Päiväkodin vanhempainilta; mitä tykkäätte ryhmätöistä?
Itse en tykkää niistä yhtään. Tuntuu että aika menee hukkaan kun toisilleen vieraat ihmiset istuvat minijakkaroilla toistelemassa korrekteja itsestäänselvyyksiä annetusta aiheesta. Harmittaa, koska pidän vanhempainiltoja muuten tärkeinä, en vaan halua tuollaista ylimääräistä ohjelmanumeroa niihin.
Kommentit (11)
Meillä oli ryhmissä puhetta rajoista, kotiläksyistä, rakkaudesta lapseen, harrastuksista ja kaikesta tälläisistä. Sain paljon vanhempainillasta
No ohhoijakkaa. Kylläpä olisi meidänkin perheessä naurussapitelemistä kun tuollaiseen tilaisuuteen kiitää kesken palaverin lakimies tai vakuutusanalyytikko. Onneksi meidän lasten hoito on järjestetty niin, ettei tuollaiseen tarvitse osallistua.
Eipä ole moisia osunut kohdalle, mutta ymmärrän tarkoituksen: yritetään saada myös ne hiljaiset vanhemmat osallistumaan keskusteluun.
Valitettavasti tosiaan tehtävät usein ovat Valitut Palat -tyyppisiä viisaudessaan, eli tosiaan ihmiset toistelevat itsestäänselvyyksiä. Pahinta on, jos vanhemmat pakotetaan askartelemaan-paskartelemaan jotain hemmetin odotus-karttaa.
Tarhantätienkin on hyvä ymmärtää (ja omamme ovat ymmärtäneetkin, fiksuina naisina), että vanhemmilla on aika kortilla, ja he ovat aikuisia ihmisiä, joten naiivimmat idikset kandee jättää sinne kaffepöytään...
Inhoan niitä, vaikka kuinka opettaja olenkin...
Meilläpä oli päiväkodin vanh.illassa maalausta. Oli kunnon maalit ja paperit ja ope, joka oli myös taiteilija, antoi aiheet maalauksiin.
En ole hyvä kuvataiteessa, vaikka kädentaitaja muuten olenkin, mutta ilta oli mahtava ja kaikin puolin onnistunut. Mies taitavana piirtäjänä oli myös tyytyväinen illan antiin.
Lähtisin varmaan kesken kotiin, tulisi "puhelu" pomolta, että joku unohtunu juttu pitää hoitaa asap.
Vanhempainiltaan mennään kuuntelemaan yleiset ohjeet, miten toimitaan, mitä pitäisi huomioida jne. Sitten kuppi sumppia niin saa ne sosiaaliset verkoistoitua keskenään ja muut liueta paikalta.
En tykkää. Lasten asiat on tärkeitä, käyn mielelläni vanhempainilloissa. Mutta ryhmätyöt on ihan äärimmäisen rasittavia. Aika menee ihan hukkaan, yleensä on kuitenkin vähän kiire kotiin iltapuuhiin ja parempaakin tekemistä kuin väkinäinen keskustelu vieraiden ihmisten kanssa. Ja kun noita vanhempainiltoja on päiväkodissa, koulussa, harrastuksissa jne, niin pliis, älkää laittako niitä ryhmätöitä enää!
Oon tykänny sellaisista nopeemmista ryhmäkeskusteluista, joissa on peilattu taaksepäin aikaa päiväkodissa ka koostettu ryhmän yhteinen palaute hyvistä ja huonoista asioista. On ollu mielenkiintoista huomata, että muillakin on samansuuntaisia ajatuksia ja toisaalta kun palaute annetaan ryhmänä, niin se ei henkilöidy omaan lapseen. Mutta tosiaan noissa on ollut hyvää se, että on ollut jo päiväkotikokemsta taustalla, joten puhuttiin konkreettisista asioista, eikä keskustelua venytetty liikaa.
En käynyt yhdessäkään tarhan vanhempainillassa, mutta muutamassa koulun vanhempainillassa olen käynyt, ehkä viidessä korkeintaan. Parissa niistä on ollut ryhmätöitä ja olen häipynyt siinä vaiheessa, kun ryhmätyöt on aloitettu. Ei ole mun juttu ja ne saa mut aina jämään vuosiksi pois vanhempainilloista.
Ei onneksi ole yhtään kertaa ollut päiväkodissa ryhmätöitä. Ekaluokan aloittavien (siis eskarikeväänä) vanhempainillassa oli ryhmätyö, jossa piti miettiä toiveita ekaluokalle (mitä vanhemmat toivovat ekaluokalta: koululta, opettajalta, itseltään, lapseltaan jne). Tuo oli ihan ok. Ja itse asiassa ainoa ryhmätyö mihin vanhempainilloissa olen tähän mennessä törmännyt (lapsi on tosin vasta kolmannella).