Miten toimia tällaisessa tilanteessa, jotten emäntä loukkaisi vieraani tunteita?
Mulle sattui kiusallinen tilanne. Eräs henkilö, joka oli tuttavanui vuosien takaa ja jota en ollut nähnyt pitkään aikaan tuli sovitusti kylään. Hän tiesi, että olen kasvissyöjä ja erityisesti sienien ystävä. Hän toi minulle tuliaisiksi kilon herkkusieniä (viisi 200 gr rasiallista Champ-herkkusieniä, joita oli ostanut marketista. Koska hän ei itse syö ollenkaan sieniä, ei hän osannut arvioida ostopäätöstä tehdessään sienien kuntoa. Kaikki sienet rasioissa olivat jo tummuneita, melkein tummanruskeita ja sienten lakit "auenneet" kokonaan eli käytännössä täysin pilaantuneita tai ainakin syömäkelvottomia.
Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia hyväntahtoista ihmistä kohtaan? Onko töykeää sanoa suoraan, että tuomasi elintarvike on pilaantunutta eikä sitä voi syödä? Vai pitäisikö hymyillen kiittää ja ottaa lahja vastaan, jolloin tietysti joutuisin heittämään ne roskikseen myöhemmin ja vieras ei välttämättä koskaan saisi tietää, että tuotetta ei voinut käyttää eikä myöskään "oppisi" tilanteesta?
Kertokaa mitä mieltä olette. Tällainen tilannehan voi tulla monelle eteen jonkun muun tuotteen osalta.
Kommentit (16)
Jos vieras ei itse käytä sieniä ollenkaan, mitä hän tuolla sun "opetuksella" tekee? Koska oikeastihan tuo olisi ihan vaan puhdasta v****ua.
Kiitos,mutta nämähän on jo pilalla. Eikö ihmiset osaa enää puhua??
No, ihan oikeasti, auenneita ja tummanruskeiksi muuttuneita herkkusieniä todellakin voi käyttää edelleen. Ne voi esimerkiksi silputa ja käyttää sienipiirakkaan, ja niitä voi myös pakastaa. On olemassa myös alun perinkin ruskeita herkkusieniä. Sitten jos sienet ovat jo mädäntyneitä, pehmenneitä tai homeisia, niitä ei tietenkään voi käyttää.
Periaatteessa, lahjasta kuuluu kiittää ja ottaa vastaan. Tee sitten myöhemmin, mitä teetkin. Jos et auenneita herkkusieniä syö, niin sitten et syö. Minulle kyllä kelpaisi.
Varmaan toteaisin, että nämä pitää valmistaa nyt heti, kun ovat jo hiukan ylikypsiä, ja tekisin niistä nopeaasti jonkin sienipiirakan siinä vieraan aikana, ja antaisin hänellekin. Ei hän varmaan kehtaisi olla maistamatta, vaikka ei omien sanojensa mukaan syö sieniä.
Eihän sitä tiedä, vaikka vieras alkaisi tykkäämään sienistä. Itsekään en ennen syönyt sieniä, mutta nykyään olen jo oppinut tykkäämään joistakin sieniruoista. Herkkusienet ovat mietoja ja helpoimmasta päästä, jos haluaa oppetella.
Sehän on sen sienet myyneen kaupan vika jos pitää myynnissä rasiakaupalla käyttökelvottomia sieniä. Ei siis sen vieraasi vika joka ei sienistä mitään tiedä.
Sienet silpuksi sieniruukkuun, smetanan kanssa. Tulee hyvää, vaikka olisivat jo vähän ruskeita ja auenneita. Ihana herkku. Muista kiittää lahjasta!
Kiittäisin ja tekisin vaikka sienilientä tai sienisoijaa niistä. Mausteliemistä tulee sitä parempaa mitä "ylikypsempiä" sienet ovat.
Kiitos vastauksista. Itse tosiaan en tykkää syödä tummuneita sieniä. Herkkusienet ovat juuri parhaimmillaan suoraan poimittuina. Aikoinaan kasvatin niitä itse ja myös osterivinokkaita. Sienet ovat niin hyviä ihan sellaisenaan suoraan poimittuina että en raaski niistä laittaa ruokaa, koska sieni on itsessään jo niin mieto ja ruoanlaiton yhteydessä sen maku katoaa kokonaan.
Lukiessani vastauksianne minua alkoi nolottaa, koska tulin tosiaan sanoneeksi vieraalleni, että sienet ovat syömäkelvottomia. Yritin sanoa sen hienotunteisesti, mutta ei kai tuollaista pysty sanomaan ilman että loukkaa toista.
Taannoin minulle sattui sellainen tilanne, että eräs tuttavani joka ei tiennyt, että olen kasvissyöjä (vaikka olen ollut sitä jo 50 vuotta, mutta ei ole tullut hänen kanssaan puheeksi) toi minulle hirvenlihaa. Silloin kiitin ja heitin lihan myöhemmin roskiin ja minua kyllä samalla harmitti paljon. En tunne ystäväpiiristäni ketään, joka syö lihaa, joten en voinut sitä antaa eteenpäin kenellekään. Silloin ajattelin, että olisi ollut parempi antaa se takaisin tuojalle, mutta päätin, että vastedes teen niin.
Mutta nythän opin, että lahja otetaan vastaan. Olisipa mielenkiintoista saada jonkun tapakouluttajan mielipide tällaisista tilanteista.
-ap-
Mulle on sattunut monta kertaa että tuliaisiksi jostain ole saanut alkoholia puolitutuilta. Koska en käytä alkoholia missään muodossa niin olen vieraan lähdettyä kaatanut sisällöt viemäriin. Niin pääsee helpommalla. Ei tule paha mieli lahjan antajalle.
Miksi tätä pitää edes kysyä? Eikö jokainen, edes alkeelliset käytöstavat omaava ihminen ymmärrä, että on turha pahoittaa toisen mieltä. Otat tuliaiset vastaan, kiität ja vieraan lähdettyä heität roskiin etkä mainitse asiasta koskaan tuliaisen tuoneelle.
Vierailija kirjoitti:
Heitin lihan myöhemmin roskiin ja minua kyllä samalla harmitti paljon. En tunne ystäväpiiristäni ketään, joka syö lihaa
Semmoinen satu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sattunut monta kertaa että tuliaisiksi jostain ole saanut alkoholia puolitutuilta. Koska en käytä alkoholia missään muodossa niin olen vieraan lähdettyä kaatanut sisällöt viemäriin. Niin pääsee helpommalla. Ei tule paha mieli lahjan antajalle.
Minulle tulee allergiaa kukista, vien kaikki kukat heti kompostiin kun vieras lähtenyt. Sama suklaan kanssa.
Toimin niin kuin normaali ihminen eli kiitän lahjasta ja viskaan roskiin kun vieras on poistunut. Ei ole mitään syytä alkaa opettaa aikuista ihmistä, saati sitten loukata lahjan antajaa, joka lienee toiminut vilpittömästi.