Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia parisuhteessa ? Jotain apua

Vierailija
29.08.2020 |

Onko tämä normaalia.

Kumppanin kanssa riidellään usein nykyään. Elämän perustukset on kunnossa, tosin nopeasti edettiin yhteiseen elämään.

Minulla on viime aikoina ollut tunne että kaikki ei ole kunnossa. Jokin on pielessä. Haluaisin puhua jollekin mutta en tiedä mistä aloittaa.
Olen niin poikki että en jaksa kirjoittaa.

Huomioita
- tänään on tulossa ystävä kylään. Eilen oli riita puolison kanssa. Riidan jälkeen jäi olo että perun vierailun koska en pysty näkemään ystävää - siis että joutuisin esittämään jotain kun ystävä tulee. Että en jaksa esittää. - en saa tästä asiasta kiinni mikä tässä on pimeää?

- puoliso sanoo että kritisoin kokoajan ja uusimpana että manipuloin. Olen tarkka huomioissani enkä pysty tässä nyt erittelemään tarkemmin mitä olen sanonut/ kritisoinut. Minulla on nykyään välillä tunteita että en voi sanoa mitään tai puhua mitään.. vaikka ei puoliso ole kieltänyt minua puhumasta. Mikään ei estä minua puhumasta ja sanomasta omaa mielipidettä . Tästä on keskusteltu puolison kanssa ja hän vahvistaa ettei estä minua puhumasta - miksi minusta tuntuu että on helpompi etten sano mitään?

- puolisolla on sääntöjä ja listoja esim. Miten siivotaan ja milloin keittiö. Minun tulee osallistua ja hän osallistuu myös. Yritin samaa että jaettaisiin koiran ulkoilutus vastuu - ei ole sama asia kuulema. Ja minun mielestä puoliso ei monesti hoida koiria - puolison mielestä hoitaa ja minä en vaan anna hänen hoitaa , siis että minä kuvittelen että koirien hoito on enemmän minun vastuullani. Tästä on puhuttu paljon ja jossain vaiheessa yritin merkitä ylös kertoja mutta en jaksa.

- yleensä ottaen tämä olo.. tuntuu että joudun teeskentelemään onnellista. Olen välillä äkäinen puolisolle ja tiuskin ja tuntuu että siten vahvistan vaan puolison näkemystä minusta että olen äkäinen ja kriittinen, vaikka sisimmässäni tunnen etten ole tai en halua olla se ihminen

- en voi sanoa ei seksille. Toisaalta olen periaattessa sitä mieltä että haluan pitää seksielämän hyvänä ja ennen nautin tosi paljon. Nykyään en nauti enää kun seksi on ns pakko. Kieltäytymiset joskus johti siihen että puoliso muisteli miten ei ikinä kelvannut eksälleen jne ja miten herkkä paikka se on ja myös puoliso aina vetosi siihen miten suhteen alussa puhuttiin seksistä ja sanoin että se on tärkeää että seksi toimii - joten jos sanoin ei petin tämän lupauksen. Huomasin että helpommalla pääsen kun en sano ei. - ei ole varmaan normaalia mutta tähän on tultu etten voi sanoa ei? Enkä oikein voi perustella miksi.

- eron suunnittelu ja katuminen. Olen katunut koko suhdetta. Toivonut että voisin kelata ajan taaksepäin. En silti voi harkitakaan eroa. En ymmärrä miksi.

- ajattelen jotenkin, että jos voittaisin lotossa tai tai tulisin rikkaaksi ongelmat ratkeaisi , puoliso olisi tyytyväinen tms. En ole koskaan rikkauksista paljon haaveillut mutta tällainen ajatus nyt

- kumppani ei maksa esim koiran hoidosta. Kalliit operaatiot tehty jotta koira selviää, kumppanin koira alunperin. Vaihtoehto oli että minä maksan jos haluan jos asia minua niin paljon vaivaa , tai koiraa ei hoideta koska puolisolla ei rahaa. Minä maksoin kun en voinut ottaa koiran terveyttä kontolleni. Sen olisi voinut maksaa myös osamaksulla ja puolisolla osamaksuja muihin aivan tarpeettomin asioihin.

Monesti riitojen jälkeen olen niin poikki että tämä olo ei ole normaali. Olen aivan lamaantunut. Koitan nousta, en jaksa. Alkoholinkäyttö lisääntynyt mikä pahentanee asiaa. Puoliso vähättelee käyttöäni koska itsekin käyttää alkoholia. Tietää kuitenkin minulla olleen asiasta huolta koska epätyypillistä minulle . Turha huoli , miksi huolehdin.

Olenko minä tässä epänormaali vai onko parisuhde pielessä ?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta hyvältä suhteelta.

Vierailija
2/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ero häämöttää jo edessä jos mikään ei muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että ero häämöttää jo edessä jos mikään ei muutu.

Niinpä.. mutta en saa kiinni minkä pitäisi muuttua. En pysty repimään itsestäni sitä energiaa mitä omasta puolestani tarvittaisiin.. enkä tiedä edes mihin. Pahinta on tämä lamaannus. Nytkin olisin voinut käydä koirien kanssa jo ties miten pitkällä kävelyllä. Yritän muuttaa omaa ajatteluani mutta välillä tuntuu vaan että suhteessa ei ole vapaat välit vaan jotain pielessä. -ap

Vierailija
4/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue itse oma kirjoituksesi ikään kuin sen olisi kirjoittanut joku ulkopuolinen. Ehkä huomaat silloin itsekin, mikä on pielessä. Ei todellakaan ole normaalia lamaantua, ei myöskään lisätä alkoholinkäyttöä. Eikä ole normaalia se, että parisuhde ottaa enemmän kuin antaa.

Miksi puoliso asettaa sääntöjä sinulle? Et sinä ole alokkaana armeijassa etkä edes oppilaana hänen koulussaan, joten miksi hän on se, joka määrää sinua mutta sinun ei saa esittää hänelle mitään vaatimusta, ei varmaan edes täytä toiveitasi ja sinä et saa kieltäytyä mistään. Siihen on ollut varmasti joku hyvä syy, että hänestä on tullut exälleen ex.

Et voi edes harkita eroa, koska ... ? Niin, mikä sinun elämässäsi voisi olla eron jälkeen huonommin kuin nyt? Seksiä olisi luultavasti tarjolla enemmän kuin riittävästi, et tuntisi itseäsi niin lamaantuneeksi eikä taloudellinen tilanteesi olisi huonompi, kun joudut jo nyt ylläpitämään itsesi lisäksi myös kumppanin koiraa.

Älä suotta analysoi ja pähkäile, mitä on pielessä vaan tee ratkaisut sen mukaan, millaiseksi haluat OMAN tulevaisuutesi.

Vierailija
5/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseen ystäväkohtaan: noin minäkin tunnen, en halua tavata muita riidan jälkeen. Olen aina ajatellut, että se on ihan normaalia.

Tosin joskus, kun on vaikka joku sovittu kyläily, jota en ole saanut peruttua, niin se on itseasiassa auttanut puhdistamaan ilmaa.

Muihin kohtiin: suosittelisin terapiaa. Seurakunnalta voi saada pariterapiaa ihan ilmaiseksi, tosin jonot on pitkät.

Varsinkin tuo että harrastat seksiä ns. Painostuksen alla on minusta todella paha juttu.

Vierailija
6/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirjoituksesi ajatuksella, että sen on kirjoittanut joku muu. Mitä sanoisit tälle henkilölle ohjeeksi miten pitäisi toimia?

Vierailija
7/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue itse oma kirjoituksesi ikään kuin sen olisi kirjoittanut joku ulkopuolinen. Ehkä huomaat silloin itsekin, mikä on pielessä. Ei todellakaan ole normaalia lamaantua, ei myöskään lisätä alkoholinkäyttöä. Eikä ole normaalia se, että parisuhde ottaa enemmän kuin antaa.

Miksi puoliso asettaa sääntöjä sinulle? Et sinä ole alokkaana armeijassa etkä edes oppilaana hänen koulussaan, joten miksi hän on se, joka määrää sinua mutta sinun ei saa esittää hänelle mitään vaatimusta, ei varmaan edes täytä toiveitasi ja sinä et saa kieltäytyä mistään. Siihen on ollut varmasti joku hyvä syy, että hänestä on tullut exälleen ex.

Et voi edes harkita eroa, koska ... ? Niin, mikä sinun elämässäsi voisi olla eron jälkeen huonommin kuin nyt? Seksiä olisi luultavasti tarjolla enemmän kuin riittävästi, et tuntisi itseäsi niin lamaantuneeksi eikä taloudellinen tilanteesi olisi huonompi, kun joudut jo nyt ylläpitämään itsesi lisäksi myös kumppanin koiraa.

Älä suotta analysoi ja pähkäile, mitä on pielessä vaan tee ratkaisut sen mukaan, millaiseksi haluat OMAN tulevaisuutesi.

Niin.. kiitos. Kirjoitit niin miten minä varmaan vastaisin jollekin. Tai entinen minä vastaisi.

