Mielestäni lapsen lihottaminen on pahoinpitelyä.
Miksi suomessa ei puututa pakkotoimin tilanteisiin, joissa lapsi on huomattavat ylipainoinen? Se, että ala-asteikäinen painaa saman verran kuin aikuinen ja omaa C-kuppia vastaavat rinnat, on pahimman luokan fyysistä ja psyykkistä pahoinpitelyä, jonka seurauksia lapsi tulee kantamaan todennäköisesti lopunikäänsä. Lähes aina syy lapsen lihavuuteen löytyy vanhemmista, joiden vastuulla perheen ruokahuolto on.
Nykytilannehan on se, että neuvolasta/kouluterveydenhuollosta yritetään "hienovaraisesti" ja "yhteistyössä" puuttua asiaan, mutta mikäli vanhemmat eivät ole asiassa mukana, asia jää siihen ja lapsi kärsii. Lyöminen, tukistaminen, luunappi, mitätöinti, nolaaminen jne. ovat luettavissa pahoinpitelyksi ja ne ovat laissa kiellettyjä. Mutta lapsen lihottaminen niin, että tämä sairastuu kakkostyypin diabetekseen, tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, tulee kiusatuksi ja syrjityksi on ihan sallittua?
Haluaisin kuulla mitä nämä tällaiset vanhemmat ovat asiasta mieltä? Miten selittävät ja puolustavat tekoaan? Ja jos lapsellasi sattuu nyt olemaan joku oireyhtymä, joka väistämättä aiheuttaa ylipainoa, asia ei koske sinua.
Kommentit (25)
Mitä ihmettä? Pahoinpitelyä vanhemmilta?
Syy on paska Suomi, missä työtätekemättömille vanhemmille ja lapsille tarjotaan kaikki elatus ilmaiseksi, jos ei itse jaksa...
Ihmiset hommiin ja töihin, lapsilisät pois, jo alkaa vyötärö kaventua.
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. On tutkittu kuinka lapsena syötetty epäterveellinen ruoka lisää rasvasoluja ja sitten vanhempana onkin vaikeampaa pitää kilot kurissa. Myös on eri asia jos lapsi on hetken vähän pyöreämpi ja kasvaa siitä pituutta ja hoikistuu, mutta kyllä itseäni surettaa kun näkee todella ylipainoisia pieniä lapsia sekä yläasteikäisiä lapsia... Esimerkiksi eräs perhe jonka tiedän on todella ylipainoinen, kaikki heistä nuorimmasta alkaen. Ja siis jo sairaalloisen ylipainoisia ovat, nytkin esim. perheen vanhempi poika yläasteella todella lihavana. Harmittaa katsella tuollaista että vanhemmat syöttävät lapsilleenkin samaa moskaa kuin itselleen ja aiheuttavat tuollaisen vaivan. Siinä on kova työ pelkästään saada ne kilot pois saati jo ne terveyshaitat mitä on aiheututettu. Kyllä ne lapset ehtivät kroppaansa aikuisena tarpeeksi tuhota satunnaisillakin paheilla, ei sitä pitäisi jo lapsesta asti vanhempien toimesta tehdä.
Mun mielestä jos vanhemmat ei saa millään lapsen painoon muutosta, pitäisi jonkun ulkopuolisen tahon puuttua silloin ruokavalioon. Ei ole lapsen edun mukaista että hänet lihotetaan todella ylipainoiseksi ja syötetään epäterveellistä moskaa. Eräänkin perheen tyttö painoi yli 80kg 166cm pitkänä 13-vuotiaana... Nyt sitten saakin kamppailla painonsa kanssa että saisi sitä pudotettua, mutta eipä olekaan niin helppoa. Kiitos kuuluu vanhemmille. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ja heidän ravinnostaan. Ihmetyttää vain että kun luulisi että kun katsoo vaikkapa pientä viatonta vauvaa, josta haluaa pitää huolta ja jolle haluaa vain parasta, ei sille syöttäisi moskaa. Mutta sitten kun lapsi kasvaa ja on nuori, sille työnnetään eteen kaikkea epäterveellistä. Luulisi että lapselleen haluaisi parasta, että vaikka itse herkuttelisikin välillä liikaa niin huolehtisi silti että lapsi saa kunnon ravintoa. Siinä saattaisi itseltäkin jäädä epäterveelliset jutut vähemmälle kun söisi samoja juttuja kuin lapsetkin...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 01:00"]
Teikäläiset ei taas tiedä mistä puhutte.
Toki suomessa on ylipainoisiakin lapsia ja sitten lapsia jotka ovat esim kakkoskäyrällä ja jengi puhuu läskistä lapsesta, vaikkei todellisuudessa näin olisikaan. Moni näistä vantterista hoikistuu sitten yläaste iässä tai lukiossa viimeistään, kun se todellinen pituuskasvu tulee esille.
Mun mielestä on myös on pelottavia vanhempia ne, jotka pakottaa lapsensa jatkuvasti urheilemaan ja sitten heillä on tuki ja liikuntavammoja. Leikkauksia ja ongelmia tuon tuosta, ennen murrosikään päästyään.
Kumpi parempi. Vanttera mukula 1,5 h kolmesti viikossa liikunnalla vai urheiluhullut vanhemmat pakottaa lapsensa liikkumaan kuudesti viikossa ja 10 vuotiaana eka polvien leikkaus, koska liikunnallisten lapsien polvet ei kehity mukana. Ääripäät! En odota kaltaiseltasi mulkulta vastausta.
ps. kummassakaan tapauksessa ei ollut omat mukulat.
[/quote]
Taitaa olla melko marginaalinen ongelma nämä esimerkissä kuvaamasi tapaukset. Itse en ainakaan tiedä yhtäkään perhettä, jossa vanhemmat käyttäytyisivät kuvaamallasi tavalla. Sen sijaan tiedän kyllä useampia perheitä, joissa lapset ovat sairaalloisen lihavia. Lihavuus, lastenkaan, ei todellakaan ole mikään pienen joukon ongelma, vaan todellinen kansanterveydellinen ongema. Faktat ja tilastot puhuvat puolestaan, niitä et sinäkään pysty millään mutu-tuntumalla ja höpöhöpö-ääritapausesimerkillä kumoamaan.
Itse olen ajatellut omien lasten kanssa niin, että ruoka-ajat pidetään ja tarjolla oleva ruoka on terveellistä ja laadukasta. Herkut aina sivuosassa. Syökööt itsensä läskiksi sitten kun ovat itse vastuussa syömisistään jos niikseen on ollakseen, mutta kotoa kieltäydyn antamasta sellaista taakkaa mukaan.
Ei ole tarvinnut rajoittaa tai pakkoliikuttaa ollenkaan, kunhan huolehtii ruoka-ajoista ja ruuan laadukkuudesta. Ovat oikein sopusuhtaiset lapset.
Samoin huolehditaan siitä, että mitään laihdututus tms. virikkeitä ja muuta jatkuvaa huomiota syömiseen ei ladata.
Miten ylipainoon puuttuu esim. kouluterveydenhoitaja tai opettaja? Meillä on puolestaan hoikka 11-vuotias, jonka painoon kiinnetään koulussa mielestäni ihan ylipaljon huomiota. Opettaja ottaa yhteyttä, terveydenhoitaja ottaa yhteyttä, tentataan mitä lapsi kotona syö. Olen muutaman kerran miettinyt, onko lähestyminen ylipainoiseen lapseen näin aggresiivista? Tyttäreni syö hyvin kotona ja olen itsekin aina ollut kukkakeppi vaikka mitä söisin.
Meillä ei se itse sairaus diagnooseineen aiheuttanut lihomista ja ylipainoa. Vaan sen teki lääkitys mikä lisäsi ruokahalua.
Asioilla on aina puolensa ja puolensa. En ole pitänyt ylipainoa hyvänä asiana, mutta vastassa oli agressiivisuus ja muut käytöshäiriöt yms. Siinä kohtaa ylipaino oli loppupelissä pikku juttu.
