Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkona 2 lämmintä ja lapset koulussa hupparissa pipotta

Vierailija
25.09.2013 |

Saatoin ekaluokkalaisen kouluun ja vilkaisin, onko tänään jo koulun pihalla useammalla joku pipon tapainen pääsä. No eipä ollut. Suurin osa oli paljain päin ja monella oli takkina vain huppari.

Ei ihme, että flunssat alkaa heti syksyllä jylläämään, kun lapset ovat olemattomasti pukeutuneita. Ulkona on kuitenkin vain kaksi astetta lämmintä ja kylmä pohjoistuuli.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, meillä on +0,3. Ja lapselle on puettu pipo jo varmaan kaksi viikkoa sitten. Samoin lapasia on käytetty lenkillä ja välikausipukua jossa on alla ollut hieman paksumpaa vaatetta. Eilen oli jo fleecepuku. Mutta niin vain on nuha lapsella ja viikonloppuna oli kuumeessakin.

Vierailija
2/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssa on virus tai bakteeri joten pipo ei auta yhtään. Meillä oli lapset helteellä flunssassa. Vituttaa tollaiset muiden pukenista kyttäävät akat. Mitään pipoa ei meidän lapset tarvitse, enkä minäkään. Meillä on kuuma ulkona, jos on liikaa vaatetta.  Jos itse palelet niin se on sun ongelmasi. Toiset seisoo koulun pihalla ja ne urheilulliset liikkuu ja on kuumissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sinä saatoit lapsesi kouluun ja ilmeisesti valvoit mitä tämä puki päälleen. Suurin osa koululaisista lähtee itsekseen matkaan, ja valitettavasti eivät aina pue sitä mitä äiti kehottaa. Varsinkin nyt, kun viime viikolla pärjäsi iltapäivisin t-paidalla, on todella vaikea yhtäkkiä hypätä pipo-sormikkaat -aikaan. Etenkin pojilla on ajatukset niin eri radoilla, että "pue lämpimästi" -kehotukset kaikuvat kuuroille korville. Kyllä ne sitten taas huomaavat, kun aikansa palelevat...

Vierailija
4/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasin aamu oli, ja enemmän se kyllä näytti siltä, että suurin osa tuotiin autolla kouluun.

ap

Vierailija
5/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme opettaja juuri sanoi, että opettajien piti yhtenä päivänä kertoa kaikille alakoululaisille yhteisesti, että pakollinen varustus välitunneilla on takki. Tämä siksi, että kun lämmintä oli viisi astetta, osa porukasta oli menossa välitunnille lyhythihainen paita päällään. Eivät alakouluikäiset itse tajua, jos pukeutumisesta ei kukaan mainitse. Toki varmasti jossain vaiheessa huomaavat, kun palelee. Mutta jos kaveritkin ovat vähissä vaatteissa, ei palelukaan haittaa. Kyllähän sen huomaa, miten yläkouluikäiset valopäät pyöräilevät ilman pipoa ja hanskoja 20 asteen pakkasessakin, koska kaveritkin. 

Vierailija
6/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti liikkuva lapseni heittää liiat vaatteet sit kokonaan pois. Kevyempi varustus pysyy päällä varmemmin. Toppatakki pysyy kentänreunalla. Aika kevyellä varustuksella ihmiset pärjäävät lenkilläkin. 

Olen myös nähnyt kuumaverisiä lapsia, jotka pärjäävät tosi kevyellä vaatetuksella läpi talven.

Vierailija
7/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli pakkasta aste ja mun lapset menivät huppareissa kouluun. Yläasteelainen poika tuli eilen ilman takkia kotiin. Hikoilee helposti, joten talvellakin käyttää kevyt-toppatakkia ja vain -20 asteen pakkasessa ottaa Haltin toppatakin. Kaikki eivät palele heti, kun tulee vähän kylmempi. Mä itsekin olin ulkona lökäreissä, hupparissa ja tennareissa eikä jaloissa ollut edes sukkia.

Vierailija
8/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on näitä kuumaverisiä, mutta hanskat se otti mukaan. Ja kokeili paksumpaa hupparia (sellaista karvavuorista) mutta vaihtoi vielä tuohon ohuempaan.

Tytär taas ilahtui, kun kaivoin sen välikausitakin kaapista, se oli jo lähdössä neuletakki päällä ajamaan (olin käskenyt sen pukea villakangastakin...) Onkohan tuolla lapsella liikaa vaatteita, kun se ei edes kaikkia muista...

Vierailija
9/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 08:38"]

Jatkuvasti liikkuva lapseni heittää liiat vaatteet sit kokonaan pois. Kevyempi varustus pysyy päällä varmemmin. Toppatakki pysyy kentänreunalla. Aika kevyellä varustuksella ihmiset pärjäävät lenkilläkin. 

Olen myös nähnyt kuumaverisiä lapsia, jotka pärjäävät tosi kevyellä vaatetuksella läpi talven.

[/quote]

Aivan. Ja enemmän se sairastuttaa, kun vähät vaatteet, että ensin tulee hiki ja sitten vähennetään niitä vaatteita.

Mutta tästä se taas lähtee se joka vuodenaikaan kuuluva sota, kun on vain se oman pään pyhä totuus pukeutumisesta.

Vierailija
10/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun teinit olivat aina koulussa välitunnilla ulkona ilman pipoa vaikka olisi ollut 30 astetta pakkasta. Nykyteinit taas ovat pipo silmillä sisällä ja ulkona. Olen ollut hautajaisissa joissa vainajan pojanpoika oli pipo päässä koko siunaus- ja muistotilaisuuden ajan. Näin ne ajat muuttuvat. 20 vuoden kuluttua päähineen käyttötapa on taas erilainen.

Vierailija
11/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne oli sitten näitä kuumaverisiä ilmeisesti, joita välituntivalvoja siellä ohjaili auringonpaisteeseen lämmittelemään :-)

ap

Vierailija
12/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti se flunssa vaan iskee jos on kylmettänyt itsensä? Meijän lapset ainakin on sellasia että seuraavana päivänä nenä vuotaa ja kurkku on kipeä jos ovat kylmettäneet itsensä ulkona? Ja ikinä eivät kesällä ole flunssassa olleet.

Vierailija
13/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, eilen mulla oli vielä ohut pitkähihainen päällä ulkona ja varvassandaalit ilman sukkia.

Vierailija
14/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tumpeloita nykylapset oikein ovat? Eivät osaa pukeutua sään mukaan. Tosin eihän sitä nykyään osaa monet aikuisetkaan! Luulisi, että järki sen verran penskoillakin päätä pakottaa, että kun tuntuu kylmältä, niin lisätään vaatetta päälle.Mutta eihän järkeä tarvitse käyttää, kyllä mamma huolehtii, pahimmillaan varmaan juoksee päivällä koululle tuomaan pipoa ja tumppuja.

Ei ennen muuten opettajat pitäneet esitelmää lapsille siitä, että kylmällä ilmalla puetaan takki päälle pihalle mennessä. Kyllä sen ymmärsi jokainen itsekin. Ainut, mistä meille aikanaan rehtori "saarnasi", oli päähineen tärkeys. Silloin tuli juuri muotiin kulkea talvellakin paljain päin, ja meitä penskoja peloteltiin kotonakin sillä, että jollain oli muka aivot jäätyneet, kun oli kulkenut pakkasella ilman pipoa.

Vierailija
15/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuumakalle ja hupparissa lähti. Takki varoiksi repussa mutta eipä ole tarvinnut. Yötkin haluaisi nukkua ikkuna auki, mutta ei voi antaa kun  muut jäädytään. Lapsi ollut tällainen jo 3v ku  oli kunnallisessa hoidossa. Muilla lapsilla kunnln vaatteet jo, kun meidän paineli shortseissa ja lyhythihaisessa. Onneksi oli hyvä hoitaja joka ei pakkopukenut. Monissa päiväkodeissa lapset tupataan täyteen vaatetta, aivan ylipukeutumista. 

Vierailija
16/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Camoon, kyllä se ikä tuo mukanaa viisautta, tässäkin asiassa. Meillä alakoululaisilla on joka syksy sama juttu: millään ei laitettaisi päälle takkia, pipoa jne. Ja keväällä niistä ei meinata millään luopua. Kun 19v nuorimies pukeutuu jo todella fiksusti sään mukaan. Kyllä ne oppii kun vähän patistaa ja ikää tulee.

Vierailija
17/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko  mäkin flunssan kun mulla ole pipoa tänään päässä? Vai koskeeko tämä sääntö vain lapsia? Ja missä menee ikäraja minkäikäiset saa flunssan ilman pipoa kun ulkona on 2 astetta lämmintä? Ja vaihtuuko raja kun lämpötila muuttuu?

....mä olen ihan sekaisin ja paniikissa. Marssin kyllä suoraan pipokauppaan suoraan töistä.

Vierailija
18/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten toi huppari vaikuttaa flunssaan? Onko tutkimuksia minkälainen takki estää flunssan?

Vierailija
19/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:19"]

Kummasti se flunssa vaan iskee jos on kylmettänyt itsensä? Meijän lapset ainakin on sellasia että seuraavana päivänä nenä vuotaa ja kurkku on kipeä jos ovat kylmettäneet itsensä ulkona? Ja ikinä eivät kesällä ole flunssassa olleet.

[/quote]

Kummasti sitä vaan on erilaisia lapsia. Toiset sairastelee kesällä, toiset syksyllä, toiset talvella ja toiset keväällä. Jatkuvasti tuntuu olevat niistuttamista ja kömistä vuoden ajasta riippumatta.

Selvää kantaa kylmän sään vaikutukseen on ottaa, koska kylmällä säällä ei sinäänsä ole suoraa vaikutusta flunssaan. Limakalvot kyllä ärsyyntyvät kylmästä ja niistämisen tarve nopeasti lisääntyy ja limaneritys keuhkoista aiheuttaa yskimistä.

Vierailija
20/31 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 08:46"]

No ne oli sitten näitä kuumaverisiä ilmeisesti, joita välituntivalvoja siellä ohjaili auringonpaisteeseen lämmittelemään :-)

ap

[/quote]

Välituntivalvoja kasilta aamulla...? Ihmeellisen kuuloinen koulu teillä, kun suurin osa lapsista tulee autolla kouluun, ja aamukasilta on jo välituntivalvoja paikalla. Missä päin asut, ja onko jokin erityiskoulu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi