Gynen mukaan mulla raskaustestit näyttää positiivista vaikka nega??
Kävin gynekologian erikoislääkärillä sairaalassa, koska ultrassa alkio on väärän kokoinen ja sykekin mitä sattuu. No menen esiviikolla uudestaan.
Tuli puhetta aiemmista keskenmenoista, jotka gyne kuittasi, ettei ne olleet keskenmenoja. Olin siis tehnyt raskaustestejä kummassakin tapauksessa erimerkkisiä kaksi. Kaikki näytti positiivista. Vuoto alkoi viikon myöhässä. Toisesta kävin ultrassa ja verkikokeessa. Verikokeen mukaan en ollut raskaana ollenkaan. Gynen mielestä ei voi laskea noin nopeasti arvo. Eli en ole ollutkaan raskaana, vaan raskaustestit näyttäneet väärin.
Nyt epäilee, että on taas näyttänyt väärin, jolloin viikkoja olisikin vähemmän kuin pitäisi.
Siis voiko ne näyttää väärin? Ja miksi? Onko mussa joku vika, kun noin käy? Mitään lääkitystä ei kyllä ole.. Kaikki aina sanooa, että positiivinen on positiivinen. Ei näytä olevan...
Kommentit (3)
Kemiallista mäkin sille tarjosin, mutta ei. Ehkä se ei tosiaan laske niitä raskauksiksi ollenkaan. Tää viimeisin on kyllä mysteeri. Näyttäny kuulemma plussaa ennen hedelmöittymistä... ehkä olen neitsyt marialle sukua. :D
Ainakin sen tiedän, että kemiallisen raskauden päättymistä ei yleensä lasketa varsinaiseksi keskenmenoksi. Joskus puhutaan "varhaisesta keskenmenosta", joskus ei siitäkään.
Kuulostaa siltä, että aiemmat raskautesi olivat kemiallisia raskauksia, joita on n. 40 % kaikista alkaneista raskauksista. Hedelmöittynyt munasolu on siis raapaissut kohdun pintaa, mutta ei ole onnistunut kiinnittymään, joten on vuotanut pois. Tähän viittaa tuo n. viikon myöhässä alkanut vuoto sekä se, että raskaushormoni on poistunut elimistöstä nopeasti. Kemiallisissa raskauksissa testiin tulee yleensä plussa, joka muuttuu pian negaksi. Kyllä tietääkseni raskaushormonin nopea väheneminen on tyypillistä juuri kemiallisille raskauksille, mutta kaikki lääkärit eivät laske kemiallisia raskauksia "oikeiksi" raskauksiksi. Aiemmin kemialliset raskaudet jäivät usein toteamatta, koska testit eivät olleet yhtä herkkiä kuin nykyään.
Raskaustestiin ei tule plussaviivaa ilman raskaushormonin vaikutusta, joten oikea virheellinen plussatulos on erittäin harvinainen. Monet syyttävät testiä väärästä plussasta juuri siksi, että kemiallisen raskauden aiheuttamaa vuotoa on vaikea erottaa tavallisesta kuukautisvuodosta ja testi muuttuu nopeasti negatiiviseksi.