Lapset mukana pubissa 70- ja 80-luvuilla
Onko täällä muita, jotka ovat myös olleet vanhempiensa mukana pubissa lapsena?
Silloin sitä ei pidetty mitenkään outona. Lapsista oli kiva saada limsaa ja karkkia. ei vanhemmat kaatokännissä olleet, mutta toki olutta meni. Muistaakseni klo 18 jälkeen piti lasten lähteä pois.
Nykyään varmaan baarista soitettaisiin lastensuojeluun.
Kommentit (26)
Totta, että esim Englannissa tätä tehdään edelleen, mutta siinä on kyllä vissi ero. Meillä baarit ovat aikuisten paikkoja.
Ap
Totta, että esim Englannissa tätä tehdään edelleen, mutta siinä on kyllä vissi ero. Meillä baarit ovat aikuisten paikkoja.
Ap
Kyllä tätä näki vielä 90-luvun alussa. Muistan itsekin istuneeni äidin mukana baarissa, ikää ehkä 4-5-vuotta. Muistan sen kotoisan tupakansavun ja hajun. Ihmiset ostivat mulle limua ja karkkia. Joskus erään samanikäisen pojan kanssa vaihdeltiin pokemonkortteja.
olen ollut vanhempien mukana kapakoissa 80-luvulla. Isä oli kaatokännissä ja muut matkalaiset, äiti ajoi eli oli suht selvä. En tykännyt humalasisista silloin enkä nyt.
Minä olen kotoisin maalaiskirkonkylästä, ei ole mitään uskovaisten aluetta. Siellä paheksuttiin jo sitäkin, jos perheenäiti osti kaupasta keskiolutta, ihan ei- uskovaisetkin paheksuivat.Yksi tanssiravintola oli ja siellä kävi tietty porukka; lapsilla ei ollut asiaa sinne edes päivällä, jolloin se toimi lounaspaikkana.
No kyllä sitä muutamissa ruokaravintoloissa on tullut vanhempien kanssa istuskeltua. Mutta ei nyt ihan pubissa kuitenkaan. Ne oli mukavia hetkiä.
Kreikassa pääsin vanhempien mukana tanssibaariin jossa oli muitakin lapsia ja tanssin äitini kanssa. Se oli super coolia 9 vuotiaalle!
Itse en ota lapsiani tietenkään bubeihin,mutta laivalla tanssiravintolassa ovat kyllä mukana ja rakastavat tanssia ja hillua muiden pikkulasten kanssa.
Se on niille oikeasti tosi hauskaa. 23.00 baarista yleensä lähtee viimeisimmätkin perheelliset ja silloin onkin viimeistään nukkumaanmeno aika.
Lapset rakastaa muutenkin olla laivalla, se on niille niiiiin jännää..
Olen ollut pubeissa lapsena. Kerran löysin kakskyt markkaa. :)
pubilapsi ilmoittautuu. Kerrankin sai limpparia niin paljon kuin halusi..
Siskolle tarjoilija teki kerran vaihngossa drinkin...tarjoilija muisti meidät vielä vuosikymmenien jälkeen, oli niin nolo tapaus..
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:03"]
pubilapsi ilmoittautuu. Kerrankin sai limpparia niin paljon kuin halusi..
Siskolle tarjoilija teki kerran vaihngossa drinkin...tarjoilija muisti meidät vielä vuosikymmenien jälkeen, oli niin nolo tapaus..
[/quote]
ja kyseessä 70-luku
On, olin lapsena helsinkiläisen lähiön kantapubissa useita iltoja. ei sitä silloin tajunnut, mutta jälkeenpäin ajatellut, että aika touhua oli. Humalaiset kävivät puhumassa mitä sattuu ja äitikin oli aika kaatokunnossa usein. Lasten piti poistua alkuillasta. Tämä ei ollut edes ihmeellistä 80-luvun alkupuolen kantsussa.
Muistan tuon 80-luvun loppupuolelta.
Aina oli hauskaa kun kaikki ostelivat karkkia, jätskiä tms. Olihan siellä kännisiä mutta eivät koskaan käyttäytyneet mitenkään häiritsevästi.
Hei, onhan meitä muitakin :)
Itse en IKINÄ veisi lapsiani lähiöpubiin, mutta ajat ovat muuttuneet.
ap
Itse kasvoin 80-luvulla ylemmän keskiluokan asuinalueella ja tuollainen ei naapurustossa olisi tullut kuuloonkaan, tosin siellä ei edes baareja ollut lähimaillakaan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013klo 00:13"]
ap
[/quote]
No itse asiassa minä olen vienyt. Tai siis, kyseessä on tällaisen "pikk
kylän" paikallinen kahvila-ravintola (jossa silti pääsääntöisesti juodaan alkoholia). Päiväsaikaan se on ok kaikille, koska harvemmin siellä siihen aikaan olla mitenkään humalassa, luultavasti ollaan tultu vain ottamaan pari työpäivän päätteeksi. Viikonloput ovat vähän siinä ja siinä. Jos on kauheasti porukkaa ja/tai kännisiä niin sitten emme mene.
