Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni lapsen lihottaminen on pahoinpitelyä.

Vierailija
23.09.2013 |

Miksi suomessa ei puututa pakkotoimin tilanteisiin, joissa lapsi on huomattavat ylipainoinen? Se, että ala-asteikäinen painaa saman verran kuin aikuinen ja omaa C-kuppia vastaavat rinnat, on pahimman luokan fyysistä ja psyykkistä pahoinpitelyä, jonka seurauksia lapsi tulee kantamaan todennäköisesti lopunikäänsä. Lähes aina syy lapsen lihavuuteen löytyy vanhemmista, joiden vastuulla perheen ruokahuolto on.

Nykytilannehan on se, että neuvolasta/kouluterveydenhuollosta yritetään "hienovaraisesti" ja "yhteistyössä" puuttua asiaan, mutta mikäli vanhemmat eivät ole asiassa mukana, asia jää siihen ja lapsi kärsii. Lyöminen, tukistaminen, luunappi, mitätöinti, nolaaminen jne. ovat luettavissa pahoinpitelyksi ja ne ovat laissa kiellettyjä. Mutta lapsen lihottaminen niin, että tämä sairastuu kakkostyypin diabetekseen, tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, tulee kiusatuksi ja syrjityksi on ihan sallittua?

Haluaisin kuulla mitä nämä tällaiset vanhemmat ovat asiasta mieltä? Miten selittävät ja puolustavat tekoaan? Ja jos lapsellasi sattuu nyt olemaan joku oireyhtymä, joka väistämättä aiheuttaa ylipainoa, asia ei koske sinua.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO kuulostaapa nro 4:n elämä tosi hohdokkaalta lapsuuden pullukka-vuosien jälkeen, jatkuvaa nälänsietoa ja kalorien vahtaamista.

Lapsen ylipainoisuus ja opettamattomuus terveellisiin elämäntapoihin on ihan järkyttävän suuri kasvatusvirhe ja laiminlyönti.

Vierailija
22/25 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aloittajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta, mutta oma tyttäreni painoi ala-asteella 60 kg, eli saman verran kuin minä, hänellä oli saman kokoiset rinnat kuin minulla ja hän oli 170 cm pitkä, eli 15 cm pidempi kuin minä.

Vierailija
24/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 15:57"]

Ei mulla muuta, mutta oma tyttäreni painoi ala-asteella 60 kg, eli saman verran kuin minä, hänellä oli saman kokoiset rinnat kuin minulla ja hän oli 170 cm pitkä, eli 15 cm pidempi kuin minä.

[/quote]

Saivartelua. Ymmärsit varmaan mitä asialla ajettiin takaa.

Vierailija
25/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sitä noin vakavana asiana pidä, ellei puhuta todella sairaasta, poikkeuksellisesta ylipainosta. 

Itse olin lapsena pullukka. Söin samaa ruokaa kuin veljeni, joka oli vähän liiankin ruipelo aina. Minulla vaan oli niin kova ruokahalu, että söin sitä ruokaa huomattavan paljon niin että lihoin. Kyllähän siitä naristiin terkkarilla, ja vanhempiani asia ahdisti, mutta pitämättä minua kiljuvassa nälässä minusta ei hoikkaa saanut. Ja varastelinkin salaa ruokaa jos sain sitä muuten liian vähän tai liian kevyttä.

Kuitenkin, vaikka olin lapsena pullukka, aikuisena olen ollut hoikka, tosin vaatii jatkuvaa kalorien laskemista ja nälän sietämistä. Terveysongelmia minulla ei ole koskaan ollut painoni takia tai muutenkaan.