Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Röntgenhoitajia paikalla?

Vierailija
22.09.2013 |

Pitääkö magneettikuvauksessa ottaan KAIKKI metalli pois kuvauksen aikana? Esim jos kuvataan polvi, voiko olla kaarituelliset rintaliivit, korvikset, sormuksen päällä kuvauksen aikana?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä KAIKKI täytyy ottaa pois. Ihan kaikki. Joissain vanhoissa tatuoinneissakin saattaa olla pienen pieniä metallihiukkasia, jolloin magneettikuvauksessa ihoon voi tulla jonkinlainen jälki tatuoinnin kohdalle, koska kuvauslaite vetää noita hiukkasia puoleensa. Siinä siis vähän perspektiiviä sinulle siitä, kuinka pienet määrät metallia ovat jo merkityksellisiä.

Vierailija
2/11 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla unohtui pään kuvauksessa kultasormus sormeen, ja siinä kyllä tuntui jonkinlaista vetoa - ellen sitten kuvitellut kun hoksasin asian ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytännöt on aika erilaisia paikasta ja laitteen voimakkuudesta riippuen (3 teslaa, 1,5 t tai vähemmän). Jossain saa pitää jopa napilliset farkut jalassa ja jossain täytyy ottaa meikitkin pois, jos niissä sattuisi vaikka olemaan metallihippusia. Jalometallisista koruista ei käytännössä ole mitään haittaa tai vaaraa, mutta yleensä ne otatetaan pois varmuuden vuoksi. Itse en otata pois esim. hopeisia korvakoruja jos potilaalta kuvataan selkää tai raajoja.

Vierailija
4/11 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kysyn siksi koska katsoin tänään tv:stä dokumenttia jossa tehtiin magneetti kuvaus. Kuvattava henkilö kaytiin läpi metallin paljastimella. Muistin siitä kun itseltäni otettiin magneettikuva Helsingissä, marian sairaalassa. Siitä on aikaa 8 vuotta. Itse olin riisumassa koruja ja rintaliivejä pukeutumistilassa kun hoitaja tuli hakemaan. Sanoin että en ole valmis (rintaliivit ja korut päällä, housut olin riisunut koska polvi kuvattiin) Hoitaja sanoi että ei tarvitse. Mulle tuli todella huono olo kuvauksen aikana, ajattelin sen johtuvan jännityksestä tms.

ap

Vierailija
5/11 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten joku aikaisemmin kirjoitti että sormuksessa tuntui vetoa niin kyllä tunsin että vihki ja kihlasormus olisi jotenkin liikkuneet toisiaan vasten. Ja rintakehän aluella pahaa oloa, metalliset kaarituet siis päällä kuvauksen ajan. ap

Vierailija
6/11 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne metalliesineet mitään epämääräistä pahaa oloa aikaansaa. Pointti on siinä, että magneetti tosiaan vetää niitä puoleensa, ne voivat lämmetä tai aiheuttaa kuviin artefaktaa eli häiriötä. Kun asettelen potilasta kuvaukseen ja seison lähellä putken suuta, tunnen miten liivien hakaset nykivät selässä. Se ei ole vaarallista niin kauan kuin irtaimet esineet eivät pääse lentämään putken seinämään kiinni. Kaarituet eivät irtoa vaikka potilas olisi putkessa ne liivit päällä ja kerrottakoon myös, että nykyaikaiset nivelproteesit ovat täysin turvallisia. Paha olo johtuu jännityksestä tai kuumuudesta. Joskus voimakas vaihtuva magneettikenttä voi tehdä vähän pyörryttävän olon.

Vierailija
7/11 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hammasimplantti, elihammasjuuren korvaava titaaninen, METALLINEN keinojuuri  ei ole este magneettikuvaukselle?

Miltähän se metallinen juuri tuntuu pään kuvauksen aikana? Kenelläkään kokemuksia?

Vierailija
8/11 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Implantti kirjoitti:

Miksi hammasimplantti, elihammasjuuren korvaava titaaninen, METALLINEN keinojuuri  ei ole este magneettikuvaukselle?

Miltähän se metallinen juuri tuntuu pään kuvauksen aikana? Kenelläkään kokemuksia?

Titaani ei reagoi magneettiin, siksi.

Vierailija
9/11 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.lapinlaakarikeskus.fi/llk/palvelut/magneettitutkimukset/magn…

Tuon linkin kautta saa aika paljon tietoa. 

Ei haittaa amalgaamipaikat eikä implantit.

Hiuslakkaa, metallia sisältäviä meikkejä ei kannata laittaa.

Vierailija
10/11 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pään magneettikuvauksessa, jonka loppuvaiheessa tuli oksettava olo. Ja kun pääsin kotiin lounaalle, niin suussani oli vahva metallin maku n. parin tunnin ajan. Ei se muusta voi johtua kuin, että kuvattiin nimenomaan päätä. Muissa magneettikuvauksissa ei ole ollut mitään vastaavaa oireilua. Hoitohenkilökunnalla on tapana vähätellä ja sanoa, että tämä johtuu jännityksestä.

Vierailija
11/11 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä taitaa olla paikkakohtaisia eroja. Itse olen tehnyt töitä 1,5 Teslan laitteella ja meillä on kyllä saanut olla rintaliivit päällä jos polvea kuvataan. Samoin kaikki kulta- ja hopeakorut koska nämä metallit eivät magnetoidu. Ja jos kuvataan päätä niin silloin voi olla farkut jalassa metallinappeineen, ei ne sieltä minnekään irtoa. Muut metallit, vyöt, tukkapinnit jne tietysti pois ja taskut tyhjiksi.

Joku tuossa kirjoitti että oli pään kuvauksen jälkeen tuntenut metallin makua suussa. Olikohan saanut varjoainetta suoneen? Ei siinä muuten mitään makuja tule. Eikä se makukaan tunteja kestä vaan muutaman minuutin, jos nyt siis tulee ollenkaan mitään makua. Polvikuvauksissa ei varjoainetta käytetä kuin korkeintaan jossain ihan poikkeustilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan