Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et käy vanhempainilloissa?

Vierailija
26.09.2013 |

Haluaisin tietää, millaiset ihmiset eivät tule mihinkään vanhempainiltoihin ja jotka eivät osallistu mihinkään päiväkodin tai koululuokan juttuun muutenkaan. 

Omat vanhempani jättivät välistä jokaisen vanhempainillan saatesanoin "ei kiinnosta". Kyllä harmitti ja hävetti olla aina se, jonka vanhemmat eivät olleet missään mukana, kun itseä olisi kiinnostanut paljonkin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitän oppilaideni vanhempia niin paljon, että on aina pakko hakea saikkua jollain tekosyyllä ja rehtori tai joku rinnakkaisluokkien opettajista paikkaa. Vuosi vuodelta pelko kasvaa, pelkään myös että kyselevät miksen ole aikaisemmin ollut paikalla.

Vierailija
2/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat ei käyneet aikanaan minun asioita koskevissa tapaamisissa koska oli jo nähneet niitä riittävästi isompien sisaruksieni aikana. :( Se tuntui pahalta, vaikka olivat kuulemma käyneet niin siinä jäi maku ettei minun asiat kiinnosta.

Minusta oli, varsinkin yläasteella haikeaa katsella kun muitten vanhemmat meni kokouksiin ja omat ei.

Itse olen käynyt omien lapsien jutuissa, pienin on kotihoidossa nyt eli aika vaan näyttää miten tätä samaa jaksaa, nyt olen vanhempainyhdistyksen toiminnassa ihan vaan taustalla sekä toisen lapsen kohdalla sihteerinä vanhempainyhdistyksessä niin ikään.

Lapset harrastaa samaa lajia ja siellä tulee oltua mukana vapaaehtoisena, keittelen kahvia buffetissa ja muuta apua seuralle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei kiinnosta. En halua tutustua muiden lasten vanhempiin. En halua olla esillä millään tavalla. 

Vierailija
4/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 14:28"]

Kun ei kiinnosta. En halua tutustua muiden lasten vanhempiin. En halua olla esillä millään tavalla. 

[/quote]Ei kai vanhempainillan tarkoitus ole esilläolo tai muiden lasten vanhempiin tutustuminen? Tarkoitus on vaihtaa ajankohtaiset koulunkäyntikuulumiset koulun kanssa.

Vierailija
5/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä käyn, mutta nyt en mennyt pk:n vanhempainiltaan. Ei vaan jaksanut. 2 tuntia höpötystä ja ne samat asiat näkee sitten tiivistettynä pk:n seinältä. Ja vanhempaintoimikuntaan menkööt ne joita asia kiinnostaa, minua ei. 

Vierailija
6/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄNÄ SYKSYNÄ EN OLE KÄYNYT- TOISESTA EI TULLUT INFOA KOSKAAN JA TOINEN OLI PÄÄLLEKKÄIN TOISEN LAPSEN SYNTTÄRIKUTSUJEN KANSSA

Vierailija
7/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 14:16"]

Haluaisin tietää, millaiset ihmiset eivät tule mihinkään vanhempainiltoihin ja jotka eivät osallistu mihinkään päiväkodin tai koululuokan juttuun muutenkaan. 

Omat vanhempani jättivät välistä jokaisen vanhempainillan saatesanoin "ei kiinnosta". Kyllä harmitti ja hävetti olla aina se, jonka vanhemmat eivät olleet missään mukana, kun itseä olisi kiinnostanut paljonkin.

[/quote]

Minunkaan vanhempani eivät koskaan osallistuneet mutta toisaalta molemmilla oli 3-vuorotyö (isä konduktööri, äiti sairaanhoitaja) ja meitä lapsia oli 4 joten eivät vaan ehtineet eikä jaksaneet joka vanhempainillassa juosta saati sitten ylimääräisiin rientoihin osallistua. Eikä toisaalta kukaan meistä ollut myöskään mikään häirikkö tai ongelmatapaus vaan kaikki kävivät koulunsa kiltisti ja kuuliaisesti, joten ei heillä tainnut oikein olla asiaakaan opettajalle.

Minä ja mies käydään vanhempainillassa ja -varteissa, joskus on jouduttu olemaan pois kun ei ole työltä päästä. Itseäni vain harmittaa, kun nuo vanhempainillatkin ovat pääosin turhaa jauhamista, kuten esimerkiksi istumajärjestyksen puimista tai valitusta siitä, kun koulu ei tarjoa kuorettomia perunoita vaan kuoriperunoita ja jotkut ei sitten osaa niitä kuoria. Toinen on asia joka ei kuulu vanhemmille, toinen taas olis pitäny opettaa lapselle jo ennen koulua - ei noi ole yleisen vanhempainillan asioita. Oikeaa asiaa puhutaan itse asiassa hyvin vähän.

Vierailija
8/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää tästä opettajasta. Kylmä ja ilkeä.

Vierailija
9/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina vanhempainillan jälkeen ihmettelen, miksi taas menin paikalle. Sen jälkeen kun opettaja ja luokkakaverien vanhemmat on tavattu, on joka kerta menty samalla kaavalla. Ihan sama onko siellä vai ei, ja vuosien ajan.

Vierailija
10/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 14:26"]

Jännitän oppilaideni vanhempia niin paljon, että on aina pakko hakea saikkua jollain tekosyyllä ja rehtori tai joku rinnakkaisluokkien opettajista paikkaa. Vuosi vuodelta pelko kasvaa, pelkään myös että kyselevät miksen ole aikaisemmin ollut paikalla.

