano sille miehelle, että näpit irti tai soitan sun vaimolles ja naura päälle iloisesti. Pistä ihan överiksi asia. Kerran yhdessä tilaisuudessa yksi työkaveri rupesi tökkimään minua olkavarteen, kun istuimme sattumalta vierekkäin. Aikani kestin sitä, sitten sanoin kuivalla ja asiallisella äänellä, että taas sinä tökit minua. Ei tökkinyt enää.
Mä en ymmärrä miksi asioihin pitää suhtautua niin vihamielisesti. Suomalainen tapa ilmeisesti.
Ymmärrän kyllä sen, jos jotakuta ärsyttää toisen tapa läpsiä olalle, mutta olisi kiva jos muistettaisiin että se toinenkin on ihminen eikä mikään tunteeton hirviö. Yleensä ainakin, onhan toki täysin tunteettomiakin ihmisiä olemassa.
Tuosta voi sanoa asiallisesti ja niin, ettei nolaa toista. Voi ystävällisesti ilmaista, että et oikein tykkää ja ethän jatkossa enää tee niin. Jos jatkaa, sitten on jotain pahasti pielessä. Mutta erityisesti töissä olisi kiva yrittää tulla kaikkien kanssa toimeen ja säilyttää välit asiallisina.
Ihmiset on kyllä käsittämättömiä. On se niin vaikeaa, kun ihmiset ahdistuu olkapäälle taputtamisesta... Yhtälailla voisi ajatella sen taputtelijan ahdistuvan, jos ei saa taputella vaan pitää alkaa jännittämään sosiaalista tilannetta.
Mutta koska ap:ta asia haittaa, niin sanot miehelle suoraan. Sanot, että "sori, mutta mä en kauheasti pidä, että mua taputetaan". Suoraan, kohteliaasti, mutta sen verran selkeästi, ettei jää epäselväksi. Voit perään vielä kevennykseksi todeta jotain muuta ystävällistä kuten "toivottavasti tää nyt ei loukkaa, kun ethän sä tietystikään voinut sitä tietää..."
Heität vitsin överiksi tyyliin "jaa, taaskos sä tuppaudut mua lääppimään" tai "taasko sitä käydään iholle, soitanpa sun vaimolle" jne, sitten naurat päälle.
Ootko käyny itekki liian tuttavalliseks,miehet helposti luulee liikoja .