Asunto-ongelma! Mulla tai meillä on kaunis velaton asunto.
Se ei ole se ongelma:) Ongelma on se, että mun mieheni ei mielestään kotiudu tänne tarpeeksi hyvin, koska tämä on mun asuntoni, jossa hän on ensin yökyläillyt ja myöhemmin muuttanut sisään. Olen selittänyt, että kun olemme nyt naimisissa, tämä on hänenkin kotinsa.
Ei auta. Mies haluaa etsiä uuden yhteisen asunnon. Minä taas en, pidempään pohdittuani. Me emme tarvitse lisätilaa ennen lastenhankintaa, sijainti on mainio ja tämä nyt vain on ihana asunto. Miten tästä päästäisiin kompromissiin?
Kommentit (43)
Vaihda miestä! helpompaa kuin luopus kämpästä
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 20:06"]
Vaihda miestä! helpompaa kuin luopus kämpästä
[/quote]
En mä kyllä mun söpöliinistä luovu:) Jos se sitä kiinni olisi, saisi asunto sitten mennä. Miehen asuntoon en kylläkään muuta eikä hänkään sinne enää halua. Tämä on isompi ja paremmalla paikalla.
ap
Niin kuin tämä olisi mitenkään kiinnostava asia, kerron, että olen luvannut miehelleni, että jos hän löytää asunnon, joka on nykyistä parempi, ja mä ihastun siihen, sitä voidaan harkita vakavasti. En kuitenkaan osallistu etsimiseen.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:32"]
Tää asuntoasia on melko tylsä. Mitä uutta työrintamalla? Joko oot sen limanuljaskan palkkalistoilla?
[/quote]
Ai eikö tämä muista olekaan pysähdyttävä dilemma?:) Työrintamalla ei nyt uutta. Mun pitäisi aloittaa hommat nuljaskan alaisuudessa vasta muutaman kuukauden päästä. Sitä ennen selvittelen edeltäjäni äitiyslomakuvion. Tai olen antanut selvitettäväksi. Toivon, että kaikki sujuu asiallisesti. En ole tehnyt mitään kirjallista sopimusta vielä, omasta halustani. Koska muuten äitiyslomasta pitää ilmoittaa ja sopia työpaikalla?
ap
[/quote]
Äitiyslomasta ilmoitetaan viimeistään 2 kk ennen sen alkamista.
Jos miehelläsi on asunto, jonka on antanut vuokralle, niin myytte molemmat vanhat asunnot, voitte ostaa uuden ilman velkaa, varsinkin jos ette sitä lisätilaakaan tarvitse. Jää varmasti rahaa ylikin, voitte sijoittaa ne valitsemallanne tavalla.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 09:44"]
Jos miehelläsi on asunto, jonka on antanut vuokralle, niin myytte molemmat vanhat asunnot, voitte ostaa uuden ilman velkaa, varsinkin jos ette sitä lisätilaakaan tarvitse. Jää varmasti rahaa ylikin, voitte sijoittaa ne valitsemallanne tavalla.
[/quote]Ei niitä vanhoja kannata myydä jos suinkin on varaa pitää. Itseä harmittaa vieläkin että myytiin 2002 asunto pois kun alettiin rakentamaan taloa. Osakkeen lainat olisi tullu iloisesti maksatettua vuokralaisella.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:17"]
Sarjassame first world problems. Kun mitään oikeita ongelmia ei ole, täytyy niitä väkisin kehittää aivan merkityksettömistäkin asioista.
[/quote]
No näinhän se on, vaikka olenkin elämässä paininut isojenkin vastoinkäymisten kanssa.
En laittaisi asuntoani mielelläni vuokralle, koska siitä koituisi sitten vaivaa ja asunto voisi saada kolhuja. Mä olen kovin kiintynyt tähän kotiin, huomaan nyt. Tämä on vastaremontoitukin, joten olisi hulluutta repiä kaikki auki. Turhaa tuhlaamista myös. Miehen pitäisi nyt vain totutella ja antaa ajan kulua. Vaikka onhan se kurjaa, jos koti ei tunnu kodilta.
ap
[/quote]
Musta tuntuu, että olet enemmän kiintynyt siihen kotiisi kuin mieheen. Jos oikein tarkkaan mietit, niin onkohan se ukko sinulle kuitenkaan se oikea?
Minä ei suostunut koskaan muuttamaan miehen omistamaan asuntoon. Meni myyntiin ja ostettiin oma yhteinen. Isäni aikoinaan meni yhteen naisen kanssa, jolla oli asunto ennestään. Lopputuloksena oli ero, koska isä ei koskaan tottunut ajatukseen asumisesta naisen asunnossa. Palasivat myöhemmin yhteen ja ostivat oman yhteisen asunnon. Jos haluat jatkaa suhdetta, sinun on joustettava.
Ap on taloudellisesti järkevä ja miehensä on haihattelija. Jos on jo hyvä ja sopiva asunto, ei ole mitään järkeä velkaantua ja maksaa ylimääräisiä veroja Ja ajautua ehkä taloudellisiin vaikeuksiin.
Voi surku :( Vähän ärsyttävästikin kaivelin, miksi mies niin kiihkeästi haluaa uuden kodin, ja kertoihan hän sen lopulta. Mulla oli lyhyt suhde ennen meidän kihlausta, ja miestä vaivaa nyt se, että kyseinen mies on viettänyt täällä aikaa mun kanssani. Mä koitin muistuttaa, että jätin itse sen miehen, ja hän oli aina täällä vieraana, ei asukkaana. Tavallaan ymmärrän miestäni, tavallaan en, koska asunto on kuitenkin vain materiaa. Katsotaan nyt sitten, asettuuko miehen mieli, vai mitä pitää tehdä.
ap
Onko sama sänkykin missä oot touhunnu muitten kanssa?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 22:33"]
Voi surku :( Vähän ärsyttävästikin kaivelin, miksi mies niin kiihkeästi haluaa uuden kodin, ja kertoihan hän sen lopulta. Mulla oli lyhyt suhde ennen meidän kihlausta, ja miestä vaivaa nyt se, että kyseinen mies on viettänyt täällä aikaa mun kanssani. Mä koitin muistuttaa, että jätin itse sen miehen, ja hän oli aina täällä vieraana, ei asukkaana. Tavallaan ymmärrän miestäni, tavallaan en, koska asunto on kuitenkin vain materiaa. Katsotaan nyt sitten, asettuuko miehen mieli, vai mitä pitää tehdä.
ap
[/quote]
katso tämän ketjun kommentti 13. elämäsi on aika ennalta-arvattavaa. Kuin huonosti käsikirjoitettu saippuasarja.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 22:48"]
Onko sama sänkykin missä oot touhunnu muitten kanssa?
[/quote]
Ei ole sama enää.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 22:33"]
ap
[/quote]
katso tämän ketjun kommentti 13. elämäsi on aika ennalta-arvattavaa. Kuin huonosti käsikirjoitettu saippuasarja.
[/quote]
En jaksa kelata taaksepäin. Kyllä mies aikaisemmin jotain asiasta vihjasi, mutta ajattelin, ettei häntä se enää haittaa. Aikuisiahan me ollaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 09:44"]
[/quote]Ei niitä vanhoja kannata myydä jos suinkin on varaa pitää. Itseä harmittaa vieläkin että myytiin 2002 asunto pois kun alettiin rakentamaan taloa. Osakkeen lainat olisi tullu iloisesti maksatettua vuokralaisella.
[/quote]
Ap ei kysynyt, mikä kannattaa, vaan kuinka toimia. vasrtauksistaan päätellen veloan otto on no no, joten tässä sitten yrittää keksiä skenaarioita, bvaikka turhaahan se on, kun aloitus on retorinen keskustelunavaus eikä aito kysymys.
Katselette samalta alueelta samanlaisia asuntoja. Mikään kämppä ei ole ainutlaatuinen. Onkohan ongelma se, että sinä olet maksanut asunnon?
Luultavasti kyse on siitä että kun mies muutti sinun asuntoosi, ja homma meni suunnilleen niin että hän sai tuoda mukanaan "hammasharjan ja vaatteensa" ja kaikki muu on sinun?
Jos saikin tuoda esim. esineen tai pari (vaikkapa tv:n ja kahvinkeittimensä tmv.) ei se ole sama asia kun luoda se yhteinen koti.
Ehdttaisin seuraavaa: jäätte asumaan kyseiseen asuntoon, mutta teette ns. ison remontin/hankintoja. Tarkoittaa sitä, että mies saa valita esim. olohuoneeseen tapetit ja sohvan ja taulun seinälle jne. jolloin se sinun olohuoneesi alkaa tuntua kodilta, koska miehen jälki näkyy siellä myös.
Vaikka makusi ei olisi mikään "pinkkiä hörhelöä" vaan suht neutraali, ei mies välttämättä pidä siitä tyylistä. Konmpromisseja pitää tehdä, se toisen öempiaulu ei välttämättä sovi, mutta jos se on toiselle tärkeä pitää se seinälle laittaa (eikä mihinkään "piiloon").
Ostakaa yhteinen ja laita nykyinen vuokralle. Siten se uusi on teidän molempien ja jos jotain sattuu, on sinulla aina tuo omasi.
Typeriä neuvoja. Hyvää ja kaunista asuntoa ei kannata myydä. Vielä velaton. En ainakaan itse myisi.
Miksette muuta siihen miehen kämppään sitten?