Asunto-ongelma! Mulla tai meillä on kaunis velaton asunto.
Se ei ole se ongelma:) Ongelma on se, että mun mieheni ei mielestään kotiudu tänne tarpeeksi hyvin, koska tämä on mun asuntoni, jossa hän on ensin yökyläillyt ja myöhemmin muuttanut sisään. Olen selittänyt, että kun olemme nyt naimisissa, tämä on hänenkin kotinsa.
Ei auta. Mies haluaa etsiä uuden yhteisen asunnon. Minä taas en, pidempään pohdittuani. Me emme tarvitse lisätilaa ennen lastenhankintaa, sijainti on mainio ja tämä nyt vain on ihana asunto. Miten tästä päästäisiin kompromissiin?
Kommentit (43)
no sitä asuntovelkaahan voi maksaa niillä vuokratuloilla
Hirvee ongelma! Ei velkaa, kaunis asunto jne. Kuinka oikein kestätkään.
Miehen pointti on ihan validi, jos hän tuntee olevansa ikään kuin vieraana omassa kodissaan. Minulla oli vanhassa kodissa ihan sama fiilis, kun mies oli muuttanut sinne kamansa ennen minua ja siten jo ikäänkuin valloittanut joka nurkan. (tämä oli siis aikaa kun muutimme kimppaan ja työmatkaan liittyvistä syistä ym. muutto vanhoista asunnoista tapahtui eri päivinä) Emme olleet keskustelleet tavaroista ja huonekaluista etukäteen, joten koska mies muutti ensin, hän oli jo järkännyt kaiken mielensä mukaan. Pitkän aikaa tuntui siltä, että sain vain hyllynkulman sieltä ja laatikon täältä, ja että minun piti ahtautua miehen hallitsemaan tilaan.
Voi muru :) Sä olet pannut kodissasi muita miehiä ja aviomies ei pääse siitä yli.
Kannatan myös ehdottomasti vähän remontointia. Saihan mies tuoda tullessaan omia huonekaluja ja tavaroita?
Sinun asuntosihan se on. Sekö on ongelma, että sinä omistat asunnon? Valtaosa naisista asuu asunnossa, jonka omistaa heidän miehensä ja harvalle naiselle se on ongelma.
Muistuttanen, että avioliittolaissa määritellään omaisuuden omistuksesta ja siinä vallitsee erillisyyden periaate; se omistaa, jonka nimissä on. Asunto, joka on vain toisen nimissä, ei ole yhteinen. Yhteisenä sitä aletaan käsitellä vasta mahdollisessa avioerossa osituksessa tasinkoa määriteltäessä, jos ei ole avioehtoa tehtynä.
Miehistä itsetuntoa saattaa koetella muuttaa vaimon asuntoon. Varsinkin, jos asunnossa on jo asunut joku toinen aikaisemmin, tai jos siellä on hellitty muita miehiä. Tyhmäähän se on, koska adunto on vain materiaa, eikä se ole olemassa, mikä ei ole olemassa juuri nyt. Menneet on menneitä, mutta ymmärtä miestä.
Miksi et Muru voi ostaa uutta asuntoa miehesi kanssa niin, että maksat oman puolesi tästä asunnosta saatavilla rahoilla ja miehesi ottaa ainoastaan mahdollista lisävelkaa? Eli jos saisitte tästä asunnosta esim. 200.000 eur niin uusi asunto olisi korkeintaan 400.000 eur arvoinen ja sinun ei sitten omaa puoliskoasi varten tarvitse ottaa velkaa?
p.s. on sulla ongelmat
Minäkin ehdotan remontoinita. Anna miehen laittaa asuntoon uusi lattia ja listat ja maalata seinät. Valitkaa yhdessä seinien värit. OStakaa yhdessä vaikka par iuutta valaisinta ja keskustelkaa taiteesta, jota haluatte seinillenne.
Kuten muutkin ovat sanoneet, kämppä uusiksi. Kuvitelkaa se tyhjäksi ja suunnitelkaa kaikk yhdessä alusta asti.
