Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hitossa te yh-äidit jaksatte?

Vierailija
25.09.2013 |

Meillä mies puolet kuusta kotona, puolet töissä. Yksi, helppo alakoululainen ja yksi helppo koira. 

Mies lähti lauantaina töihin ja olen taas jo ihan rättipoikkipuhki. Ylitöitä, kotitöitä, harrastuskuskausta, lisää kotitöitä, läksyjen kuulustelua, koiran lenkitystä ja huomisen päivän varusterumbaa ja aikataulutusta (mummo onneksi pikkukoululaisen "apukuskina") illasta toiseen. 

Ajattekin kerrankin mennä ajoissa nukkumaan kun alkaa tota univelkaakin taas olla, kun illat venyy mutta hokasin just ennen petiin menoa että koirapolo oli oksentanut sohvalle. Eli odottelen tässä, että pesukone pyykkää sohvanpäällisen ja sitten pääsen unelle ennen kuin kello taas soi 06.00. 

Olenko mä vaan niin hidas ja saamaton kun olen ihan poikki tästä arjen pyörityksestä? 

Ja mulla sentään isona apuna mummo, joka kuskaa tarvittaessa tuota YHTÄ lasta kouluun/harrastuksiin. 

Miten ihmeessä te useamman lapsen yh:t jaksatte rumbaa viikosta toiseen..? 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 10:43"]

Meillä lapset on hyvissä kouluissa. Toisen kanssa meni jo eskariaikana noin 15 - 20 tuntia viikossa koulunkäyntiin. Ja nytkin on tekeillä toisen lapsen 6. luokan leirikoulun varainkeruu ja toisen lapsen syysmyyjäisten valmistelu...

Ja harrastuksissa meillä ei pihistellä. Ei pidä tehdä liikaa lapsia!

[/quote]

?? en tosiaankaan voinut ennakoida jääväni 3 lapsen yh:ksi. Niin vain kävi. Olisiko varmuuden vuoksi pitänyt jättää kaikki tekemättä?? Myös tämä nuorin nykyisessä perheessä - enhän voi edelleenkään olla 100% varma kestääkö avioliitto tai henki kunnes hän on aikuinen. Typerä kommentti!!

Hienoa jos sinä olet niin hyvätuloinen yh että voit säilyttää saman elintason kuin avioliiton aikana. Aika harva pystyy. Mulla vielä mies oli lomautettuna kun erosimme ja sai sovittua minimielarit (nykyrahassa 100€/lapsi). En jaksanut /ei ollut varaa viedä myöhemminkään oikeuteen nostoa varten. Tuo oli kaikki mitä mieheltä sain lapsille.

Taitaa olla erikoiskouluja nuo! Meillä on ihan tavallinen ruotsinkielinen peruskoulu, hyvätasoinen ainakin jos yo tuloksista yms voi päätellä. Eilen lapsi teki mm 3 sivua 5 lk matematiikkaa ihan itse, sitten tarkistettiin ja korjattiin pari virhettä. Ranskanläksyyn en saa koskea kun en osaa ranskaa, bilsanläksystä juteltiin ruokapöydässä ja teki sen itse myöhemmin. Samalla periaatteella on nuo 3 vanhempaa lasta selvinneet koulun läpi.

[/quote]

Leirikoulu on meilläkin edessä ensisyksynä, omalla kohdallani se tarkoittaa 1x pullan leipomista ja 2 iltahommaa ensikeväänä

Vierailija
62/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko tää vitsi?

Sulla on1 lapsi, mies ja hoitoapua tarvittaessa. En halua vähätellä väsymystäsi, mutta tiedät kyllä itsekin että sulla on asiat aika hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 10:52"]

