Kuivausrumpu ja pyykkikone, vinkkejä kiitos.
Pyykkikone ja kuivausrumpu alkaisi olla yli 10 vuoden palvelun jälkeen vaihtokunnossa.
Pyykkikoneissa ei kai ole tapahtunut mitään mullistavaa edellisen hankintani jälkeen, vai onko jotain mitä kannattaa välttää tai ehdottomasti hankkia?
Kuivausrummuissa on tullut uutena lämpöpumpputekniikka, eli vanhan ilman lämmityksen sijaan nyt ilmeisesti jäähdytetään kondensointikennoa (+ haluttaessa lämmitetään ilmaa).
Lämpöpumppu mallit on melkein tulpaten kalliimpia, mutta se kyllä kiinnostaa ettei kodinhoitohuone lämpene turhaan kuivatessa ja sähköäkin säästyy. Lisäksi huomasin että niissä voi valita kuivauslämmön, joten ilmeisesti niillä voi kuivata myös vaatteita joita ei ole saanut rumpukuivata, kuten urheiluvaatteita. Ureihiluvaatteiden kuivausmahdollisuus rummussa olisi meillä suuri plussa.
Heittäkää kommentteja kokemustenne mukaan. Kiitos.
Kommentit (28)
Pesukone Miele, toiminut hyvin jo 15v, kun aika jättää, niin uusi on myös Miele. Kallis, mutta hyvä.
Kuivausrumpuna Siemens, ikää pari vuotta. On juuri tuolla lämpöpumpputekniikalla. En ole hirveän tyytyväinen, toimii kohtuullisesti. Välillä omituista pysähtelyä kesken ohjelman ja pyyntöä nukkasihdin tai vesisäiliön tyhjentämiseen. Sitten taas toimii viikkoja ihan kunnolla, kun on pari viikkoa temppuillut... Jos olisi ollut parempi rahallinen tilanne, olisi ostanut Mielen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 12:49"]Välillä omituista pysähtelyä kesken ohjelman ja pyyntöä nukkasihdin tai vesisäiliön tyhjentämiseen. Sitten taas toimii viikkoja ihan kunnolla, kun on pari viikkoa temppuillut...
[/quote]Onko nuo vesisäiliö- ja nukkasihtihäiriöt siis aiheettomia, eli ne on tyhjennetty ja puhdistettu jokaisen käyttökerran jälkeen? Anoppi nimittäin valitti että kun koneella ei voi kuivata kuin pari kertaa ja sitten se ei taas toimi vähään aikaan kunnolla, ei ollu huomannu että se vesisäiliö pitää tyhjentää käytön jälkeen. Appiukko ilmeisesti tyhjenteli sitä harvakseltaan, milloin satunnaisesti pyykkäsi.
Meillä Indesitin kone, jossa molemmat samassa. Hyvin on toiminut :)
Mulla taas oli AEG Lavamat kuivausrumpu 10v ja tosin hyvä, samoin kuin hiukan nuorempi AEG pesukone. Nyt juuri ostin uuden perus AEG kuivurin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 12:49"]
Pesukone Miele, toiminut hyvin jo 15v, kun aika jättää, niin uusi on myös Miele. Kallis, mutta hyvä.
[/quote]Olen minä Mieleäkin miettinyt, mutta ulkonäkö ei oikein mielytä, ne kun jo ostaessa 15 vuotta vanhan näköisiä, tosin eipä tuolla ulkonäöllä ole tietenenkää khh:ssa paljon merkitystä. Samsugin ja muut läpinäkyvällä luukulla olevat koneet on mielestäni aika mukavan näköisiä ja siitä näkisi myös avaamatta että mitä siellä on kuivumassa ja kuinka kuivaa se on.
Lisäksi, vaikka Miele kestäisi kaksi kertaa pidempään, niin se on myös kaksi kertaa kalliimpi. Mielummin taidan ostaa 10 vuoden päästä uudet koneet, joissa on taas uusia hienouksia.
AEG.tä välttäisin, Mielen merkistäkään en suostuisi maksamaan.
Itsellä pesukoneena LG, josta tykkään yli kaiken merkkinä. Ja kuivurina Whirlpool joka on toiminut jo 11v. Maksoikin aikoinaan huikeat 299,-, joten hyvä on ollut hinta/laatusuhde. Seuraava kuivuri lienee LG.
Mikä AEG merkissä on vikana? Itselläni tosiaan vain hyviä kokemuksia siitä. Loppupeleissä tuotteet saatetaan valmistaa kaikki samalla itä-eurooppalaisella linjastolla ja päälle lyödään vain eri merkki.
Kuivausrummussa kannattaa kiinnittää huomiota sihvilöiden puhdistamiseen, eli kuinka helposti sen nukaan saa kerättyä koneesta pois. Lisäksi kannattaa valita malli, joka on varustettu poistoveden putkella. Näin välttyy turhalta säiliön tyhjentelyltä. Ja ilman muuta lämpöpumpullinen malli. Varsinkin jos itse maksaa asunnon lämmityksen.
Meillä on pesukoneessa invertterimoottori, eli ei ole lainkaan hihnaa rummun ja moottorin välillä, vaan moottori on suoraan kiinni rummussa. Kuulostaa ainakin hiljaisemmalta koneelta kuin vanha laitteemme.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 13:32"]
Mikä AEG merkissä on vikana? Itselläni tosiaan vain hyviä kokemuksia siitä. Loppupeleissä tuotteet saatetaan valmistaa kaikki samalla itä-eurooppalaisella linjastolla ja päälle lyödään vain eri merkki.