Ostatte yhdessä uuden asunnon, ehkä saman tien se yksi ylimääräinen huone, josta ehkä tulevaisuudessa tulee lastenhuone. Oman asuntosi jätät vuokralle.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:07"]
Ostakaa yhteinen ja laita nykyinen vuokralle. Siten se uusi on teidän molempien ja jos jotain sattuu, on sinulla aina tuo omasi.
[/quote]
Miehen asunto on jo vuokralla. Voisihan noinkin tehdä, mutta sitten meidän pitäisi ottaa se asuntovelka.
ap
[/quote]
Jonka luonnollisestikin kuittaat tuon oman asuntosi vuokratuotoilla.
Miten pitkäksi veikkaatte että tämä ketju paisuu? Meneekö 10 sivua taas rikki? Aloitus on melko epäkiinnostava aiheeltaan eikä sävykään ole tarpeeksi provokatiivinen. Nyt muru vähän yritystä! Kerro vaikka siitä isin huvilasta. Tai miten isihän se sinulle alunperin tuonkin kämpän osti. Ja miten junailitte sen verottomana sulle.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:07"]
Ostakaa yhteinen ja laita nykyinen vuokralle. Siten se uusi on teidän molempien ja jos jotain sattuu, on sinulla aina tuo omasi.
[/quote]
Miehen asunto on jo vuokralla. Voisihan noinkin tehdä, mutta sitten meidän pitäisi ottaa se asuntovelka.
ap
[/quote]Onko teillä taloudet tiukilla vaikka on jo ennestään omistusasunnot? Voisi kuvitella että talous on ollu hyvässä hantissa jo pitkän aikaa. Yhden asunnon vuokratuotolla taitaa aika pitkälti maksella puolikkaan asunnon asuntolainaa. Teillähän näyttää olevan kovin suuri vaara tulla vauraiksi.
Kai se mies nyt osaa vähän tarkemmin yksilöidä minkälaista muutosta hän haluaisi.
Sarjassame first world problems. Kun mitään oikeita ongelmia ei ole, täytyy niitä väkisin kehittää aivan merkityksettömistäkin asioista.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:17"]
Sarjassame first world problems. Kun mitään oikeita ongelmia ei ole, täytyy niitä väkisin kehittää aivan merkityksettömistäkin asioista.
[/quote]
No näinhän se on, vaikka olenkin elämässä paininut isojenkin vastoinkäymisten kanssa.
En laittaisi asuntoani mielelläni vuokralle, koska siitä koituisi sitten vaivaa ja asunto voisi saada kolhuja. Mä olen kovin kiintynyt tähän kotiin, huomaan nyt. Tämä on vastaremontoitukin, joten olisi hulluutta repiä kaikki auki. Turhaa tuhlaamista myös. Miehen pitäisi nyt vain totutella ja antaa ajan kulua. Vaikka onhan se kurjaa, jos koti ei tunnu kodilta.
ap
Tää asuntoasia on melko tylsä. Mitä uutta työrintamalla? Joko oot sen limanuljaskan palkkalistoilla?
Tee muutama lainalaskelma - näytä miehellesi mitkä hänen laina- ja vastikekulut olisivat kuukaudessa 2% marginaalilla ja 5% korolla. Yht'äkkiä nykyinen velaton asunto saattaakin tuntua kodilta...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:32"]
Tää asuntoasia on melko tylsä. Mitä uutta työrintamalla? Joko oot sen limanuljaskan palkkalistoilla?
[/quote]
Ai eikö tämä muista olekaan pysähdyttävä dilemma?:) Työrintamalla ei nyt uutta. Mun pitäisi aloittaa hommat nuljaskan alaisuudessa vasta muutaman kuukauden päästä. Sitä ennen selvittelen edeltäjäni äitiyslomakuvion. Tai olen antanut selvitettäväksi. Toivon, että kaikki sujuu asiallisesti. En ole tehnyt mitään kirjallista sopimusta vielä, omasta halustani. Koska muuten äitiyslomasta pitää ilmoittaa ja sopia työpaikalla?
ap
Muruko se siellä?