En jaksakaan. Minulla yksi lapsi, jonka totaali yh olen. Lapsi ekaluokkainen. Voimat alkaa loppua. Ainoa isovanhempi joka on elossa on asuu kaukana eikä ole sen kuntoinen että voi auttaa. Isää ei kiinnosta olla yhteydessä tähän nuorimpaansa. Vanhempiin lapsiinsa toisen naisen kanssa pitää kyllä yhteyttä hyvin. Asuukin toisen lapsista kanssa. Oikein kunnon isä heille. Isän vanhemmat on nyt kuolleet molemmat. Lapsella ei ole oikein kavereita koulussa. Kukaan ei koskaan pyydä kylään. Meille kyllä olisivat tulossa, tulivat jo päiväkoti-ikäisenä, mutta vastavuoroisuus unohtuu täytyisin. Nykyisin en jaksa enää ottaa ketää lasta meille kotiin, kun "kamelin selkä" katkeaa jo muutenkin ihan just eikä lapsi sitten vastaavasti kuitenkaan pääsisi koskaan kylään niin että saisin edes hetken tauon. Kummeista kolme on muuttanut kauaksi ja yksi ei enää vaan "halua" ottaa hoitoon. En tiedä mistä kyse, mutta aina kun kysyin ihan muutamakin tuntia niin ei käy kun on jotain muuta menoa. Oikeasti en jaksa enää. Toivon vaan että aika menee nopeasti ja tilanne helpottaa muutaman vuoden? 10 vuoden päästä.

[/quote]

Jo on lapsellasi hirveä taakka! Koko äitinsä jaksaminen. Etkö ymmärrä että tarvitset apua? Normaali yksi ekaluokkalainen ei kuormita aikuista ihmisitä noin. Sulla on varmaan jotain isoja selvittämättömiä ongelmia, jotka väsyttävät sinut???  Jos yhtään välität lapsestasi, menet esim. terveyskeskuksen lääkärin puheille saman tien kertomaan uupumuksestasi, hän ohjaa sinut eteenpäin. Ehkä olet masentunut, katkera tms? Jos näkee elämänsä noin raskaana, muuttuu helposti itsekin raskaaksi ihmiseksi, joka on omiaan karkoittamaan muut ihmiset. Muista, SINÄ ITSE olet vastuussa omasta elämästäsi ja jaksamisestasi sekä siitä että haet apua. Kukaan muu ei voi ottaa vastuuta hyvinvoinnistasi. Turha kuvitella, etteikö lapsesi kantaisi tuota sun taakkaa harteillaan.

Vierailija
64/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää varautua. Eli jos hankkii kolme lasta, kannattaa olla myös hyväpalkkainen työ ja tukiverkosto.

Puolet liitoista päätyy eroon.

Vierailija
65/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittaja, joka kirjoitti tekstin nro.51 ja vastasin tuohon...?? tuota pätemisjuttua en tajua.

Tajuaisin sen niin, että täällä eräs äiti sai hieman erään provosoitumaan, siitä että vain hän on omalla kasvatuksellaan ja esimerkillään luonut upeita lapsia, vaikka lapset kasvaa itsenäisyyteen ja aikuisuuteen osana yhteisöä, eikä äidin tärkeydentunteen välikappaleena.

Vierailija
66/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:17"]

Aina pitää varautua. Eli jos hankkii kolme lasta, kannattaa olla myös hyväpalkkainen työ ja tukiverkosto.

Puolet liitoista päätyy eroon.

[/quote]

Kuten varmaan tiedät niitä hyväpalkkaisia töitä on pilvin pimein tarjolla... Eli duunarit tai valkokaulustyöläiset ei saisi lisääntyä ollenkaan?

Menin naimisiin loppuiäkseni mutta toisin kävi. Kuten sanoin, selvisimme mutta mitään ylimääräistä ei ollut. Silti uskon etteivät lapset jääneet mistään oleellisesta paitsi, siihen aikaan osasivat vielä leikkiä ja pelata keskenään ihan puistoissa. Nyt pitää kaiken olla kallista ja ohjattua...

No, mun mielestä harrastukset on sivuseikka elämässä, on paljon muuta tärkeämpää

Vierailija
67/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa lisääntyä, mutta onko kaikkien pakko vääntää ne trendikkäät kolme???

Eikä jokaiselle miehelle tarvitse vääntää lasta, vaan ensisijaisesti pitää huolehtia niistä, jotka on vääntänyt edelliselle.

Vierailija
68/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:27"]

Eikä jokaiselle miehelle tarvitse vääntää lasta, vaan ensisijaisesti pitää huolehtia niistä, jotka on vääntänyt edelliselle.

[/quote]

Oletpa aika ikävä ihminen:((

Eihän elämässä voi tehdä mitään jos kaikki pitää raknetaa pahimman mahdollisen skenaarion varaan. Ei lapsille ole hyväksi sekään, että heidän vanhempansa ovat kontrollifriikkejä ja luulevat että elämä on heidän hallinnassaan ja aina pudotaan jaloilleen- ja jos joku ei putoa niin se on sen vika (epäinhimillisyyttä ja empatiakyvyn puutetta) vaikka kuinka olis tilillä rahaa ja kas vanhempaa talossa, elämä voi yllättää. Toivottavasti yllättääkin sinut, jotta saisit mahdollisuuden kasvaa paremmaksi ihmiseksi.