[/quote]Onko reilua tai järkevää kutsua vanhemmat vanhempainiltoihin, joihin et itse kuitenkaan tule???
Jos et saa lääkäriltä tai rehtorilta apua ongelmaasi (auttaisko jännitykseen rauhoittavat lääkkeet, tai jos rehtori tulisi kanssasi paikalle) niin mieti muita tapoja hoitaa yhteydenpito koteihin. Olisiko vanhempainvartit vähemmän jännittäviä, kun paikalla olisi vain yhdet vanhemmat kerrallaan?

Vierailija
11/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käynyt syystä, että opiskelin, ja vietin mieluiten sen vähäisen ajan lapsen kanssa, nyt olen töissä ja opiskelen...päivät ovat pidempiä. Haluaisin käydä luulen, että saatan irtisanoutua töistä jotta voin olla lapseni kanssa enemmän.

Vierailija
12/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn... mutta jos jättäisin väliin, syynä olisi se yksi louskuttaja-äiti, joka pitää joka ikisen kokoontumisen aikana puolen tunnin puheenvuoron siitä, miten hänen poikansa on niin herkkä ja empaattinen. Kyseinen poika on päätänsä pitempi muita, kova pilkkaamaan toisia ja runnoo pienempiään kiusallaan pelkällä massallaan ulkopeleissä. Äitinsä kuitenkin tarvitsee tämän yksinpuhelunsa poikansa ihanuudesta jo kuudetta vuotta koulussa. Menee aikaa hukkaan oikeilta asioilta, jos niitä ehditään esille ottaakaan.

Vierailija
13/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynpäs. Olen käynyt joka ikisessä vanhempainillassa.

Vierailija
14/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina kun onnistuu. Mutta meillä vanh. illat aina keskiviikkoisin. Se on mun AINOA oma harrastusilta. Ja nyt oli mies matkalla.

Ja meillä ainakin vaan ilmotetaan että "vanhempainilta, ensin yhteinen aloitus ja sitten luokissa".

Eli en viitti mennä vaan kuuntelemaan jos esim. ei ole edes tietoa mistä se aika aiotaan ruokalassa jorista. Tosin parasta antia onkin toisten vanhempien tapaaminen, mutta näen niitä muutenkin.

Vierailija
15/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 14:26"]

[/quote]Onko reilua tai järkevää kutsua vanhemmat vanhempainiltoihin, joihin et itse kuitenkaan tule???
Jos et saa lääkäriltä tai rehtorilta apua ongelmaasi (auttaisko jännitykseen rauhoittavat lääkkeet, tai jos rehtori tulisi kanssasi paikalle) niin mieti muita tapoja hoitaa yhteydenpito koteihin. Olisiko vanhempainvartit vähemmän jännittäviä, kun paikalla olisi vain yhdet vanhemmat kerrallaan?

[/quote]Opettaja rauhoittavissa lääkkeissä vanhempainillassa? Jotenkin ei kuulosta hyvältä ratkaisulta...

Vierailija
16/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn, mutta valitettavasti en jakaannu kolmeen. Siis nytkin on vanhempainilta järjestetty siten, että ensin on koko koulun yhteinen ohjelma ja sitten jakaannutaan luokkiin. Meillä on lapsia eskarissa, kakkosella ja nelosella. Isommilla on uudet opet, heidät haluaisin tavata, ja nuorimman ryhmän vanhempia en tunne. Mutta minkäs teet, kun minusta ei ole kolmeksi? Lasten isä ei pääse mukaan, ja onhan tuo hankalaa jos perheessä on vielä pieniä lapsia, joille pitäisi hommata vahti että molemmat vanhemmat pääsevät mukaan.

Vierailija
17/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, tollainen on ongelma varmasti.

Meidän lapset on käyneet tarhassa niin että kaikki ollaan oltu samaan aikaan koko ajan, ei siis jakauduta siitä omiin ryhmiin ja koulussa vanhempainillat on luokan kesken ja kaikki sovitaan omille päiville, luokat järjestää nämä ihan omatoimisesti opettajan kautta. 

Vartit on sitten perheen ja opettajan pienempi keskustelu jossa puhutaan yksilötasolla. Mutta vanhempainillassa puhutaan koulun asioita (harvemmin näitä tullut) vaan järjestetään lähinnä myyjäisiä ja mietitään minne lapset voisivat tehdä retkiä jne.

Vierailija
18/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mene siksi kun siellä nykyään tehdän kaiken maailman osallistavia ryhmätöitä ja lankakerien pyörittelyjä. En kestä sellaista. Ja varsinkin kun nyt olen työtön ja noissa leikeissä kysellään ammattia ja työpaikkaa enkä jaksa siellä alkaa avautua, että between jobs tässä ollaan...

Vierailija
19/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen virikehoidattaja enkä halua katsella uranaisten paheksuntaa. Kun sitä ollaan niin kiireistä niin kiireistä ja kadehditaan kun mulla on aikaa pitää koti tip top, keskittyä lapseeni iltaisin ja pitää huolta miehestäni kun kaikki omat menot, kotityöt jne voin hoitaa lapsen ollessa päiväkodissa.

Vierailija
20/32 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä kiltisti käynyt kaikki vanhempainillat päiväkodista toiselle asteelle,, mutta en rehellisesti sanottuna käsitä, mihin noita vanhempainiltoja tarvitaan. Siellä ei ole mitään infoa, jota ei lukutaitoinen olisi jo saanut  koulun sivuilta. Siellä ei todellakaan "vaihdeta" kuulumisia, vaan kaikki on täysin yksipuolista. parhaimmillaan sekä on täysin turhaa. Pahimmillaan siellä ope valittaa, että luokka on hirveä, nimeltä mainitut oppilaat ovat vielä kamalampia, mutta ei tietty kenenkään läsnäollevan kersat koska eihän ongelmalasten vanhemmat tule vanhempainiltaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi