Kun maksan pankkikortilla, monesti kassa kysyy haluanko kuitin
ja kun sanon en, laittaa kuitin erikseen laatikkoon. Jos kuitin haluaa sen saa mukaan. Voiko näin jotenkin kiertää veroja vai onko vaan kohteliaisuutta, ettei tarvitse olla heti kuittia roskiin heittämässä?
Kommentit (57)
Säästääkseen itseään se sitä kysyy. Kassalla joutuu vähän väliä kuuntelemaan valitusta ja jopa huutoa siitä, ettei asiakas halua kuittia ja että myyjän pitää se tajuta ja hän voi survoa kuitin vaikka perseeseensä jne. Helpompi vain kysyä heti alkuun, haluaako asiakas kuitin vai ei.
Taksinkuljettajana meillä on velvollisuus tarjota kuittia ja ennen sitä asiakkaan kuittia tulostuu yrittäjälle jäävä kuitti, jota säilytetään useita vuosia.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:29"]
Taksinkuljettajana meillä on velvollisuus tarjota kuittia ja ennen sitä asiakkaan kuittia tulostuu yrittäjälle jäävä kuitti, jota säilytetään useita vuosia.
[/quote]
Joo, sitä yrittäjän osuutta pankkikorttitositteesta pitää säilyttää 7 vuotta.
Myyjän pitää aina antaa kuitti, eikä kysellä. Kuitti voi mennä roskiin, mutta se pitää tapahtua asiakkaan käden kautta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:31"]
Myyjän pitää aina antaa kuitti, eikä kysellä. Kuitti voi mennä roskiin, mutta se pitää tapahtua asiakkaan käden kautta.
[/quote]
Paljon helpompaa kaikille, kun kysyy. Mikään laki tai säännös ei määrää kuittia kierrätettäväksi asiakkaan käsien kautta. Luulisi totaali-idiootinkin tajuavan, että tuo on oikein näppärä toimintamalli, kun suurin osa asiakkaista ei halua kuittia.
Asiakkaan kuittia ei aina tule automaattisesti, mutta sen saa jos haluaa. Kassa siis kysyy haluatko sen ja tulostaa vasta sitten. Kauppiaalle jäävä kuitti kuitenkin tulostuu aina (ainakin meillä) ja se laitetaan talteen.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:35"]
Asiakkaan kuittia ei aina tule automaattisesti, mutta sen saa jos haluaa. Kassa siis kysyy haluatko sen ja tulostaa vasta sitten. Kauppiaalle jäävä kuitti kuitenkin tulostuu aina (ainakin meillä) ja se laitetaan talteen.
[/quote]
Tämä taitaa olla syy, t. AP... Miksi turhaan tuhlata sen päätteen paperirullaa ja mustetta jos asiakas ei tahdo koko paperia.
Tässä asiassa tosiaan on epäselvyyttä siksi, että esim. Etelä-Euroopan veronkierrosta puhuttaessa aina sanotaan että ja kuittia ei saa, pitäen tätä merkkinä veronkierrosta. Ja sitä se onkin, silloin jos ostoksia ei edes lyödä sinne kassakoneeseen (onnistuu vain käteismaksun kanssa).
Sen sijaan se, että jos ostos lyödään kassaan, ja sitten kysytään haluaako asiakas kuittia vai ei, eikä kuittia automaattsiesti anneta, ei mitenkään ole yhteyksissä veronkiertoon. Kun ostokset on sinne kassaan lyöty, tieto on myös verottajan tiedossa. Sen kannalta on sama saako asiakas sitä kuittilappua vai ei.
Itse en ota perus-ruokaostoksista ikinä kuittia, mitä minä sillä tekisin, paperiroskaa käsillaukkuun vaan on. Mutta vaatteet, kodin pienkoneet tms otan kuitin siltä varalta jos täytyy palauttaa jotain.
Itse kun olin kassalla töissä niin pinosin kuitit omaan "laatikkoon" kassan viereen yms ja päivän päätteeksi heitin kaikki kuitit roskikseen yhtenä nippuna, näin säästyi aikaa ja vaivaa ettei tarvitse koko ajan heitellä jokaista pientä kuittia erikseen roskikseen.
Pienessä lähikaupassa kysytään nykyään aina. Sijaitsee aivan koulun läheisyydessä. Syykin selvä koska etenkin nuorisolta tahtoi kuitti tippua välittömästi lattialle. Eivät siis vaivautuneet edes roskikseen tiputtamaan. Antoi kaupasta heti siivottaman vaikutelman ja henkilökunta joutui kuitteja lattialta noukkimaan.
Ennen kuittia ei ollu mikään pakko antaa, ellei asiakas pyydä sitä. Usein sitä kyllä tyrkytettiin ja joutui kieltäytymään.
Laki muuttui niin että asiakkaalta pitää aina kysä että haluaako hän kuitin. Hyvä juttu että kysyvät, sillä nyt voi kieltäytyä jo ennen kuin kuittia yritetään ojentaa. Jää yksi käden liiken vähemmäksi, eikä kassojen olkalihakset niin kipeydy.
Kuitilla ja veronkierrolla ei ole mitään tekemistä toisiensa kanssa. Kirjanpitoa voi peukaloida vaikka kuitit on annettu asiakkaille. Sarjassamme turhia lakeja.
Mua ärsyttää kun ne kysyy haluatko kuitin, tietysti mä haluan! Se on todiste mitä olen ostanut mistäkin ja jos jossain on vikaa niin sen kanssa palauttamisproggis voipi olla hitusen helpompi. Pahimmat raivarit saan kun maksan pankkikortilla ja ne kysyy otatko kuitin. Otan kuule kuitin ja vaikka naapureidenkin kuitin, se on aika pirun tärkeä lappunen se.
Asiakkaan kuuluu saada kuitti ostoksistaan ilman kyselyjä tai pyytelyä. Se mitä asiakas kuitilla tekee, säästääkö vai viskaako roskakoriin, on hänen oma asiansa. Tiedostava asiakas ottaa tietenkin kuitin ja vertaa sitä ostoksiinsa. Monet pitävät jopa talouskirjanpitoa. Virhelyontejä ei enää tule sillä tavalla kuin joskus ennen, mutta toisinaan joku tarjous jäänyt kirjaamatta tiedostoon ja kassakone ilmoittaa korkeamman hinnan kuin hyllyn reunasa tai mainoksessa. Kannattaa olla tarkkana.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:35"]
[/quote]
Tämä taitaa olla syy, t. AP... Miksi turhaan tuhlata sen päätteen paperirullaa ja mustetta jos asiakas ei tahdo koko paperia.
[/quote]Useimmissa paikoissa kuitti tulostuu automaattisesti ja myyjä heittää sen roskiin, jos asiakas ei sitä halua. Paperin tuhlausta. Kassalla voisi olla panikkeet, haluan kuitin, enhalua kuittia, niin sitä voisi painaa kun odottelee että saa viimeiset ostoksen läpi kassan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:38"]
Itse en ota perus-ruokaostoksista ikinä kuittia, mitä minä sillä tekisin, paperiroskaa käsillaukkuun vaan on. Mutta vaatteet, kodin pienkoneet tms otan kuitin siltä varalta jos täytyy palauttaa jotain.
[/quote]Et tarvitse kuittia siihen jos palautat tai vaihdat viallisen tuotteen. Jos kauppa tarvii kuitin, niin kaivakoon omasta kirjanpidostaan.
Sen sijaan ylimääräisen takuun tai vapaaehtoisen palautusoikeuden ehdoksi kauppa voi asettaa sen että kuitti on tallella.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 14:15"]
Itse kun olin kassalla töissä niin pinosin kuitit omaan "laatikkoon" kassan viereen yms ja päivän päätteeksi heitin kaikki kuitit roskikseen yhtenä nippuna, näin säästyi aikaa ja vaivaa ettei tarvitse koko ajan heitellä jokaista pientä kuittia erikseen roskikseen.
[/quote]Ja säästyy siinä tilaakin kuin pitää kuitit nätissä nipussa, jos ne heittelisi yksi kerralla roskikseen niin se täyttyisi nopeasti ja osa liitelisi lattioille ja niitä saisi noukkia jne.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:22"]
ja kun sanon en, laittaa kuitin erikseen laatikkoon. Jos kuitin haluaa sen saa mukaan. Voiko näin jotenkin kiertää veroja vai onko vaan kohteliaisuutta, ettei tarvitse olla heti kuittia roskiin heittämässä?
[/quote]Muistan lukeneeni hiljattain tapauksesta jossa kassa teki korjauksia omaan taskuun. Eli asiakkaan poistuttua, vähensi esimerkiksi kahdesta tuotteesta toisen, helppo selittää että tuote tuli kassaan vahingossa kahdesti ja asiakas huomasi sen ja palasi pyytämään rahan takaisin tuotteesta jota ei ollutkaan ostanut. Kassa jäi kiinni kun kauppias alkoi epäillä suurta korjausten määrää ja seurasi tapahtumat valvontakameran nauhoilta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 14:23"]
Mua ärsyttää kun ne kysyy haluatko kuitin, tietysti mä haluan! Se on todiste mitä olen ostanut mistäkin ja jos jossain on vikaa niin sen kanssa palauttamisproggis voipi olla hitusen helpompi. Pahimmat raivarit saan kun maksan pankkikortilla ja ne kysyy otatko kuitin. Otan kuule kuitin ja vaikka naapureidenkin kuitin, se on aika pirun tärkeä lappunen se.
[/quote]
Jos ostat jotain viallista eikä sinulla ole kuittia, on kaupan asia todistaa, että olet ostanut sen jostain muualta kuin heiltä. Virheettömän tuotteen vaihto on asia erikseen, mutta virhevastuu kaupalla on eikä siihen kuulu mitkään kuitit tai tositteet.
Myyjän pitää tarjota kuittia asiakkaalle. Mitään paperia ei säästy koska asiakaskopio tulostuu automaattisesti halusi tai ei.
Kohteliaisuutta. Kaikki maksutapahtumat jäävät maksupäätteen muistiin ja päivän lopuksi sieltä tulostetaan liuska, joka pitää lain mukaan säilyttää tietty aika. Ja lisäksi korttimaksu näkyy tietysti tiliotteellakin korttimaksuna, jolloin sitä on kyllä vaikea selittää muuksi kuin tuloksi.