Vierailija
69/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:22"]

Olen kirjoittaja, joka kirjoitti tekstin nro.51 ja vastasin tuohon...?? tuota pätemisjuttua en tajua.

Tajuaisin sen niin, että täällä eräs äiti sai hieman erään provosoitumaan, siitä että vain hän on omalla kasvatuksellaan ja esimerkillään luonut upeita lapsia, vaikka lapset kasvaa itsenäisyyteen ja aikuisuuteen osana yhteisöä, eikä äidin tärkeydentunteen välikappaleena.

[/quote]

Ehkä tarkoitit minua. En ole missään viestissäni kehunut omia kasvatustaitojani, sanonut vain että esimerkillä (minun, isän, perheen, suvun, yhteisön jne)  ja rakkaudella on kasvanut fiksuja aikuisia. En edes tiedä vielä 4 lapsen jälkeen miten "kasvatetaan", kyllä tämä on ollut oppimista puolin ja toisin. En siis ole laittanut missään vaiheessa mitään kruunua omaan päähäni! Pikemminkin puhuin selviämisestä mikä kuvaa sitä aikaa paremmin, positiivisessa mielessä

Vierailija
70/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämän ala-arvoisen kommentin jätän omaan arvoonsa.

Vierailija
71/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä tietysti. Taisi totuus osua. Ja aikuisen elämää ei voi rakentaa pilvilinnojen ja prinsessassatujen ja mutkumuillakin on -kinuamisten varaan - koska tyhmästä äidistä kärsii ennen kaikkea lapset.

Vierailija
72/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:35"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä tämän voisi jättää omaan arvoonsta. Asioita, kun voisi söpömminkin ilmaista, mutta itse arvosta suoraa puhetta. Tässä kuintekin on totuuden siemen.

Mies osoittautuu jo ensinmäinsen lapsen kohdalla kelvottamaksi asuinkumppaniksi ja isäksi, mutta edelleen tälläiseen suhteeseen tehdään niitä lapsia.

Ja sitten on näitä miehiä, joilla on menossa jo se kolmaskierros eli lapsi kahden muun lapsen kanssa, joita ei tapaa jne. ja tälläisenkin miehen kanssa tehdään niitä lapsia.

Mutta edelleen naisia kuvataan viattomina uhreina, jotka eivät tee omia päätöksiä, arvioita ja valintoja omassa elämässään.

Vierailija
73/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin jaksan, kiitos, vaikka yksi lapsi onkin parantumattomasti sairas. Ei isovanhempia lähimaillakaan, itselläni vuorotyö ja taloudellisesti selvitään juuri ja juuri. Näillä mennään ja rukoillaan, ettei tilanne kävisi huonommaksi.

Vierailija
74/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:50"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä tämän voisi jättää omaan arvoonsta. Asioita, kun voisi söpömminkin ilmaista, mutta itse arvosta suoraa puhetta. Tässä kuintekin on totuuden siemen.

Mies osoittautuu jo ensinmäinsen lapsen kohdalla kelvottamaksi asuinkumppaniksi ja isäksi, mutta edelleen tälläiseen suhteeseen tehdään niitä lapsia.

Ja sitten on näitä miehiä, joilla on menossa jo se kolmaskierros eli lapsi kahden muun lapsen kanssa, joita ei tapaa jne. ja tälläisenkin miehen kanssa tehdään niitä lapsia.

Mutta edelleen naisia kuvataan viattomina uhreina, jotka eivät tee omia päätöksiä, arvioita ja valintoja omassa elämässään.

[/quote]

Jokainen erotarina on yksilöllinen. On järjetöntä mennä ja yleistää kaikki yh-äidit samanlaisiksi ja kaikkien erojen takana olevat tapahtumat keskenään yhteneviksi. Esimerkiksi minulla oli normaali, yli 20 vuotta kestänyt avioliitto sen ainoan elämänkumppanini kanssa ennen kuin mies sairastui mielenterveydellisesti vakavasti. 

