Miten olisit pärjännyt, jos olisit syntynyt Yhdysvalloissa?
Kommentit (28)
Hyvin, siellä on humanisteillekin töitä ja heitä arvostetaan.
En varmaan olisi ollut elossa enää pitkiin aikoihin.
Todennäköisesti tekisin kahta matalapalkka työtä. Enkä omistaisi tuskin muuta kuin päällä olevat vaatteet. Tosin olin kerran melkein vuoden työttömänä ja sen seurauksena voisin nyt olla koditon. Hampaani olisivat nyt nelikymppisenä mädät. Kun hammaslääkärissä käyntikin vaatisi sairas vakuutuksen.
Eiköhän mammapalstalaiset olisi jokseenkin kaikki jollain asuntovaunualueella jääkylmä Budweiser-tölkki kädessä riitelemässä aviopuolison / naapureiden kanssa.
Vanhempani olivat köyhiä duunareita, joten en olisi saanut kunnon terveydenhuoltoa, eli astmani olisi jäänyt huonolle hoidolle. En olisi voinut opiskella yliopistossa, joten en olisi myöskään päässyt nykyisiin töihini.
Olen melko nokkela, joten olisin silti saattanut luoda jonkinlaisen uran freelancesisällöntuottajana, edellyttäen että terveys, varsinkin mielenterveys, olisi pysynyt kohtuullisena. Mahdoton on arvioida, miten ankea nuoruus olisi vaikuttanut aloitekykyyni ja itseluottamukseeni. On mahdollista, että olisin vain raatanut itseni aikaiseen hautaan jossain liian raskaassa duunarityössä pilkkapalkalla.
Olisin selkeästi pärjännyt nykyistä huonommin, koska tulen köyhästä perheestä. Amerikkalainen unelma toteutuu parhaiten Amerikan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan olisi ollut elossa enää pitkiin aikoihin.
Työskentelet poliisina?
Los Angelesin alla olevissa viemäreissä elelisin rottien kanssa.
Riippuu osavaltiosta. ;) Olisin varmaan aika samassa asemassa, ehkä hieman paremmassakin. (Tämä siis sen perusteella, mitä siellä asuvat tutut kertovat.)
Luultavasti olisin kuollut viimeistään 20-vuotiaana kun diagnosoitiin epilepsia. Täällä sentään on varaa lääkkeisiin, ovat Kela-korvattavia.
Olen aina ollut hyvä koulussa, joten mahdollisesti olisin saanut stipendin yliopistoon. Olisin valinnut alani kiinnostuksen kohteideni mukaan, eli rikastumaan en olisi päässyt. Lapsia saatuani olisin todennäköisesti irtisanoutunut työstäni ja ryhtynyt kotiäidiksi.
Vanhemmat ei mitään hirveän rikkaita olleet, mutta ihan kunnon kansalaisia kuitenkin. Itse olin hyvä koulussa, joten jollain stipendillä varmaan olisi ollut mahdollista edetä, ellei vanhemmat olisi saaneet rahoja kasaan. Olen esikoinen, en tiedä, olisivatko tehneet näin monta lasta.
Töissä saattaisin olla enemmän isäni alalla, jos olisi löytynyt joku paikka suhteilla. Nyt ollaan vähän rinnakkaisaloilla.
Amerikassa meistä kaikista olisi voinut tulla jotain paljon suurempaa, koska siellä on niin kovaa elämä.
t lait kaduilla.
No mistä v.....sta minä tiedän. Vaikken saa ikinä toitä Suomessa (paitsi korkeintaan rekryfirmojen pätkähommia), ei se tarkoita, etten saisi töitä missään maailman kolkassa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tekisin kahta matalapalkka työtä. Enkä omistaisi tuskin muuta kuin päällä olevat vaatteet. Tosin olin kerran melkein vuoden työttömänä ja sen seurauksena voisin nyt olla koditon. Hampaani olisivat nyt nelikymppisenä mädät. Kun hammaslääkärissä käyntikin vaatisi sairas vakuutuksen.
Ei vaadi vakuutusta. :D
Huonosti.
Ei olisi ollut varaa lääkkeisiin. Sairastuin 20 vuotiaana krooniseen leukemiaan.
Monta kertaa jälkikäteen todennut, että hyvä etten syntynyt/asunut USA:ssa.
En. Siirryin työelämään niin myöhään, että jenkeissä olisin ollut siinä vaiheessa jo jossain roskiksessa.
Omasta aloitekyvysta on taalla kiinni menestys. Koyhista oloista on noussut suurmiehia ja -naisia.
Suomalaisen on varmaan vaikea kasittaa ettaa vanhempien varattomuus ei ole esteena menestykselle.
Kun taalla tekee tyonsa hyvin, oli se mika tahansa, se huomataan ja huomioidaan paremmalla palkalla ja ylennyksilla.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti.
Ei olisi ollut varaa lääkkeisiin. Sairastuin 20 vuotiaana krooniseen leukemiaan.
Monta kertaa jälkikäteen todennut, että hyvä etten syntynyt/asunut USA:ssa.
Ehka leukemiasi olisi parannettu USAssa.
Jos olisin syntynyt Yhdysvalloissa, aika epätodennäköisesti olisin muuttanut Suomeen. Ihan mahdotonta vastata. Voi olla, ettei vanhempien varat olisi riittäneet nykyiseen koulutukseni.