Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No olipas tosi järkevää ostaa noita syystamineita!

Vierailija
25.09.2013 |

Viime viikolla mentiin vielä neuleilla ja huppareilla, jopa t-paidalla. Ja nyt sitten kaivettiin suoraan talvivaatteet esille, eikä tavallisia syyskelejä ole näköpiirissä tulevaisuudessa.

Sinne meni kolmen lapsen syysvaatehankinnat ihan taivaan tuuliin, jää käyttämättä ja varmasti sitten keväällä pieniä. Aargh.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että meillä tulee joka vuosi syksyllä aluksi ylilyönti, kun lämmöt tipahtaa lähemmäs nollaa niin unohdetaan välikausivaatteet ja kaivataan jotain lämpimämpää.. Mutta se menee ohi kun kroppa (ja mieli) pääsee yli järkytyksestä ettei ole enää lämmintä. Sitten sitä taas tarkenee!

Kannattaa kokeilla vaikka kerrospukeutumista.

Minulla auttaa villasukat fiilistelynä sisätiloissa. ;)

Huivia kaulaan ja lämpöset housut. Jalat jos on lämpimät niin sietää taas ulkona paremmin "kylmää" samaten joku myssy päähän, huivikin voi riittää. Eli taas palaan siihen kerrospukeutumiseen.

Kannattaa kokeilla muutakin koska talvivaatteet ei varsinaisesti tykkää soramaasta. Ja kannattaa miettiä onko ne hommatut välikausivaatteet ihan asianmukaisesti tuulta ja ehkä kosteutta pitäviä vai onko ne paremmat ihan kesällä kun on viikon mittanen vesisadekausi ja silloin "kylmää"?

Mielummin laittaa vaikka kumpparit ja villasukkaa päälle kuin talvikenkää.

Eli katse mitä se ostama vaate on? Jos se ohkanen, ilman toppausta oleva takki ei suojaa vaikka tuulelta niin ei se ole lämmin ilman kerroksia.

Vierailija
22/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään vielä ole talvivaatteita esiin kaivettu - mitäs sitten laitetaan, kun on -15 astetta? Välikausivaatteiden alle olen kyllä laittanut fleecetakit, ulkohousujen alle jätetään farkut, ja hanskat sekä ohuemmat pipot kaivettu esille. Hyvin pärjätään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:20"]

Oletko ihan varma, että enää ei syysvaatteilla tarkene? Siis tälläkään säällä? Minkä ikäisistä lapsista on kyse?

[/quote] 12v oli eilen ulkona Espoossa ja päällä oli Hollisterin välikausitakki, farkut, alla leggarit, pitkähihainen paita, ohut villatakki, pipo ja hanskat ja oli aivan jäässä kun tuli sisälle. Pohjoistuuli ja kuusi lämpöastetta. Tänään laittoi talvitakin päälle. Eli jos ajattelitte että lapsi pärjää sisävaatteissa ja välikausipuku päällä, olette väärässä.

Vierailija
24/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä AP olet kolmen noin ison lapsen jälkeen vielä ihan pihalla vaatetuksesta? Ei ole normaalia, että noin isot liikkuvat lapset palelevat noin kovasti +5 asteessa. Ja jos omasi tosiaan palelevat noin herkästi, niin tämä tuskin tuli yllätyksenä? Kolmella lapsella luulis pystyvänsä kierrättämään jotain. Meillä kevät ja syksykamat pääosin samoja, ostetaan vähän reiluina ja yritetään ainakin käyttää syksyllä vielä samoja. Välikausikenkiä en osta koskaan, lenkkareilla pärjäävät. Ei tämä syksy nyt mielestäni niin poikkeuksellinen ollut, hyvä vaan, että oli pitkään lämmintä:)

Vierailija
25/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaas, ap, kerrospukeutuminen. Periaatteessa ainakin etelämpänä Suomea pärjää jopa talven yli pelkillä välikausikuteilla, jos vähän hanskaa aihepiiriä. Pitkä ja ankea talvi on teillä edessä, jos nyt jo pitää siirtyä talvivaatteisiin.

Vierailija
26/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minä en koskaan hanki syysvaatteita. Ja jos keväiset ei mahdu, kulkee sitten crocseilla tai kumppareilla sen yhden viikon. Jos nyt ostaa lenkkarit tai vk-vaatteet, ei ne kuitenkaan mahdu keväällä enää.