Suhteessamme meni niin että ennen näitä viime aikojen ongelmia minulla oli ns voimaantumiskausi. Meillä meni silloin mielestäni hyvin ja olin hyvin onnellinen ja vapautunut. Voimaantumiskaudella aloin löytää omia kiinnostuksen kohteita takaisin ja matkustelun yksin ja aloitin mm opinnot. Eli ennen tätä minun voimaantumisen aikaa minulla oli ollut jo epäilyksiä puolisosta..joitain asioita joita ehkä pitäisin ns hälytysmerkkeinä. Mutta sitten kaikki tuntui olevan tosi hyvin.

Sitten kävi sellainen outo juttu että puoliso valehteli kerran ja myöhemmin sitten selitti että valehteli koska ei halunnut minua huolestuttaa. Jo aiemmin olin huomannut että joskus puoliso sanoo tehneensä jotain eikä ole tai toisinpäin mutta antanut niiden olla ja lähinnä ihmetellyt.

Tämän ilmitulleen valehtelun aikoihin puoliso myös järjesti minulle yllätyksen.. olin yksin etätöissä vuokramökillä ja puoliso tuli sinne yllättäen. Se oli toki ihana romanttinen yllätys mutta se tapa miten puoliso valehteli niin sujuvasti etten epäillyt mitään tuntui vähän oudolta. Tilanne tuntui vähän oudolta.

Sitten ei mennyt pitkään kun alkoi olla riitoja jotka tuli siitä että sanoin mielipiteeni johonkin asiaan mistä oltiin eri mieltä. Puoliso sanoi että kritisoin, pidän häntä tyhmänä, en luota hänen arvioonsa yms vaikka hän oli kysynyt ja vastasin ja asiat ylipäänsä asioita mistä voi olla eri mieltäkin.

Seuraavaksi tuli lisää riitoja ja eritoten yksi jäänyt mieleen jossa luulin että kaikki on hyvin ja myöhemmin illalla puoliso otti asiat esille ja tavallaan riita tuli ilmi minulle vasta siinä vaiheessa ihan puskista.

No tästä ei mennyt kuin muutama viikko ja puoliso kutsui minua narsistiksi ja sanoo että manipuloin. Tämä on tapahtunut nyt kahdesti kuukauden sisällä.

Kaikki tämä mihin tilaan olen mennyt, on käynyt ehkä 6kk aikana. Vaikka ehkä jo vuosi sitten oli ollut niitä hetkiä että ihmettelen puolison käytöstä.. se oli lähinnä ihmettelyä silloin.

Ja kun yritän ajatella omaa tulevaisuuttani, se on kuin kaukana jonkun putken päässä minne ei näe tarkasti. Yksin asumisen ajattelu on kuin harha ja toisen ihmisen elämästä.

Ap

Vierailija
8/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.. kiitos. Kirjoitit niin miten minä varmaan vastaisin jollekin. Tai entinen minä vastaisi.

Suhteessamme meni niin että ennen näitä viime aikojen ongelmia minulla oli ns voimaantumiskausi. Meillä meni silloin mielestäni hyvin ja olin hyvin onnellinen ja vapautunut. Voimaantumiskaudella aloin löytää omia kiinnostuksen kohteita takaisin ja matkustelun yksin ja aloitin mm opinnot. Eli ennen tätä minun voimaantumisen aikaa minulla oli ollut jo epäilyksiä puolisosta..joitain asioita joita ehkä pitäisin ns hälytysmerkkeinä. Mutta sitten kaikki tuntui olevan tosi hyvin.

Sitten kävi sellainen outo juttu että puoliso valehteli kerran ja myöhemmin sitten selitti että valehteli koska ei halunnut minua huolestuttaa. Jo aiemmin olin huomannut että joskus puoliso sanoo tehneensä jotain eikä ole tai toisinpäin mutta antanut niiden olla ja lähinnä ihmetellyt.

Tämän ilmitulleen valehtelun aikoihin puoliso myös järjesti minulle yllätyksen.. olin yksin etätöissä vuokramökillä ja puoliso tuli sinne yllättäen. Se oli toki ihana romanttinen yllätys mutta se tapa miten puoliso valehteli niin sujuvasti etten epäillyt mitään tuntui vähän oudolta. Tilanne tuntui vähän oudolta.

Sitten ei mennyt pitkään kun alkoi olla riitoja jotka tuli siitä että sanoin mielipiteeni johonkin asiaan mistä oltiin eri mieltä. Puoliso sanoi että kritisoin, pidän häntä tyhmänä, en luota hänen arvioonsa yms vaikka hän oli kysynyt ja vastasin ja asiat ylipäänsä asioita mistä voi olla eri mieltäkin.

