Miten/milloin kertoa lapselle, ettei isä olekaan isä?
Lapsi on nyt 5v. Milloin ja miten tulisi kertoa, ettei hänen isänä pitämänsä henkilö olekaan oikea isä?
Kommentit (31)
65% lapsista on ns. käenpoikasia joten eipä tuossa pitäisi olla mitään suurta paljastusta
8, 9, 10 ja 11 (ja 15) ota tuosta nyt selvä....😄😁😆😅🤣😂😄😃😀🙂🙃😉😊😇
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsen äitipuoli. Asia on ollut pinnalla siksikin, että meille on miehen kanssa syntynyt yhteinen lapsi. Voisikohan sitä kautta avata tätä asiaa jotenkin? Nuo vauvansiemenjutut ei oikein tunnu oikeilta, eihän 5-vuotias edes tiedä miten vauvat saavat alkunsa. Sen tietää tietysti, että mahasta ne tulee mutta ei sitä miten ne sinne päätyvät, biologia on ihan hepreaa.
Ehkä kannattaisi suosiolla odottaa muutama vuosi? Vaikka toisaalta tuntuu, että mitä kauemmin odottaa sen vaikeampaa kertomisesta tulee.
Lapset ymmärtävät paljon enemmän kuin arvaatkaan. Asia on aikuisille vaikea aihe ja siksi siitä puhumista vältellään. Aikuinen on epävarma siitä miten lapsen kanssa asiasta puhuisi. On helpompi keksiä syitä miksei kerro kuin kohdata aikuiselle itselleen kiusallinen keskustelutilanne.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ymmärtävät paljon enemmän kuin arvaatkaan. Asia on aikuisille vaikea aihe ja siksi siitä puhumista vältellään. Aikuinen on epävarma siitä miten lapsen kanssa asiasta puhuisi. On helpompi keksiä syitä miksei kerro kuin kohdata aikuiselle itselleen kiusallinen keskustelutilanne.
Näin on. Hyvä kommentti. Se, että lapset kasvaessaan tajuavat aikuisten kiusallisuudentunteen, tekee tilanteista aina vaikeampia.
terveisin:
näiden asioiden kanssa työkseen taisteleva
Mahdollisimman pian. Lapselle tulee ongelmia, jos asia salataan.
Miten mulle tulee tässä nyt tunne, että aapee haluaa pissiä oman ja miehensä tulevan biologisen lapsen reviirin?
Ymmärrettävästi kokee, että oma biologinen lapsi on tärkeämpi mutta tässä tilanteessa olisi mun mielestä ÄÄRIMMÄISTÄ JULMUUTTA kertoa lapselle, että lällällää sun isä ei ole oikeasti sun isä mutta tämän pienen vauvan isä se onkin!
Varsinkin tilanteessa, jossa 5-vuotiaan lapsen isä ei ilmeisesti ole kuvioissa ja aapeen mies kuitenkkn haluaa esiintyä lapsen isänä?!
Tämä asia ei ole aapee sinun päätettävissä vaan miehesi.
Onko miehesi adoptoinut tämän 5-vuotiaan lapsen vai toiminut muuten sijaisisänä? Kannattaa muistaa että lapsi kokee joka tapauksessa olevansa heikommilla kuin sisaruspuoli, koska hänen vanhempansa asuvat eri osoitteissa. Siihen vielä sitten että isä ei olekaan isä. Ennustan isoja vaikeuksia tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Nro 10 jatkaa:
miehesi on lapselle isä kirjaimellisesti vielä monta vuotta, vaikka miten selittäisitte asian hänelle! Ei pysty ymmärtämään kokonaisuutta: mikä on isän ja "isän" ero vaikka kuinka vääntäisitte rautalangasta. Eli mikä kiire teillä on kertoa? Varmasti lapsi ottaa asian tavalla tai toisella esille lähivuosina/-aikoina, ja sitten on hyvä hetki kertoa. En oikein ymmärrä, että miksi hänelle pitäisi kertoa nyt? Siksikö, että asian ottamisen esille myöhemmin pelottaa teitä (uskotte että se on vaikeampaa sitten) ? MITÄ (tuonikäinen) LAPSI HYÖTYY siitä että kertoisitte hänelle nyt heti? Luultavasti muutenkin unohtaisi selityksen aika piakkoin ja olisitte sitten kertaamassa juttua vaikka sen hänelle esittäsittekin.
Kyllä pystyy ymmärtämään, hyvinkin.
Olen itse saanut kuulla viisi vuotiaan sen, ettei Isäni ole Isäni. Väitän, että tieto tuli hivenen liian myöhään eli olisin toivonut, että se asia olisi ollut jo ihan pienestä asti luoteva osa kasvua.
Se kertominen oli jo tuolloin shokki minulle sekä minun reaktio kasvatti-isälle.
Joten nyt alkaa olla aivan viimeiset hetket kertoa. Toimikaa, jos haluatte olla vastuullisia.
Ja niille, jotka sanoivat ettei ymmärtäisi vielä.... Älkää aliarvioiko lapsia, todellakin ymmärtää!
Vierailija kirjoitti:
65% lapsista on ns. käenpoikasia joten eipä tuossa pitäisi olla mitään suurta paljastusta
Sinun suvussasi ehkä mutta tutkimusten mukaan maasta riippuen 0,5-3% lapsille on eri isä mitä papereihin merkitty. Näistäkin suuri osa on tapauksia, joissa paperivanhemmat tietävät tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi adoptoinut tämän 5-vuotiaan lapsen vai toiminut muuten sijaisisänä? Kannattaa muistaa että lapsi kokee joka tapauksessa olevansa heikommilla kuin sisaruspuoli, koska hänen vanhempansa asuvat eri osoitteissa. Siihen vielä sitten että isä ei olekaan isä. Ennustan isoja vaikeuksia tulevaisuudessa.
Ei niitä vaikeuksia tule, jos vanhemmat kohtelevat tasapuolisesti ja rakastavasti molempia lapsia riippumatta lapsen geenien lähteestä.
Kertokaa heti lapsentasoisesti. Mitä kauemmin salaa sitä vaikeampaa kertoa. Asia kuitenkin paljastuu joskus.