Vierailija
27/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:31"]

Googlaas, ap, kerrospukeutuminen. Periaatteessa ainakin etelämpänä Suomea pärjää jopa talven yli pelkillä välikausikuteilla, jos vähän hanskaa aihepiiriä. Pitkä ja ankea talvi on teillä edessä, jos nyt jo pitää siirtyä talvivaatteisiin.

[/quote]

No enköhän minä tähän ikään mennessä ja tällä lapsimäärällä ole jo oppinut pukeutumaan ja pukemaan. Ihmiset ovat erilaisia. Minä tarvitsen pipon alle +15 asteessa, samoin hanskat. Minulla on huono ääreisverenkierto ja palelen todella helposti. Voin laittaa t-paidan vasta yli +25 asteessa, muuten palelen. Hihattomia paitoja tai mekkoja pystyy palelematta käyttämään vasta +30 asteessa.

Minulla todellakin on tarpeeksi talvivaatteita myös -30 asteeseen. Näkisitpä vain kaikki kypäräpiponi ja villa-alusasukerrastoni. 

Jos lapsella on kylmä, ei siinä auta mitään se, että sanoo, ettei joku toinen palele samoissa varusteissa! 

ap

Vierailija
28/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:53"]

Ei meilläkään vielä ole talvivaatteita esiin kaivettu - mitäs sitten laitetaan, kun on -15 astetta? Välikausivaatteiden alle olen kyllä laittanut fleecetakit, ulkohousujen alle jätetään farkut, ja hanskat sekä ohuemmat pipot kaivettu esille. Hyvin pärjätään :)

[/quote]

Tuo "mitä sitten öaitetaan"-argumentti on vähän hassu, koska kyllähän siihen kylmyyteen tottuu pikkuhiljaa, mutta näin syksyllä kun lämpö tippuu suht nopeasti eikä siihen on tottunut kylmä tuntuu kylmemmätlä (huono selitys joo, mutta tiedät mitä tarkoitan).

Keväälläkin jo +15 astetta tekee sen että tekee mieli kuljea t-paidassa, ja kesällä kun on tottunut yli +20keliin se aiemmin niin lämmin +15 tuntuukin kylmältä....

Vierailija
29/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:39"]

Joo, minä en koskaan hanki syysvaatteita. Ja jos keväiset ei mahdu, kulkee sitten crocseilla tai kumppareilla sen yhden viikon. Jos nyt ostaa lenkkarit tai vk-vaatteet, ei ne kuitenkaan mahdu keväällä enää.

[/quote]

Mutta keväällä ostetut mahtuu syksyllä?? Joo, sanontahan on että lapset kasvaa kesällä, mutta aikamoinen kasvupyrähdys saa olla että kaikki kasvuvarat pomppaa yli hetkessä.

Vierailija
30/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos ap kerran tiedät, että teidän perhe tarvitsee toppaa heti helteiden jälkeen, niin miksi hankit niitä sysvaatteita? Mikä tässä nyt yllätti? Tottakai niitä myydään kaupassa, koska suurin osa ihmisistä niissä kuitenkin tarkenee hyvin.

Vierailija
31/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksella on kerran ollut jo toppahaalari päällä, tosin sellaisessa tilanteessa että klo 8 aamulla veimme isomman lapsen autolla kouluun ja tuo haalari siis kiskottiin pyjaman päälle. Pääsin huomattavasti helpommalla kuin pukemalla fleecet sun muut välikerrokset. Vikingin talvigoret kaivoin pojalle huomiseksi, ne on vanhat joten eivät enää muhkean lämpimät. Lenkkareilla palelelee jo nilkat jos maassa istuu. Sitten kun maa jäätyy eikä vielä ole lunta, kiskotaan niskaan kakkos-toppahaalarit eli isommilta perityt/kirppikseltä ostetut. Ykköshaalareita ei todellakaan raavita piloille ennen kuin edes lumi ehtii tulemaan maahan!

Vierailija
32/32 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaatteita nyt pitäis hankkia kun meillä ei oo mitään välikausivaatteita, kesävaatteita ainoastaan? Talvi- vai vk kamat ja kengät? Jos vk niin tulee kai aika lyhyt käyttöaika? Asumme hgissä . Koululaisen vaatteista on kyse.