Papakokeessa muutos
Mun papasta löytyi siis muutosta, normaalista löydöksestä seuraava. Vuoden kuluttua kontrolliin. Kontrolliväli tuntuu pitkältä. Pelko nostaa päätään :(
Onko täällä ketään, jolla vastaava muutos olisi kontrollipapassa palautunut normaaliksi? Ja mikä todennäköisyys syövän kehittymiselle?
Kommentit (2)
Moi!
Minulla on ollut papassa muutoksia, luokissa 1-3 ja kerran jouduin kolposkopiaankin, tosin vanhojen suositusten mukaisesti, nykyisten mukaan ei katsottaisi vielä tuossa tarvetta kolposkopialle. Ja minulla palautui ihan normaaliksi, nyt ei ole enää ollut useampaan vuoteen mitään näkyvissä papassa :)
Gynekologi selitti minulle asian näin:
Suurimmalla osalla aikuisista on papillomavirus. Virus voi aiheuttaa kohdunkaulalla solumuutoksia, ja nämä muutokset tapahtuvat "aaltoliikkeenä", eli muutoksia tulee ja ne palautuvat ennalleen syklisesti. Riippuu ajankohdasta, jolloin papa otetaan, näkyykö muuntelu (siis onko aaltoliike "suvantovaiheessa" eli normaaliksi palautuneena, vai parhaillaan meneillään) kokeessa. Siis sellaisellakin naisella, jolla ei näy papassa muutoksia, voi muuntelua soluissa silti tapahtua, sitä ei vain ole ollut juuri silloin käynnissä, kun papakoe on otettu.
Ja melkein kaikki solumuutokset palautuvat normaaliksi, joten älä vielä ole huolissasi. Tärkeää on vain seurata tilannetta säännöllisesti, jotta huomataan, jos se lähtee kehittymään syövän esiasteeksi. Mutta tämä vie vuosia - vuoden kontrolliväli on siis ihan riittävä - ja kun käy säännöllisesti kokeissa, ei tarvitse vielä tuossa vaiheessa murehtia.
Toivottavasti sait sepustuksestani jotain selkoa! :)
Mä sain kerran papasta kakkosta, en edes noteerannut sitä itse minään, toisin kuin nyt vanhempana ja hysteerisempänä tekisin. Mulla oli silloin hiiva, kun papa otettiin, ja mulle väitettiin että hiiva ei vaikuta tuloksiin. Ajattelin kuitenkin itse, että taisi vaikuttaa... Joskus vuoden-parin päästä kävin uudestaa, oli taas ykköstä.
Jos mulla olisi nyt sinun tilanne, kävisin varmaan joka kuukausi papassa... Tai jossain tutkimuksissa.