Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvakerhoissa ei puhuta muusta kuin vauvoista?

Vierailija
25.09.2013 |

Miksi omat harrastukset ja kiinnostuksen kohteet näyttävät unohtuvan monilta naisilta, kun lapsi syntyy? Kyllästyttävää, ei oo kiva käydä vauvakerhossa, kun siellä puhutaan vaan vauvoista.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten käyt siellä?

Vierailija
2/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt vauvakerhossa, mutta tässä ajatuksia:

1) Se vauva on helppo puheenaihe, koska se kerhohan tavallaan on harrastus, ja vauva on kys. harrastuksessa se kerhossa kävijöitä yhdistävä tekijä. Esim. kun minä käyn moottoripyöräkokoontumisissa, ennestään tuntemattomien ihmisten kanssa puhun lähinnä prätkistä ja niillä ajamisesta ja matkailusta, harvemmin tulee kokkarituttujen kanssa puhuttua siitä, että mitäs sä niinku noin siviilissä teet. Omien kerholaisten kanssa puhutaankin sitten vaikka mistä, kun ollaan muutenkin tuttuja.

2) On kivaa, kun pääsee jakamaan vauvajuttuja jonkun toisen samassa tilanteessa olevan kanssa. Kaikilla ei välttämättä ole sellaisia läheisiä tuttavia, joiden kanssa voisi puhua äitijuttuja. Mäkin oon äitiyden myötä tutustunut erääseen samanikäisen lapsen äitiin (hänellä useita lapsia, mulla yksi) ja me puhuttiin aluksi lähinnä vauvoistamme ja se oli aika ihanaa! Hänellä on paljon kokemusta ja hän on alansakin puolesta asiantuntija, joten häneltä saatoin ja saatan edelleen kysyä neuvoakin.

3) Etenkin pienen vauvan äideillä saattaa monesti jäädä harrastukset jäähylle. Koko elämä pyörii vauvan ympärillä. Mä luulen, että tää on biologinenkin juttu. Mäkin aloittelin pikkuhiljaa harrastelua vauvan ollessa pieni, mutta mua ei kauheasti edes huvittanut lähteä pois vauvan luota (lisäksi osa harrastuksistani on sellaisia, etten pystynyt niitä pian synnytyksen jälkeen tai vauvan kanssa oikein harrastella). Nyt taaperosta tarvitseekin enemmän hengähdystaukoja.

Tässä muutamia pohdintoja kysymykseesi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minä olen käynyt vauvakerhossa ja kyllä se vauva on siellä ollut aina vähiten puheessa :) Me puhutaan ihan kaikesta muusta, parisuhteesta yms. :)

Meidän perhekahvilassakaan ei puhuta paljoakaan lapsista, lähinnä joku saattaa kysyä jostain ihottumasta yms. ja sitten taas jutellaan kaikesta muusta kahvin juonnin ohella :)

Vierailija
4/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun koko elämä on sitä vauvaa vuorokaudet ympäri. Tuntuu, että koskaan ei ole aikaa omille ajatuksille. Vaikka vauva nukkuisi, niin toisella korvalla pitää tilannetta kuitenkin kuulostella. Sitä jotenkin uppoaa sinne vauvalandiaan.

Jos joku kaveri rakastuu tulisesti, hankkii lemmikin tai saa unelmien työpaikan, ei siltä mitään muuta kuulekaan. Ei se sen kummempaa ole.

Vierailija
5/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen sen tiivistikin. Vauvojen äidit ovat porukkana erittäin heterogeeninen (kirjava) joukko, ei heitä yhdistä mikään muu kuin elämäntilanne eli se vauvan äitiys. Siksi siitä on helpoin aloittaa juttu vieraiden naisten kanssa.

Itse olen ulkomaantoimittaja ammatiltani, ja olisin erittäin mielelläni jutellut äitiyslomalla vaikkapa Venäjän ulkopolitiikasta jonkun kanssa, mutta mitäpä luulet, löytyisikö siitä kiinnostuneita mammoja satunnaisotannalla vauvakerhosta...? Todennäköisesti he olisivat pitäneet minua outoja ja/tai snobina, tuollaisen keskustelunavauksen perusteella.

Joten vauvakerhossa (tai perhekerhossa meilläpäin) juteltiin sitten vauvoista. Ei siellä käyminen enää toisen lapsen synnyttyä napannut, koska aihepiiri alkoi hiukan jo siinä vaiheessa kyllästyttää, mutta c'moon: aikansa kutakin ja suotakoon tuoreille ensikertalaisille foorumi, jossa pohtia vaippamerkkejä ja vauvan nukkumisrytmiä. Eiköhän se ole ymmärrettävää ja jopa suotavaa, että sellainen kiinnostaa ensikertalaista aika lailla!

Vierailija
6/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 15:34"]

Ai, minä olen käynyt vauvakerhossa ja kyllä se vauva on siellä ollut aina vähiten puheessa :) Me puhutaan ihan kaikesta muusta, parisuhteesta yms. :)

Meidän perhekahvilassakaan ei puhuta paljoakaan lapsista, lähinnä joku saattaa kysyä jostain ihottumasta yms. ja sitten taas jutellaan kaikesta muusta kahvin juonnin ohella :)

[/quote]

Mutta ootteko suurin osa jo enemmän tai vähemmän tutustuneet toisiinne?

Vierailija
7/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vauvaperheen ei ole sellainen paikka jossa haluaa kertoa heti itsestään kaiken, vaan mieluummin vain viettää hetkisen aikaa kodin ulkopuolella ja silloin ne vauvajuhlat on se asia mikä yhdistää ja mistä voi vapaasti puhua.

Vierailija
8/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 15:38"]

Siksi siitä on helpoin aloittaa juttu vieraiden naisten kanssa.

Itse olen ulkomaantoimittaja ammatiltani, ja olisin erittäin mielelläni jutellut äitiyslomalla vaikkapa Venäjän ulkopolitiikasta jonkun kanssa, mutta mitäpä luulet, löytyisikö siitä kiinnostuneita mammoja satunnaisotannalla vauvakerhosta...? Todennäköisesti he olisivat pitäneet minua outoja ja/tai snobina, tuollaisen keskustelunavauksen perusteella.

[/quote]

Juuri näin! Mä asun itse maalla, ja koska olen hoitovapaalla (ja työskentelen muutenkin kotoa käsin), käyn päiväsaikaan järjestettävissä maa- ja kotitalousseuran naisten tapahtumissa. Harvemmin siellä tulee puhuttua jostain sellaisesta aiheesta, joka on mun sydäntä lähellä, vaikkapa historiasta, kirjallisuudesta tai eurooppalaisista taide-elokuvista, vaan siellä puhutaan puutarhanhoidosta, kasvimaasta, luonnosta, lapsista ja maanviljelystä. Ja kyllä mä niistäkin ihan mielelläni puhun, suurin osa siellä on mummoikäisiä naisia ja heiltä oon oppinut vaikka mitä!

Vierailija
9/9 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vauvat on niin ylisöpöjä