Eihän se auta vaika kotona antaa lapselle ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Liian paljon lapset joutuvat olemaan laitosruoan varassa. Kouluruoka voi olla luokattoman huonoa, kuten tässä uutisessa mainitaan. http://www.iltalehti.fi/ruoka/2013021316671025_ru.shtml
Koulussa tarjottavan ruoan sisällön määrittelevät laitosruokakriteerit, jotka eivät ota huomioon riittävästi ravitsevan ruoan näkökulmaa. Kouluruokailusta tulisi mielestäni luopu, koska se on nykyisessä muodossaan ensisijaisesti resurssien tuhlaamista.
joidenkin lasten painonhallinta on vaikeampaa kuin toisten. Suurimmalla osalla varhaisnuorista paino lisääntyy reippaammin pituuteen nähden kun valmistaudutaan murrosiän kasvupyrähdykseen. Juuri tässä vaiheessa nuori on myös kaikkein herkimmillään painoon kohdistuvan arvostelun tai puuttumisen suhteen. Jos oikeaa isoa ongelmaa ei ole, puuttumatta jättäminen on paljon parempi vaihtoehto.
Onhan monia muitakin terveysongelmia, joiden alkujuuret on juurikin lapsuudessa, kuten hammasongelmat, passiivinen tupakointi, jne. mutta ei näiden kohdalla pahoinpitelystä syytetä. Tiedän kyllä että osa tuntemistani ylipainoisista lapsista on syöttämällä syötetty pulleiksi. Lapselle on annettu ruokaa muihin tarpeisiin, kuten väsymykseen, kiukkuun, yksinäisyyteen. Auttaako tuohon tilanteeseen se, että lapsen vanhempia syytetään pahoinpitelystä, tuskin.
Tyttäreni painaa 13 vuotiaana yli 60kg ja on vain 150 cm pitkä. Ruokavaliota en juuri pysty enää terveellisemmäksi muuttamaan. Kotona tytär syö lähinnä päivällisen, pienen aamu ja välipalan. Rahaa hänellä on niin niukasti että ei voi ostella karkkia itselleen tietämättäni. Itse olemme mieheni kanssa normaalipainoisia. Olen miettinyt mitä voisin tehdä asialle, lääkäri varmasti seuraavaksi sitten. Myös itse olin lapsena pullukka. Meilläkkn kotona juotiin aina esim. Rasvatonta maitoa ja karkkipäivä oli tasan ja vakn perjantaisin. Että näin!
Onhan tässä ristiriita. Hyvän ystäväni lasta seurattiin koko ensimmäinen kuusivuotta alipainon vuoksi. Söi täysin normaalia terveellistä kotiruokaa, mutta paino vain kulki miinus käyrällä. Ja kun kouluikä lähestyi alkoikin paino pikkuhiljaa nousemaan ihan samalla ruokavaliolla, sitten se menikin jo lievän ylipainon puolelle. Painoa tuli, pituutta ei. Onhan se nyt sitten pahoinpitelyä kun lapsi ei kasvakaan samassa suhteessa painon kanssa... Nyt aikaa on kulunut jälleen useampi vuosi ja sitä pituuttakin on tullut. Ja lapsi on normaalipainoinen.
Miksi kaikki ajatellaan aina niin mustavalkoisesti. Ei automaattisesti kaikki lihavat lapset syö mitenkään epäterveellisesti. Vaikka suurinosa söisikin. Miten sitä sitten valvotaan että ruoka on kotona terveellistä ettei syyttä suotta tulis pahoinpitelysyyte.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 09:14"]
Eihän se auta vaika kotona antaa lapselle ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Liian paljon lapset joutuvat olemaan laitosruoan varassa. Kouluruoka voi olla luokattoman huonoa, kuten tässä uutisessa mainitaan. http://www.iltalehti.fi/ruoka/2013021316671025_ru.shtml
Koulussa tarjottavan ruoan sisällön määrittelevät laitosruokakriteerit, jotka eivät ota huomioon riittävästi ravitsevan ruoan näkökulmaa. Kouluruokailusta tulisi mielestäni luopu, koska se on nykyisessä muodossaan ensisijaisesti resurssien tuhlaamista.
[/quote]
Kouluruoalla ei kyllä kukaan liho, vaikkei se ravitsevaa luomua olekaan. Kyllä se kotona annettu ruokailun malli on se, joka lihottaa. Ja se ruoka, jota vanhemmat kaupasta kotiin kantavat.
Samaa mieltä, itse olen lihava, ja lihonut vasta aikuisena ihan omaa syytäni, mutta en koskaan antaisi lapsieni lihoa. Kuitenkin tutkimusten mukaan suuri osa lapsena lihavista on lihavia lopun ikäänsä. Jos kyse on jostain lapsen epäsuhtaisesta kasvusta, että pituuskasvu on viivästynyt, se on eri asia, mutta kyllä se jos lapsi on oikeasti niin lihava että on isommat tissit kuin äidillään ala-asteella, pitää jotenkin puuttua, varsinkin jos kyse on pojasta.
Saman perheen sisällä voi tosiaan olla niin hoikkia kuin pullukoitakin lapsia. En tiedä miksi näin on. Meidän perheessä kaksi poikaa ja yksi tyttö olivat hoikkia ja yksi tyttö pullukka. Samat vanhemmat kaikilla. Nälänsäätely pelasi kolmella lapsista, yhdellä ei alkuunkaan. Terveellistä kotiruokaa syötiin ja herkuttelu oli vain juhlahetkiin kuuluvaa. Yksi lapsista ei vaan tajunnut lopettaa syömistä siinäkään vaiheessa kun hänen olisi kaiken järjen mukaan pitänyt olla täynnä.
Vanhemmat yrittivät hillitä lapsen syömistä, mutta eivät kovin rakentavasti. He nimittelivät lasta pullukaksi, kielsivät santsaamasta, rajoittivat kylässä näkyvästi ja kuuluvasti lapsen syömisiä ja kappas, päästiin siihen minkä joku täällä rikolliseksi mainitsi: lasta nolattiin jatkuvasti.
Eli kun kyse ei ole siitä että koko perhe syö epäterveellistä ja lihottavaa ruokaa ja kantaa herkkuja kotiin, ja vanhemmat ovat valmiita puuttumaan lapsen liialliseen painonnousuun, pitäisi olla tarjolla neuvoja myös siihen MITEN se puuttuminen pitäisi tapahtua.
Siitä jos perhe vetää kebabbia ja pitsaa joka päivä ja limsa on janojuoma ja karkkipäivä joka päivä, olen samaa mieltä että se on lapseen kohdistuvaa väkivaltaa tai vähintäänkin kasvatusvastuun laiminlyöntiä.
[/quote]
Kukaan ei ole pelkän kouluruuan takia lihonut. Syökö se muksusi kouluruuan sijaan kenties karkkia ja energiajuomaa? Se lienee suurempi ongelma kuin kouluruuan laatu sinänsä mitä painonhallintaan tulee.
Syyttely pahoinpitelystä ei ainakaan ensimmäinen ratkaisu saa olla. Yle fem-kanavalta tulevassa sukupolvi xl-ohjelmassa on lasten ylipaino-osasto (käsittääkseni enemmänkin poliklinikka käytännössä) jolla lapsen ylipainoa tarkastellaan kokonaisuuden kannalta (perheen ruokailutottumukset, lapsen liikuntatottumukset, herkuttelut, elämäntilanteet ja kaikki) ja haetaan siltä pohjalta ratkaisua asiaan.
Toista se on täällä missä lihavuuden hoito on sitä että terkkari laittaa vaakaan ja kertoo lapselle että tämän pitää hillitä syömisiä ja alkaa liikkua enemmän. Ja homma on sitten lapsen vastuulla ja syytä. Ja lapselle tulee paha mieli ja kotimatkalla terveystarkastuksen jälkeen hän ostaa lohduksi suklaalevyn.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 13:03"]
[/quote]
Kukaan ei ole pelkän kouluruuan takia lihonut. Syökö se muksusi kouluruuan sijaan kenties karkkia ja energiajuomaa? Se lienee suurempi ongelma kuin kouluruuan laatu sinänsä mitä painonhallintaan tulee.
[/quote]
Huono kouluruoka --> lapsi jättää syömättä --> syö nälkäänsä karkkia, energiajuomia sekä muuta ravitsematonta --> nälkä ei lähde ja syö lisää roskaa. Koulruokailu nykyisillä suosituksilla ja resursseilla on silkka tuhlausta.
Meillä on 3 lasta , joista 2 on luontaisesti liikaunnallisia ja syövät tarpeeseensa = hoikkia. Vanhemmat ovat normaalipainoisia ja liikunnallisia.
Sitten on tämä 12v tyttö, joka lukee , lukee ja lukee. Siirtyy sohvlta sängylle ja takaisin. Käy kerran viikossa jumpassa ja puolipakotettuna kerran viikossa uimassa. Omaa hyvän ruokahaluan ja syö aina paljon. Ihan terveellisiä ruokia ja kasviksia myös. Mutta tykkää hurjasti ihan kaikesta , myös herkuista. Uusin villitys on , että leipoo kuppikakkuja ja voi syödä itse vaikka 6 kerrallaan. Ei ole lihava, mutta pyöreä kylläkin. Aika vaikea on vanhempana vahtia syömisiä kovin tarkkaan. Toki ymmärrän , että aloittaja tarkoitti varmasti todella lihavia lapsia. Mutta on hyvä muistaa , että lapsen lihavuus ei aina vaan ole täysin estettävissä.
Se jonka tytär painaa 13 v 60kg jatkaa..eli meillä ei juoda limsaa, itse en juo ollenkaan, mies ja lapset ostaa limuja noin kerran kahdessa kuukaudessa esim. Kun mennään mökille. Mehunkin ostamisen ole lopettanut, eli vain maitoa ja vettä tarjolla. Itse päätin lapsena että omat lapseni eivät koskaan liho, näin kuitenkin kävi. Itse olen hyvin perillä ruokien energia määristä joten siitäkään ei ole kyse. Kumpa joku kertoisi miten lapsuuden lihavuuden voi välttää!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 13:18"]
Huono kouluruoka --> lapsi jättää syömättä --> syö nälkäänsä karkkia, energiajuomia sekä muuta ravitsematonta --> nälkä ei lähde ja syö lisää roskaa. Koulruokailu nykyisillä suosituksilla ja resursseilla on silkka tuhlausta.
[/quote]
Alakoululainen ei pääse kauppaan kesken koulupäivän eikä sen jälkeenkään, elleivät vanhemmat syydä rahaa näihin herkkuihin. Vanhemmista se kaikki lähtee! Turha syyttää kouluruokaa. Vai olisikohan niin, että lapsiin tartutetaan "kouluruoka on sontaa" -asenne siellä luomukodissa, ja siksi sen syöminen on lapselle vastenmielistä?
Teikäläiset ei taas tiedä mistä puhutte.
Toki suomessa on ylipainoisiakin lapsia ja sitten lapsia jotka ovat esim kakkoskäyrällä ja jengi puhuu läskistä lapsesta, vaikkei todellisuudessa näin olisikaan. Moni näistä vantterista hoikistuu sitten yläaste iässä tai lukiossa viimeistään, kun se todellinen pituuskasvu tulee esille.
Mun mielestä on myös on pelottavia vanhempia ne, jotka pakottaa lapsensa jatkuvasti urheilemaan ja sitten heillä on tuki ja liikuntavammoja. Leikkauksia ja ongelmia tuon tuosta, ennen murrosikään päästyään.
Kumpi parempi. Vanttera mukula 1,5 h kolmesti viikossa liikunnalla vai urheiluhullut vanhemmat pakottaa lapsensa liikkumaan kuudesti viikossa ja 10 vuotiaana eka polvien leikkaus, koska liikunnallisten lapsien polvet ei kehity mukana. Ääripäät! En odota kaltaiseltasi mulkulta vastausta.
ps. kummassakaan tapauksessa ei ollut omat mukulat.