[/quote]
Mulla on hella ja uuni AEG eikä kumpikaan oikein pelitä. Hella varsinkin, saattaa posottaa ysillä (siis täysillä) vaikka miten pienentää ja mennä jopa väärä levy päälle (keraaminen). Välillä ei auta kuin ottaa sulake pois koko masiinasta.
Osta sen kummemmin ihmettelemättä Mielen pesutorni, nin seuraavan kerran päädyt pesukoneostoksille 20 vuoden kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 12:49"]
[/quote]Olen minä Mieleäkin miettinyt, mutta ulkonäkö ei oikein mielytä, ne kun jo ostaessa 15 vuotta vanhan näköisiä, tosin eipä tuolla ulkonäöllä ole tietenenkää khh:ssa paljon merkitystä. Samsugin ja muut läpinäkyvällä luukulla olevat koneet on mielestäni aika mukavan näköisiä ja siitä näkisi myös avaamatta että mitä siellä on kuivumassa ja kuinka kuivaa se on.
Lisäksi, vaikka Miele kestäisi kaksi kertaa pidempään, niin se on myös kaksi kertaa kalliimpi. Mielummin taidan ostaa 10 vuoden päästä uudet koneet, joissa on taas uusia hienouksia.
[/quote]
Tässä postauksessa on av-typeryys kukkeimmillaan. Valintaperusteena ei kestävyys, käyttöominaisuudet tai ympäristö vaan ulkonäkö. Siitä huolimatta että kirjoittaja itsekin tunnustaa ettei sillä ole merkitystä. Mut kun on. On. On on.
kunhan Upot kierrät kaukaa niin kaikki hyvin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 13:58"]
Tässä postauksessa on av-typeryys kukkeimmillaan. Valintaperusteena ei kestävyys, käyttöominaisuudet tai ympäristö vaan ulkonäkö. Siitä huolimatta että kirjoittaja itsekin tunnustaa ettei sillä ole merkitystä. Mut kun on. On. On on.
[/quote]Miele nyt ei ole koskaan ominaisuuksillaan komeillut, vaan kestävyydellä. Mieleen tulee uudet asiat 10 vuotta muiden perässä. Jos Miele kestää 20 vuotta, mutta on kaksi kertaa kalliipi kuin 10 vuotta kestävä kone, niin taloudellisessa mielessä valinnalla ei ole merkitystä, joten sen voi tehdä vaikka ulkonäön perusteella.
Mulla on 2010 ostettu LG-torni, suoravetomoottorilla. Pesee hyvin, kuivaa hyvin ja on hiljainen. Erityisesti olen nauttinut 30 minuutin pikapesuohjelmasta ja vuodevaatteiden ja ulkoiluvaatteiden kuivausohjelmasta. Ihanaa kun voi lyödä sinne lasten lumesta märät talvikamat kuivamaan. Vaatteet ei myöskään ole nukkaantuneet eivätkä kutistuneet.
Samsungin kuivausrumpu hankittiin vasta ja ollaan oltu tyytyväisiä.
Nämä kyselyt on aina näitä, että kun mulla oli huono sejase niin älä osta sitä. Kaipaisin itse kattavampaa kuluttajatutkimusta, onko sitä?
Nimim. Neljättä vuotta täysin virheetön AEG-pesukone käytössä
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 14:25"]
Mulla on 2010 ostettu LG-torni, suoravetomoottorilla. Pesee hyvin, kuivaa hyvin ja on hiljainen. Erityisesti olen nauttinut 30 minuutin pikapesuohjelmasta ja vuodevaatteiden ja ulkoiluvaatteiden kuivausohjelmasta. Ihanaa kun voi lyödä sinne lasten lumesta märät talvikamat kuivamaan. Vaatteet ei myöskään ole nukkaantuneet eivätkä kutistuneet.
[/quote]Eikö rumpu mene likaiseksi jos sinne pistää ulkovaatteet pesemättä kuivumaan?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 13:32"]
Mikä AEG merkissä on vikana?
[/quote]
Electrolux (=AEG/Zanussi/Rosenlew/Husqvarna) on vähän selainen kodinkoneiden Opel. Ei hyvä, mutta ei huonokaan. Osa tuotteista parempia ja osa huonompia. Osa kallista imureista on ihan ala-arvoisia.
Miele on kodinkoneiden Mersu. Paras, mutta näyttää työkalulta eikä välttämättä hauku hintaansa. Imuriksi kelpuutan vain Mielen, mutta pesukoneet ovat turhan kalliita.
Valkkaan kyllä autossakin mielummin Opelin kuin mersun.
Mulla on molemmat AEG. En tykkää. Kone ollut huollossa monta kertaa, kuivausrumpu temppuilee myös. Kone joku juhlamalli ja siinä on hyvät ohjelmat, samoin kuivausrummussa. Kuivausrummussa ei ole vuoteen toiminut kuin yksi ohjelma ja nyt sekin on alkanut temppuilemaan. Aika vanhoja ovat, mutta alusta saakka ollut pientä ongelmaa.
Tiedän jo pari ominaisuutta mitä haluan seuraavaan pyykkikoneeseeni. Haluan, että se pesee mahdollisimman paljon pyykkiä eli ei mitään pientä konetta. Haluan edestä täytettävän ja piipparin ilmoittamaan milloin kone on käynyt ja tietysti mahdollisimman paljon erilaisia ohjelmia. En halua myöskään mitään supersäästävää konetta, joka ei saa pyykkiä puhtaaksi.