Mitkä ruoka-aineet menevät teillä usein hukkaan?
Vaikka ruokaa ei saisi heittää roskiin niin silti sitä menee hävikkiin useissa talouksissa liikaa. Mitkä teidän keittiössä on ne vakiot jotka päätyy lopulta roskikseen, puoliksi syötyinä tai iskemättöminä?
Itse syötän koirille paljon tähteitä mutta yhden hengen harvoin "kunnolla" kokkaavassa taloudessani on silti muutama vakio:
-porkkanat (aina niitä nahistuneita ja huonoksi menneitä on pussinpohjalla kun ei sitä tulekaan syötyä niin paljon kuin luuli)
-bataatti (enää en edes osta näitä, päätyvät nahistumaan liian usein kun en jaksakaan kokata)
-perunat (en käytä kuin harvoin joten yhteen ruokaan tulee laitettua ja sitten ne kasvaa ituja)
Kommentit (14)
Ruukkusalaatit. Eivät tosin sen takia, ettei niitä syödä, vaan siksi, että joku aina lykkää ruukun jääkaapin peräseinää vasten, jolloin salaatti on melkein jäässä. Ja tiedän kyllä, meidän jääkaappi on vanha ja energiasyöppö. Se on seuraavaksi vaihtolistalla.
Äh, jääkaapin vihanneslokerossa olisi viikkoja sitten ostettu tuore ananas, joka pitäisi kipata roskiin. Unohtui laittaa.
Ei mene melkein ikinä. Kerran tummui banaanit ja makaronia keitän joskus liikaa, mut muuten olen hyvin tarkka siitä että kaikki tulee syötyä.
Meillä juuri roskiin mene mitään koska koira syö ruuantähteet.ja roskiinmenevää ruokaa syömme myös....eli kaupasta saa ruokaa joka viedään kaatopaikalle. On ihan hyviä tuotteita.ei kaikki ole niin rikkaita. Omakotitalo on työpaikka on miehellä mutta rahat ei riitä ruokaan kunnolla.
Munakoiso, kaali ym. vihannekset joita en "osaa" käyttää. Oikeasti osaan kyllä kokata näitä, ei vaan nappaa tai kynnys tuntuu tosi korkealta.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:14"]Ei mene melkein ikinä. Kerran tummui banaanit ja makaronia keitän joskus liikaa, mut muuten olen hyvin tarkka siitä että kaikki tulee syötyä.[/quote]
Keitetyn makaroonin voi pakastaa ja kayttaa keittoihin tai salaattiin.
yritit ja ruukkusalaatti, en mä niitä saa viihtymään kasvimaalla, enkä yrttitarhassa keittiössäkään... vaan sitten pitää aina ostaa niitä purkkisia ja jotain jää yli ja lussuuntuvat heti kolmantena päivänä. Enkä laita niitä edes jääkaappiin vaan ihan annan kasvaa tuossa ikkunalaudalla ja toisinaan jopa kastelenkin. Paskat, ja poisheittoon. :(
ps. ysi sanoo, että makaronin voi pakastaa.. joo voihan sen. Äitini tekee aina niin kun kutsuu meitä lapsia perheineen syömään, niin tekee jotain pastaruokaa ajoissa, pakastaa sen ja sitten tarjoilee.. Melkoista mössöä sitten syödään. No, ei enää, kun ollaan siirretty neljäsvuosittainen tapaaminen kiertäväksi meidän lasten koteihin. :)
Vihannekset ja hedelmät. Ollaan tosi huonoja syömään noita joten roskiin menee yleensä hävettävän paljon.
Yleensä ruokaa ei syödä kokonaan, pizzaa voi syödä seuraavankin päivänä mutta muut menee roskiin ja vihanneksia ja hedelmiä menee myös niin ja leipää kun ostan sitä vaikkei sitä juuri kukaan meillä syö. Oikeastaan voi mennä melkein mitä tahansa. Meiltä tulee paljon jätettä muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 01:17"]
yritit ja ruukkusalaatti, en mä niitä saa viihtymään kasvimaalla, enkä yrttitarhassa keittiössäkään... vaan sitten pitää aina ostaa niitä purkkisia ja jotain jää yli ja lussuuntuvat heti kolmantena päivänä. Enkä laita niitä edes jääkaappiin vaan ihan annan kasvaa tuossa ikkunalaudalla ja toisinaan jopa kastelenkin. Paskat, ja poisheittoon. :(
ps. ysi sanoo, että makaronin voi pakastaa.. joo voihan sen. Äitini tekee aina niin kun kutsuu meitä lapsia perheineen syömään, niin tekee jotain pastaruokaa ajoissa, pakastaa sen ja sitten tarjoilee.. Melkoista mössöä sitten syödään. No, ei enää, kun ollaan siirretty neljäsvuosittainen tapaaminen kiertäväksi meidän lasten koteihin. :)
[/quote] Aitisi on keittanyt pastan alunperinkin liian pehmeaksi. Ei al dente pakastaessa pehmene, kokeiltu on monet kerrat.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 01:17"]
[/quote] Aitisi on keittanyt pastan alunperinkin liian pehmeaksi. Ei al dente pakastaessa pehmene, kokeiltu on monet kerrat.
[/quote]
ehkei pakastimessa, mutta uudelleen lämmittäessa varmaan.
Tähän ikään mennessä olen aika hyvin oppinut arvioimaan mitkä kaupasta kannattaa kotiin ostaa.... jotain ruuanjämiä jää joskus, jos ovat liian pieniä annoksia yhdellekään.
Hiivapaketin jämät on monesti joko kuivuneet tai homehtuneet jossain piilossa jääkaapissa. Kerran käytetyn lihaliemipaketin heitin pois...parasta ennen yli 2 v aiemmin.
Meillä menee todella vähän hukkaan kun on barffaavia koiria, mutta sitruunat kasvaa joskus hometta. Ja sitten kun ostetaan kebabrulla menee puolet roksiin. Samoin roskaruokana mäkkärin/hesen ranskikset.