Lajitteletko pyykit valkoiset/vaaleat & värilliset
Kommentit (16)
Valkoiset pesen erikseen. Pitää odottaa ensin, että valkoista pyykkiä tulee tarpeeksi ja sitten ne pestään.
Lajittelen pyykit lämpötilan mukaan sekä pesen villavaatteet ja kalvovaatteet erikseen omilla pesuaineilla.
Lajittelen tummat 30°c ja 40°c, vaaleat 30°c ja 40°c, valkoiset ja lisäksi tietyt erityispestävät vaatteet esim. villavaatteet yms. Lakanat ja pyyhkeet vielä toki erikseen.
Toki vielä värin lisäksi pesulämpötilan mukaan, 30, 40 ja 60 noin pääosin
En ole koskaan lajitellut. Valkoisia mulla ei oikeastaan edes ole ja vaaleitakin vähän eikä niihin väri vanhoista vaatteista tartu.
Mulla on vaan tummia vaatteita. Samaan koneeseen menee kaikki 40 tai 60 astetta. Ulkovaatteita tulee pestyä harvoin mutta ne erikseen sitten. Petivaatteissa ja pyyhkeissä on vaan valkoista jotka käy 90 asteessa niin lähtee möhnät koneesta.
Lajittelen erikseen valkoiset, mustat ja "sekaväriset". Myös kirkkaat punaiset/pinkit pesen erikseen. Pyykkiä tulee viikossa paljon, kun on 5 henkinen perhe.
Lajittelen erilleen valkoiset, vaaleahkon kirjopyykin, tummansiniset, mustat, punaiset ja tietysti villaiset, silkkiset ja itsestäänsiliävät eli keinokuidut, joita ei kauheasti koneessa tarvitse myllätä. Värilajittelu tapahtuu materiaalilajittelun jälkeen. Puuvillaiset pesen 90 asteessa (lakanat, pyyhkeet), muut 60 tai 40 asteessa.
Joo ja lisäksi ne värilliset vähän sillain samansävyisten mukaan, tummemmat, vaaleammat... Ja tietty materiaalin mukaan että mitkä kestää 40 pesun, mille 60, mille 30, täysillä linkous vai "hellästi"... Helppoa kun on useampi lapsi niin saa aina täyden koneen lastattua ':D
Meillä lajitellaan pesulämpötilan mukaan + valkoiset, vaaleat, sekaväriset, mustat/tummat ja punaiset. Hyvin toimii.
Totta kai ne kannattaa lajitella.
Pesen 60 asteessa (tai 90 asteessa) lakanat, pyyhkeet, sukat ja alushousut. Harvoin värilajittelen näitä, ainoastaan ihan valkoiset pesen vaaleampien joukossa. Värikkäät ja mustat menevät samassa.
40 asteessa menee melkein kaikki muut. Nämä lajittelen vaaleisiin ja mustiin/värikkäisiin.
Mulla on peruslajittelu
Valkoinen 60/90
Tummat värit 60
Vaaleat värit 60
Tummat värit 40
Sitten käsinpestävät, kengät, villa, ulkoiluvaatteet ym erikoispestävät tilanteen mukaan.
Lajittelen mustat ja ei mustat.