Miksi firmojen henkilöstöhallinnon työntekijät ovat aina mulkvisteja?
Kommentit (11)
No kun ne luulevat voivansa päättää ihmisten työllistymisestä = jonkun mielestä elämästä, ja se tuottaa joillekin tyydytystä. Kaikkien ihmisten pitäis mennä haastatteluihin asenteella "aivan sama saanko tämän työn", niin tämä henkilö / (+ narsismin mahdollisuus) -aspekti jäisi kokonaan pois ja ihmisiä alettaisiin palkata vain osaamisen ja ansioiden mukaan. tämä henkilöstöporukka luultavasti "arvottaa" ihmiset täysin yksittäisten facebook-kommenttien, verkostojen ja vaikka minkä mukaan. varmaan sellainen vallan tunne joo, mutta ei kyllä ylety kaikkiin työnhakijoihin silti...
Eiköhän ne sieltä kohta karsiudu, kun nämä kaiken maailman kehittämiset sun muut hässäykset saadaan kuriin, kun firmat nyt laittaa itseään hyvään kuntoon joukolla. Vois kuvitella miten paljon tää HR-Management-Development-Talented-yms imee rahaa sisäänsä, ja todellisuudessa pitäisi palkata ihminen töihin ja hoitaa sen perusrutiinit ja asiat kuntoon. Sellaista kuka haluaa tehdä, lienee tarpeelliinen?
Itse ole henkilöstöalalla, mutta en varsinaisesti hr-tehtävissä. Eli olen läheisesti kyllä ollut vuosikausia tekemisissä näiden hr-asiantuntijoiden kanssa. Ammatissani ole kehittynyt aika hyväksi arvioimaan ihmisiä ja täytyy kyll myöntää että harvinaisen monta pissipäätä näistä henkilöstöasioista on yrityksissä vastuussa. Siis ihan ilkeyttä, vallankäyttöä, kyykyttämistä ja ulospäin yleensä näytellään niin mukavaa kuorta. Who knows why?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:02"]
Itse ole henkilöstöalalla, mutta en varsinaisesti hr-tehtävissä. Eli olen läheisesti kyllä ollut vuosikausia tekemisissä näiden hr-asiantuntijoiden kanssa. Ammatissani ole kehittynyt aika hyväksi arvioimaan ihmisiä ja täytyy kyll myöntää että harvinaisen monta pissipäätä näistä henkilöstöasioista on yrityksissä vastuussa. Siis ihan ilkeyttä, vallankäyttöä, kyykyttämistä ja ulospäin yleensä näytellään niin mukavaa kuorta. Who knows why?
[/quote]
Niinpä. Ja kuinka moni mielestäsi tekee sitä ydintehtävää???? kaiken maailman kokoukset muiden verkostokumppaneiden kanssa on varrrrmaan tarpeellisia ja mukavia, aina palaverissa = tärkeä henkilö?
Meillä henkilöstöhallinnon rouvat kulkevat viimeisen päälle muodikkaasti ja me ns. akateemiset duunarit (huomattavasti paremmin palkatut) olemme ainakin pukeutumisen suhteen paljon rennompia. Ajatusmaailmakin tahtoo olla aika erilainen. En kuitenkaan halua yleistää. Joku poikkeus löytyy suuntaan ja toiseen.
Koska se on osasto jonne pääsee ylenemään vaikka ei olisi koulutusta. Ja sitten näillä on tarve päteä ja pönkittää omaa itseluottamustaan.
Meillä hr-johtaja on myös sivutoiminen terveyskeskuslääkäri ilmeisesti, osaa määritellä työtekijän lapsen sairauden muuttuneen krooniseksi. Tilanne oli oikeasti sellainen, että työntekijän KAKSI lasta sairastivat peräkkäin saman infektion, mutta tämä hr-johtaja ei ilmeisesti osannut lukea todistuksista lasten nimiä vaan tulkitsi lapsen kroonikoksi ja eväsi toisen palkallisen poissaolopätkän lapsen sairaus-todistuksesta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:28"]
Meillä hr-johtaja on myös sivutoiminen terveyskeskuslääkäri ilmeisesti, osaa määritellä työtekijän lapsen sairauden muuttuneen krooniseksi. Tilanne oli oikeasti sellainen, että työntekijän KAKSI lasta sairastivat peräkkäin saman infektion, mutta tämä hr-johtaja ei ilmeisesti osannut lukea todistuksista lasten nimiä vaan tulkitsi lapsen kroonikoksi ja eväsi toisen palkallisen poissaolopätkän lapsen sairaus-todistuksesta huolimatta.
[/quote]
minä olen kuullut ystäviltä sellaisista, että on syyllistetty ja "annettu ymmärtää" kun lapset on kipeenä ja on ollut pois töistä, ja on ollut kysessä kuulemma lapseton henkilö itse. roikutaan pitkään töissä eikä ymmärretä että muilla on lapsia ja perhe, tai kenties elämää. tiedä sitten kun itsellä ei oo tollaisesta kokemusta. eikö näiden tyyppien pitäis hankkia sijaisia ja katsoo että työt tulee tehtyä jos joku on viikon pois, mutta työtaakat vaan paisuu joillakin eikä voi edes syystä olla pois, surullista :(
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:28"]
[/quote]
minä olen kuullut ystäviltä sellaisista, että on syyllistetty ja "annettu ymmärtää" kun lapset on kipeenä ja on ollut pois töistä, ja on ollut kysessä kuulemma lapseton henkilö itse. roikutaan pitkään töissä eikä ymmärretä että muilla on lapsia ja perhe, tai kenties elämää. tiedä sitten kun itsellä ei oo tollaisesta kokemusta. eikö näiden tyyppien pitäis hankkia sijaisia ja katsoo että työt tulee tehtyä jos joku on viikon pois, mutta työtaakat vaan paisuu joillakin eikä voi edes syystä olla pois, surullista :(
Olen myös huomannut että usein naispuolisia tradenomeja ja ihan v*tun pihalla. Itse hain KTM:nä asiantuntijan paikkaa ja jäi kyllä aika huono kuva naikkosten asiantuntemuksesta..
Voitko antaa vähän esimerkkejä? Mulkvistin leima tulee aika helposti jo siitä, että pitää kiinni firman linjasta paikkojen täyttämisessä, palkkatasoista tai poissaolokäytännöistä.