Tuo baari on vähän sellainen kylän kokoontumispaikka joten en siis ole ainoa joka vie lapsia sinne. Niin ja aina me vanhemmat emme edes juo siellä mitään alkoholipitoista vaan saatamme ottaa ihan kahvin ja turista muiden kanssa.
Eli periaatteessa meno on pikkasen erilaista kuin ihan perinteisessä lähiökuppilassa mutta baari se kuitenkin on vaikka kahvilla käyjiä siellä on ainakin 40 prosenttia asiakkaista päiväsaikaan.
-kolmonen-
80-luvun lopussa tai 90-luvun ihan alkuvuosina käytiin joskus äidin (YH) kanssa ravintolassa. Siis kylällä oli se yksi ruokaravintola ja kun äiti halusi vähän luksusta eikä jaksanut kokata niin mentiin sinne. Siellä me syötiin possunleikettä hämärässä, tupakan sininen savu leijui kauniisti viinipullon suuhun tungetun kynttilän valossa ja iltaa aloittelemaan tulleet nuoret ja aikuiset ja koko päivän baarissa notkuneet juopot touhusivat omiaan. Polttivat ketjussa, juttelivat, heittivät tikkaa, tunkivat rahaa pajatsoon ja muihin pelikoneisiin, juttelivat tarjoilijan kanssa tai lukivat iltapäivälehtiä. Muistan viininpunaisen ruotsinlaivamaisen kokolattiamaton joka oli täynnä tupakanpolttamia, siihen aikaan muodikkaat valkosipuliletit ja muoviset viiniköynnokset ja -rypäleet, punavihreäruudulliset pöytäliinat. Musta se oli hienoa ja jännittävää, laittaa lakeerikengät (?, sellaiset kiiltävät, soljella suljettavat juhlakengät), hame ja neule. Ja juoda kokista ja katsella ympärilleni ja kuinka äiti oli nätti kun se oli meikannut ja poltteli tottuneesti harmaata Belmontia ja joi sen yhden Lahden Sinisen ruuan jälkeen ennen kuin lähdettiin kävellen kotiin.
Pienet ne olivat ne äitini elämän ilot siihen aikaan, ei voi muuta sanoa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 00:09"]
On, olin lapsena helsinkiläisen lähiön kantapubissa useita iltoja. ei sitä silloin tajunnut, mutta jälkeenpäin ajatellut, että aika touhua oli. Humalaiset kävivät puhumassa mitä sattuu ja äitikin oli aika kaatokunnossa usein. Lasten piti poistua alkuillasta. Tämä ei ollut edes ihmeellistä 80-luvun alkupuolen kantsussa.
[/quote]
en todellakaan veisi. Niin monet illat etsit äitiä lähibaarin ovelta, ulkoa, rappukäytävistä, mahd poikaystävien luota kun kello oli jo paljon ja pikkuveljellä nälkä. Kaikki rahathan sinne lähibaariin meni ja mutsi saattoi kadota jonkun miehen mukaan. En todellakaan haluaisi lasten nähdä baarijuoppoja vähintään joka viikonloppu. Arkisin äiti kävi töissä.
Meitä ei viety mukaan baariin, vaan jätettiin kotiin nukkumaan. Oltiin 7 ja 10v. Muistan soittaneeni joskus johonkin kapakkaan ja kysyneeni äitiä, kun pelotti. Hämmentynyt puhelimeen vastaaja vain sanoi ettei sen nimistä ole siellä (ei käynyt edes kysymässä) - luuli varmaan että kyselen henkilökunnasta jotakuta.
Vanhemmat tuli baarista kotiin umpihumalassa, mutta eivät riidelleet. Kerran näin äitini kaatuvan humalassa seinää päin, kun sotkeutui vaatteisiinsa riisuessaan.
Sääliksi käy noita baarilapsia. Meidänkin suvussa niitä oli, ja osa otettiinkin huostaan, kun alle kouluikäisen yksin leikkivät leikkipuistossa puoliltaöin. Mutta tämä tapahtui vata 90-luvun alussa.
Mulla myös muistoja siitä, kun olin yksin kotona ja vanhemmat baarissa. Onneks sitä ei sattunut usein. Turvallisempaa oli baarissa mukana.
Ja nykyään vanhempani eivät koskaan käy baarissa eivätkä käytä alkoholiakaan mitenkään normaalia enempää. Niin sitä ihminen muuttuu!
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 00:13"]
ap
[/quote]
ITSE en ikinä menisi lähiöpubiin.