Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kertoa syömishäiriöstä lääkärille?

ED
30.08.2020 |

Miten ootte kertoneet lääkärille syömishäiriöstä? Kun tuntuu jotenkin vaikealta mennä ja sanoa vaan että "hei, mulla on varmaan syömishäiriö..." Onko kokemuksia? Miten on reagoitu asiaan?

Mulla siis bulimiaa ja hävettää niiiiiiiin paljon mennä ja sanoa siitä asiakseen mitään, mutta oon niin loppu, että kynnys kertomisesta jollekin on kai jo laskenut kun tällasta mietin ;(

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat vaikka näin: "Kun mulla on ollut ton syömisen kanssa ongelmia..." Tämä herättänee lääkärissä jatkokysymyksiä. Tähän tyyliin itse aloitin masennuksesta puhumisen.

Vierailija
2/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vastaanotolla suklaapatukka ja oksenna sen pöydälle.

Ehkä hän arvaa siitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse mitään monimutkaisia selityksiä. Lääkärin tehtävä on ottaa koppi siitä, että kerrot syömisen tuottavan vaikeuksia.

Vierailija
4/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Hae rohkeasti apua. Psykiatrista saattaisi olla enemmän apua kun tk-lääkäristä.

Itse olen kiitollinen, että aikanaan hakeuduin hoitoon ja sain sopivan lääkityksen jonka avulla oireet loppuivat.

Kerro vaan rohkeasti, että sulla on syömisen kanssa ongelmia, ahmit ja oksennat, älä häpeile tai kaunistele.

Siitä se lähtee.

Vierailija
5/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, ettet saa edes Käypä hoito-suosituksen mukaista hoitoa. Jos edes saat aikaa ylipäätään. Lääkärin ei tarvitse ottaa mitään kantaa asiaasi jos häntä ei huvita. Eli ei ole väliä miten kerrot, lääkäri päättää antaako apua ja jos antaa, niin millaista.

Vierailija
6/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin, että minulla on bulimia. Hävetti jne, mutta ihan turhaan.

Tsemppiä, ap.

Vierailija
7/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot vain suoraan, mikä on ongelma. Lääkärit eivät pienestä hätkähdä. He tapaavat työssään syömishäiriöisiä ja vaikka mitä muita sairauksia sairastavia päivittäin. Rohkeasti vain kertomaan ja apua hakemaan. 

Vierailija
8/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kai se on vaan sanottava ihan suoraan ja otettava vastaan mitä sitten tuleekin :/ 

Vierailija
9/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä toivoisin kuulevani mahdollisimman selkeästi ja suoraan, millaisia oireita ja tuntemuksia asiakkaalla on. Kiertely ja kaartelu vain vaikeuttaa diagnoosin tekemistä ja sitä kautta myös oikeanlaisen avun antamista. On hienoa, että olet itse tunnistanut syömishäiriösi ja haluat hakea siihen apua. Se on ensimmäinen askel paranemiseen. Sairastumisessa ei ole mitään hävettävää. Kuka tahansa kun voi sairastua. Me lääkärit olemme vastaanotolla asiakasta varten ja meillä on vaitiolovelvollisuus. Ei siis pelkoa, että sinua halveksittaisiin tai asioitaisi leviteltäisiin ympäriinsä. Meidän työmme on auttaa. 

Vierailija
10/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä toivoisin kuulevani mahdollisimman selkeästi ja suoraan, millaisia oireita ja tuntemuksia asiakkaalla on. Kiertely ja kaartelu vain vaikeuttaa diagnoosin tekemistä ja sitä kautta myös oikeanlaisen avun antamista. On hienoa, että olet itse tunnistanut syömishäiriösi ja haluat hakea siihen apua. Se on ensimmäinen askel paranemiseen. Sairastumisessa ei ole mitään hävettävää. Kuka tahansa kun voi sairastua. Me lääkärit olemme vastaanotolla asiakasta varten ja meillä on vaitiolovelvollisuus. Ei siis pelkoa, että sinua halveksittaisiin tai asioitaisi leviteltäisiin ympäriinsä. Meidän työmme on auttaa. 

Kaikilla ei ole samanlaista moraalia kuin sinulla. Asioita levitetään eteenpäin jos vain halutaan. Potilailla kun ei ole väliä niin on aivan sama puhuuko asioista vai ei.

Vierailija
11/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole samanlaista moraalia kuin sinulla. Asioita levitetään eteenpäin jos vain halutaan. Potilailla kun ei ole väliä niin on aivan sama puhuuko asioista vai ei.

Eiköhän niillä lekureilla ole omaakin elämää josta kertoa kavereilleen, ei tarvitse muiden asioista jauhaa.

Vierailija
12/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin, että on syömisen kanssa ongelmia. Lääkäri kyseli sen jälkeen lisää. Nyt olen aloittamassa kuntoutuspsykotetapiaa.

Vierailija
13/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän niillä lekureilla ole omaakin elämää josta kertoa kavereilleen, ei tarvitse muiden asioista jauhaa.

Osalla on osalla ei. Ihan samanlaisia ihmisiä ovat kuin kaikki muutkin. Osa juoruilee ja osa käyttäytyy normaalisti. Totta kai illuusiossa lääkäreiden täydellisyydeasä saa elää jos se tuntuu omasta mielestä turvalliselta tavalta ummistaa silmät todellisuudelta.

Vierailija
14/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä kuinka vanha olet. Yli 45v eri kuviot.

Vierailija
15/15 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ED kirjoitti:

Niin, kai se on vaan sanottava ihan suoraan ja otettava vastaan mitä sitten tuleekin :/ 

Kannattaa nauhoittaa käynti (ei tarvitse kertoa). Näin saat hieman suojaa itsellesi jos joudut antamaan palautetta työmotivaationsa menettäneestä työntekijästä.