Seuraavaksi tuli lisää riitoja ja eritoten yksi jäänyt mieleen jossa luulin että kaikki on hyvin ja myöhemmin illalla puoliso otti asiat esille ja tavallaan riita tuli ilmi minulle vasta siinä vaiheessa ihan puskista.

No tästä ei mennyt kuin muutama viikko ja puoliso kutsui minua narsistiksi ja sanoo että manipuloin. Tämä on tapahtunut nyt kahdesti kuukauden sisällä.

Kaikki tämä mihin tilaan olen mennyt, on käynyt ehkä 6kk aikana. Vaikka ehkä jo vuosi sitten oli ollut niitä hetkiä että ihmettelen puolison käytöstä.. se oli lähinnä ihmettelyä silloin.

Ja kun yritän ajatella omaa tulevaisuuttani, se on kuin kaukana jonkun putken päässä minne ei näe tarkasti. Yksin asumisen ajattelu on kuin harha ja toisen ihmisen elämästä.

Ap

Ja sitä mietin, että voiko tämä korona ja etätyöaika vaikuttaa tähän koska olen ollut etätyössä keväästä lähtien. Ennen oli työn sosiaaliset ympyrät joita nyt ei ole. Elinpiiri on kutistunut tavallaan niin onko se sitten lisännyt suhteen jännitteitä/ puolison potentiaalia toimia painostavalla tavalla . Joskus tuntuu, että minulla ei ole tässä suhteessa muita ”liittolaisia” kuin koira ! Niin pimeältä kuin se kuulostakaan. Ja joskus vitsailen niin että kun koira katsoo omalla koiramaisella ilmeellään kun on ollut riita tai minulla paha olla, että koira sanoo että ”jonain päivänä me otetaan ja lähdetään täältä ” . Kuulostaa hassulta mutta jos tästä joku saa kiinni mitä meinaan 🙈Ap

Vierailija
9/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: eroa. Et ole onnellinen nykyisessä suhteessa. Parisuhteen ei pidä olla noin vaikeaa.

10/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmeellinen valtataistelu teillä on menossa. Keskusteluyhteys ei toimi. Onko niin, ettei kumpikaan osaa rauhassa kuunnella toista? Sinänsä ongelmat ei kuulosta kovin isoilta. Eniten jäin ihmettelemään, miksi koiran lääkärikulut maksoit juuri sinä. Koirasta on tullut samanlainen kiistakapula kuin joissakin perheissä lasten kasvattamisesta.

Vierailija
11/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan hyvin kiinni tuosta. Suhteen dynamiikka on epänormaali, sitä on vaikea tajuta, kun se tulee eteen hitaasti (=sammakko keitinvedessä).  Lue aiheesta narsismi.

- paras vaihtoehto on ero ja niin nopeasti kuin pystyt (suhteessa kulutat itseäsi kaiken aikaa)

- toinen vaihtoehto on parisuhdeterapia (tästä ei ole välttämättä apua)

Sivuhuom. Ota koira itsellesi erossa, jos saat!

Vierailija
12/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä aina kysellään, että onko normaalia vai ei? Mitä merkitystä sillä on? Jos suhde aiheuttaa enemmän ahdistusta kuin onnellisuutta, siitä kannattaa joka tapauksessa lähteä pois.

Ei tuo kylläkään normaalilta kuulosta, että puoliso sanelee sääntöjä yksipuolisesti, sysää alunperin oman koiransa hoitamisen sinulle ja painostaa seksiin. Pois vaan, jos ei asioita saada neuvoteltua uuteen uskoon.

Vierailija
13/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestikö puolisosi riidan juuri siksi että kaverisi oli tulossa kylään? Että sinulla olisi huono olo ja peruisit vierailun...

Vierailija
14/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua kaasuvalotetaan.

Vastoin kuin osa palstalla uskoo, niin usein narsisti ja manipulointi syytökset tulevat yleensä ensin aina siltä kumppanilta, jota suhteen jälkeen syytetään samasta.

Koska "uhri" tarvitsee etäisyyttä suhteesta nähdäkseen mitä tapahtuu oikeasti.

Vierailija
15/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Pohdiskeltuani ongelmaanne näen että koira aiheuttaa tämän kaiken. Haudattuanne sen rakin, ongelmannekin katoaa ja elämä kukoistaa taas.

Psykoterap.

Vierailija
16/16 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo.

Ilmiannoin keskustelun miesvihana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan