1kk aikaa laihtua
BMI noin 21, mutta jenkkaa ja sellua löytyy. Terveysongelmien vuoksi liikuntaharrastus ollut välillä pidemmälläkin tauolla, nyt taas aloitin liikkumaan enemmän viikko sitten...
Viime viikolla siis aloitin laihdutuksen, kirjasin syömiseni kalorilaskuriin (vaje 400-500kcal/vrk) ja liikuin noin 6 tuntia viikon aikana (aerobista, body pumpia ja pilatesta). Punnitustulos +400g. Nesteitä liikunnasta varmasti joo, mutta nesteitähän pitäisi myös kadota laihdutuksen alussa?
Nyt olis kuukausi aikaa saada kroppaa kiinteämmäksi lomareissua varten. Kellään mitään vinkkejä mitä tässä kannattaisi tehdä? Syön ihan perusruokaa: täysjyväleipää, kasviksia, hedelmiä, lihaa/kanaa/kalaa, maitorahkaa marjoilla, kaurapuuroa, raejuustoa yms.
Kommentit (12)
Minulla on käytössä edelleen painonvartijoiden pistelasku. Torstaina aloitin. Pari kiloa jo lähtenyt. Edellisen kerran perusteella sanoisin että 10 kg lähtee ennen joulua. Tahdonvoimasta kaikki on kiinni.
Tahdonvoimassa ei ole vikaa, mutta en tiedä mitä voisin tehdä toisin. Jos pienennän kalorinsaantiani liikaa, kehoni joutuu säästöliekille ja sitten lomalla kaikki tulee takaisin...
ap
Joo mulla on itsellä kokemusta tuosta säästöliekistä: oon laihduttanut pienillä kaloreilla (1000-1200kcal/vrk) ja sitten palannut ihan normaaliin syömiseen, niin kilot ja pöhötys on tullut takaisin tosi nopeasti. Sitten kun oon käynyt salilla ja treenannut paljon ja sitä kautta hoikistunut, niin normaalisyömiseen palattua tilanne kropassa on pysynyt ennallaan. Siks haluaisin tehdä tän niin, että lomalla vois syödä ihan normaalisti. Mulla on gluteeniton ruokavalio, että eipä siellä lomalla tule kuitenkaan herkuteltua leivoksilla, pizzoilla ja hamppareilla vaan ihan kunnon ruokaa meinaan syödä :)
Aattelin että hylkään varmaankin tuon vaa'an kaappiin ja urheilen ahkerasti ja syön terveellisesti, ilman herkkuja, pienellä vajeella. Pudotettavaa ei varsinaisesti kuitenkaan ole, jospa nuo jenkkakahvat ja sellut vähän häviäisivät :)
ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 14:41"]
Tahdonvoimassa ei ole vikaa, mutta en tiedä mitä voisin tehdä toisin. Jos pienennän kalorinsaantiani liikaa, kehoni joutuu säästöliekille ja sitten lomalla kaikki tulee takaisin...
ap
[/quote]
No, tuo säästöliekki on aikalailla puppua. Ja myös tuo, että säästöliekin takia kilot tulisivat takasin. Kilot kyllä tulee takasin, koska sä palaat samaan vanhaan syömiseesi.
400-500kcal/päivä miinusta, niin tuolla kuukaudessa sulta pitäisi vähetä noin 1,5 kg. Jos sä haluat enemmän pois, niin sitten pitää olla vähän enemmän vajetta. Tosin tollanen kk tavoite on typerä. Se on paljon parempi tehdä homma kunnolla. Eli jatkat samalla vajeella ja liikut. Sitten kun sä olet tyytyväinen tulokseen, niin nostat kalorimäärää tuon vajeen verran, et enempää ja jatkat liikkumista.
Unohda, jos haluat nauttia lomastasi. Väsyyneenä ja nälkäisenä on kurjaa lähteä reissuun. Nauti lomasta ja laita elämä uusiksi pienin askelin loman jälkeen. Palkitse hoikistununt minäsi esim. puolen vuoden päästä uudella lomalla.
Voisit kokeilla nestepaastoa. Ohjeita saa luontaistuotekeupoista ja valmiita paastopakettejakin sieltä. Paastoa viikon ajan ja sen jälkeen seuraa hidas ja hallittu palaaminen vähin erin syömisen pariin, mutta kevyeen.
Tutkimusten mukaan säästöliekkiin joutumiselle on, TOTTA. Kun ruokaa ei ala kuulua, elimistö alkaa säästellä energia. Laihtua voi vain syömällä.
Voisiko joku näyttää minulle auton, joka kulkee ilman polttoainetta. Ostaisin sellaisen heti.
Liikunnalla ja ruokavaliolla voi saada tulosta aikaiseksi nopeasi, mutta valitettavasti tuo nopeasti tarkoitaa pariakuukautta.
Kun painoindeksi on 21, en tekisi mitään ihme kikkailuja ruuan kanssa. Kävisin puntilla ja kahvakuulailisin ja tekisin vatsalihaksia. Söisin riittävästi joka päivä niin että saisin riittävästi energiaa päivittäiseen elämääni ja liikuntaan. Näin kiinteytyisin sen minkä kiinteydyn, mahdollisimman tehokkaasti ja estäisin painonheilahtelut ja muut elimistön epätasapainotilat, joita dieeteistä seuraa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 15:36"]
Tutkimusten mukaan säästöliekkiin joutumiselle on, TOTTA. Kun ruokaa ei ala kuulua, elimistö alkaa säästellä energia. Laihtua voi vain syömällä.
Voisiko joku näyttää minulle auton, joka kulkee ilman polttoainetta. Ostaisin sellaisen heti.
Liikunnalla ja ruokavaliolla voi saada tulosta aikaiseksi nopeasi, mutta valitettavasti tuo nopeasti tarkoitaa pariakuukautta.
[/quote]
Amen. Ja sitten, kun ruokaa jossain vaiheessa elämää on taas tarjolla, elimistö kyllä mielihyvin imee siitä kaiken energian itseensä, kun solutasolle on jäänyt kokemus siitä, että ruokaa ei ole aina ollut riittävästi.
Anyone?