Tätä yksinhuoltajaelämää jonkun aikaa jo elettyäni olen aika eri mieltä kanssasi siitä että naisia muka kuvattaisiin 'uhreina'. Enemmänkin yksinhuoltajaäitejä huoritellaan ja syytellään, kehotetaan katsomaan peiliin vääristä valinnoista ja siitä että ei osannut naimisiinmennessä ennustaa tuleeko avioliitto loppumaan eroon, miehen kuolemaan tai kuten minun tapauksessani: miehen vakaviin mielenterveysongelmiin. Naiset tuntuvat yksin olevan syyllisiä ihan kaikkeen mahdolliseen.

Vierailija
75/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta jos eroaa ja sitten pitää vääntää juurikin se kolmaskin lapsi uudelle miehelle... Se on ihan valinta, ei enää hupskeikkaaelämäyllätti -juttu.

Vierailija
76/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan varma että elämäni on ollut paljon parempaa ilman parisuhdetta. Se kaikki energia mikä kuluu riitelyyn on jäänyt omaan käyttöön ja omien lasten kanssa riitely on taasen luonnollinen asia ja kuuluu elämään. Olen luonnollisesti kiitollinen omille vanhemmilleni ja muille läheisille ihmisille heidän avustaan sitä tarvitessani. En koe myöskään menettäneeni nuoruuttani koska saamani hoitoapu mahdollisti myös kaverieni kanssa elämisen. Sitä paitsi oli muitakin jotka sai ensimmäisen lapsensa nuorena. 

Vierailija
77/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Pieleen meni

Vierailija
78/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 12:00"]

Joo, mutta jos eroaa ja sitten pitää vääntää juurikin se kolmaskin lapsi uudelle miehelle... Se on ihan valinta, ei enää hupskeikkaaelämäyllätti -juttu.

[/quote]

Neljäs. Ja tämä toinen liitto on jatkunut nyt 17 vuotta eikä loppua ole näkyvissä - en ole ennustaja

Vierailija
79/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen aikuinen ymmärrä, että asiat huomattavasti monimutkaisempia. Mutta naisten mustavalkoisten lasien läpi katsominen leimaa koko yhteiskuntaa. Vaikka tilastollinen fakta yms. kertoisi toisenlaista totuutta naisilla on vain yksi totuus ja se on oman pään pyhä totuus, jota pitää päästä levittämään kuin evankeljumia. 

Te olette täysin kykenettömiä keskustelijoita. Te kiukuttelette kun pikkulapset joilta on viety kaikki nallekarkit, jos ei pelkä empatia ja sympaita säteile juuri sille teidän näkemykselle. Osaa teistä ei pitäisi päästää lasten lähellekään ilman kuonokoppaa.

Vierailija
80/87 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 12:27"]

Eiköhän jokainen aikuinen ymmärrä, että asiat huomattavasti monimutkaisempia. Mutta naisten mustavalkoisten lasien läpi katsominen leimaa koko yhteiskuntaa. Vaikka tilastollinen fakta yms. kertoisi toisenlaista totuutta naisilla on vain yksi totuus ja se on oman pään pyhä totuus, jota pitää päästä levittämään kuin evankeljumia. 

Te olette täysin kykenettömiä keskustelijoita. Te kiukuttelette kun pikkulapset joilta on viety kaikki nallekarkit, jos ei pelkä empatia ja sympaita säteile juuri sille teidän näkemykselle. Osaa teistä ei pitäisi päästää lasten lähellekään ilman kuonokoppaa.

[/quote]

Samaa mieltä!!! Aivan käsittämättömän lapsellisia mielipiteitä- aika palottavaa kuinka kehittymättömät ihmiset saavat kasvattaa lapsia. Ei ihme että on niin paljon pahoinvointia. Yleensä oikeassa olemisen ja tuomitsemisen pakko on suurin sillä joka ei ole katsonut sitä omaa nassua peilistä ollenkaan. Tässä mielessä koettelemukset ja niistä selviäminen ovat suorastaan lahja; usein juuri ne kasvattavat ihmisessä empatiaa ja sitä todellista viisautta; kun on itse kulkenut vaikeaa tieä, ymmärtää niin paljon paremmin tätä elämän monimuotoisuutta. Te, jotka mustavalkoiset lasit silmillä olette tietämässä ja tuomitsemassa, että pysty auttamaan tai tukemaan ketään. Harvoin niitä läheisiännekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän