Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko teinipojan pituuskasvu loppua jo 13-14vuotiaana?

Vierailija
24.09.2013 |

Pojalla ikää 14v, täyttää joulukuussa 15v.
Nyt ei ole kasvanut pituutta vuoden aikana kuin ainoastaan sentin. Sitä ennen oli raju kasvupyrähdys. vuodessa kasvoi liki 20cm.
Pituutta hänellä on nyt tasan 170cm. Äänenmurros pojalla alkoi 12,5vuotiaana, Eli selvä murkkuikä ollut päällä pari vuotta.
Viime vuoden lopulla käytiin lievän skolioosin vuoksi ortopedilla ja ottivat luustoröntgenin jonka mukaan pituuskasvua pitäisi olla vielä reilusti jäljellä. Ton käynnin (eli liki vuosi sitten) ei pituutta ole tullut yhtään.

Voikohan kasvu tosiaan loppua jo näin nuorella? Eikös noi luustokartoitukset ole aika tarkkoja?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorry, ap sekoilee. Toi kuvaus mikä pojalle tehtiin ei tainnut olla nimeltään luustokartoitus.
Tarkkaa nimeä en muista, mutta kämmenen luusta näkevät kuinka paljon sitä kasvua lapsella jäljellä. Tarkkoja senttimääriä eivät sanoneet, mutta kuulemma pitäisi kasvaa pituutta vielä reilusti.

Vierailija
2/9 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tupakointi lopettaa tai hidastaa kasvun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että jo noin nuorena loppuisi. Veikkaan, että edessä on vielä uusia kasvupyrähdyksiä, ja nyt elimistö vaan vetää henkeä välillä.

Meillä kolme poikaa, ja kaikki vielä kasvavat (nuorin 13, vanhin melkein 18). Esim. vanhimmalla pojalla rajuin kasvuvauhti tuli 16-vuotiaana.

Minkä pituisia te vanhemmat olette?

Vierailija
4/9 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset kasvaa "epätasaisesti".

Mies oli aina pienenä pisimpien joukossa mutta yläasteella ei enää kasvanut paljon yhtään ja vielä amiksessakin oli lyhyt mutta sitten alkoi taas kasvaa ja viimeiset sentit tuli vielä armeijassa.

Hän on nyt 185cm.

Saa nähdä käykö pojalle samoin kun hän on nyt 12v. eikä ole viimeisen vuoden aikana paljoa kasvanut pituutta, kengän koko on pysynyt samana mutta onneksi on edes tullut 3kg painoa lisää koska hän on aika hoikkakin. (155cm/36kg)

Vierailija
5/9 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä 173cm ja mies 183cm. Pikkuveljestään joka täyttää parin kuukauden päästä 7v taitaa tulla taas aikamoinen hujoppi, hänellä pituutta nyt 135cm.

Vierailija
6/9 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja ap jatkaa vielä. Poika ollut aina todella todella hoikka.
Nyt puolen vuoden aikana painoa kuitenkin tullut 5kg lisää, eilen kävi vaakalla ja painaa 56kg, eli aika vähän edelleen pituuteen nähden.

Vierailija
7/9 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helposti. Itse olen 173cm. 13-vuotiaana olin 172 ja tuo sentti tuli sitten seuraavan vuoden aikana. En ole koskaan esimerkiksi tupakoinut, eikä ole mitään kasvuun vaikuttavia sairauksia. Tämä on kuulemma täysin normaalia. Painoa toki tuli lisää vielä tuon iän jälkeenkin, koska 13-vuotiaana minulla ei ollut vielä juurikaan lihasta.

Vierailija
8/9 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 11:49"]

Kyllä, tupakointi lopettaa tai hidastaa kasvun.

[/quote]

Ei se nyt niinkään yksinkertaista ole. Faijani kasvoi yli 190-senttiseksi ja kessu paloi varmaan 13-vuotiaasta asti.

Vierailija
9/9 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pituuskavu voi loppua sen ikäisenäkin, asian voi varmistaa kastomalla isän tai äidin pituutta(siitä voi päätellä) sillä pituuskasvu menee geenien mukaan niin kuin moni muukin asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän