Liikunnan harrastaminen ja painon nousu
Olen harrastanut säännöllistä liikuntaa koko kesän ja alkusyksyn eli ainakin 3 kertaa viikossa hölkkä/punttijumppa tms. Hämmästyin, kun kävin vaa'assa ja painoni oli noussut kilon. Ulkoisesti näytän kiinteämmältä. Ylimääräiset löllöt ovat poissa ja olo mitä parhain. Lihakset näköjään nostavat painoa.
Kommentit (10)
Toisissaanko te tätä ihmettelette? Niinhän siinä yleensä käy että todellisten treenien jälleen paino nousee vähän ja se on lihas mikä painaa. Hyvä jos löllöt lähti ja pystyt kiinteytymään.
Vierailija kirjoitti:
Toisissaanko te tätä ihmettelette? Niinhän siinä yleensä käy että todellisten treenien jälleen paino nousee vähän ja se on lihas mikä painaa. Hyvä jos löllöt lähti ja pystyt kiinteytymään.
Oli asia tiedossa, mutta silti tuntuu oudolta, kun luulin, että painoni on pudonnut, niin onkin päinvastoin. Ap
Itse en tajua sitä vaa’an tuijottamista ollenkaan. Peili on ainoa, millä on väliä. Kukaan ei tiedä paljonko painat mutta kuka tahansa näkee että olet timmi ja hyväkuntoinen.
Kävin jossain vaiheessa säännöllisesti salilla ja kroppa muuttui tynnyristä tiimalasiksi.
Painoni pysyi samana, mutta vaatteet lököttivät.
En tuijottele vaakaa, vaan satuin punnitsemaan itseni pitkästä aikaa luullen, että painoni olisi vähemmän. Ap
Useita selityksiä. Liikunnan aloittaminen usein lisää nestettä lihaksiin, mikä nostaa painoa. Jos joudut pitämään taukoa, se poistuu ja paino putoaa. Tisaalta monet alkavat myös syödä enemmän lisätessään liikuntaa. Jos liikunnan lisäämisellä tavoitellaan painonpudotusta, se ei useinkaan onnistu ilman ruokavalion tarkistamista ja tarkkailua. Mitään suuria lihaksia et ole tuossa ajassa ehtinyt saada, mutta pidemmän päälle on tosiaan myös niin, että lihas painaa enemmän kuin läski.
Vierailija kirjoitti:
Useita selityksiä. Liikunnan aloittaminen usein lisää nestettä lihaksiin, mikä nostaa painoa. Jos joudut pitämään taukoa, se poistuu ja paino putoaa. Tisaalta monet alkavat myös syödä enemmän lisätessään liikuntaa. Jos liikunnan lisäämisellä tavoitellaan painonpudotusta, se ei useinkaan onnistu ilman ruokavalion tarkistamista ja tarkkailua. Mitään suuria lihaksia et ole tuossa ajassa ehtinyt saada, mutta pidemmän päälle on tosiaan myös niin, että lihas painaa enemmän kuin läski.
Hyviä huomioita.
Kannattaa myös googlata "fat vs muscle pound", niin saa hyvän kuvan siitä, kuinka paljon tiiviimpää ainesta lihas on rasvaan verrattuna. Pauna (tai kilo tms.) lihasta kun vie paljon vähemmän tilaa kuin sama paino rasvakudoksena. Tuo selittää sen, miksi paino saattaa pysyä ennallaan tai jopa nousta niin, että samalla kehon kokonaiskoko (ja vaatekoko) pienenee.
Kilon? Ihmisen paino vaihtelee useitakin kiloja päivästä ja viikosta riippuen. Esimerkiksi itse painan kuukautisia edeltävällä viikolla pari kiloa enemmän kuin muulloin. Painoon vaikuttaa nesteen määrä ja suolen toiminta, jotka vaihtelevat hormonitoiminnan tai muidenkin syiden vuoksi.
Yksi punnitus ei kerro mitään, jos kyseessä on noin pieni muutos.
Urheilu parantaa kuntoa. Kaloreiden rajoittaminen vähentää painoa.
Kumpi ap:lla nyt on pääasiallinen tavoite?
Minulle on käynyt ihan samoin! Mutta en tiedä nostaako lihakset painoa.