Miten erottaa vanhan ja uuden rahan?
Kun aina puhutaan, että joku on nousukkaan näköinen ja kuluttaa "uutta rahaa", ja sitten puhutaan vanhasta rahasta.
Miten tällaiset uusrikkaat ja rikkaaseen sukuun syntyneet sitten erottaa toisistaan? Onko uusi raha sellaista blong-blingiä ja rikkauden pitää näkyä kauas vai miten?
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 21:01"]
Mitä pahaa on "uudessa rahassa"??
Uusrikas on tehnyt omaisuutensa itse kun taas vanhan rahan edustajat ovat lähinnä syntyneet oikeaan perheeseen.
[/quote]
Oon miettinyt aivan samaa!!! Olen nyt nuori ja tienaan hyvin. Jos palaset loksahtavat hyvin kohdilleen, musta voi tulla "uusrikas". Olen aivan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä. Myös ystäväni ovat kaikki tavallisista perheistä. Teen todella paljon töitä. Olen tietyissä asioissa lahjakas, mikä on hieman tasoittanut polkuani vuosien varrella. En ole kuitenkaan koskaan saanut mitään ilmaiseksi.
Mikä tekee musta huonomman, mauttomamman, sivistymättömämmän tms. kuin joku kultalusikka perseessä syntynyt von Fyrckenberg?
Uusi raha näkyy, vanha ei. On mainostuotteita joka lähtöön: DG, VL, Guessia, yms ja logot pitää olla isoja ja näkyviä:) Auto vähintään Audi tai BMW
Todella rikkaiden ei tarvitse näyttää mitään, heillä on kanttia kulkea H&M vaatteissa ja ajaa tavisautoilla.
Katsokaa Cheekiä, näette miten uusi raha näkyy.
Ja vanha raha nimenomaan ei näy.
Miksi menestys ei saisi näkyä? Sehän on vaan merkki ahkerasta fiksusta ihmisestä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 12:50"]
Miksi menestys ei saisi näkyä? Sehän on vaan merkki ahkerasta fiksusta ihmisestä.
[/quote]
Fiksulla se näkyy hillittynä tyylinä ja käytöksenä.
[/quote]
Kyllä sitä rikastutaan niin monenlaisilla keinoilla, että aina ei voi puhua ahkeruudesta ja fiksuudestakaan.
Vanhassa rahassa on henkilöiden kuvia ja mitä suurempi numero, sen enemmän arvoa.
Uudessa rahassa on rakennuksia.
Tässä on myös kulttuurieroja.
Amerikassahan self-made porukkaa arvostetaan - eli siis uusrikkaita. Siellä on hyvä jos on itse tienannut omaisuutensa.
Joissain perinteisesti kansan sortoon perustuvissa yhteiskunnissa, kuten Iso-Britanniassa taas kumarretaan nimenomaan sitä 'vanhaa rahaa' ja typeriä arvonimiä. Nousukkaita on syytä halveksua, koska he uhkaavat kansan raiskaamisella menestyneiden asemaa.
No, onhan tämä toki jo muuttunut sielläkin.
Suomessa elää joidenkin (harvojen) keskuudessa tämä halveksunta 'uusrikkaita' kohtaan, koska Ruotsi on perinteisen kastijaon maa ja moni suomalainen eliittiin itsensä kuuluvaksi mieltävä ottaa mallia nimenomaan sieltä.
Uusrikkaat ovat yhteiskunnan menestyksen tae, sillä he ovat niitä yrittäjiä ja sijoittajia, jotka luovat omalla toiminnallaan ja dynaamisuudellaan hyvinvointia.
Helposti. Kysy vaan 'kuis panee' ja jos vastaus on 'bara bra, tack' niin kyseessä on ylväs vanha raha. Jos vastaaja sopertaa jotain suomeksi, niin kyseessä on uusi wt-raha.
Heh, kolmosella on selkeästi kauhea tarve osoittaa kuinka hän itse asiassa on parempi kuin muut, koska mitään ei ole saanut ilmaiseksi ja kuinka ihan oman älyn avulla on ponnistanut elämässä eteenpäin.
Näin se "uusi raha" (tuleva tai jo saavutettu) juuri näkyy. Itsekorostuksena.
Miten muuten on, nr.3, aiotko jakaa varallisuuttasi jälkeläisille yhtään vai pihtaatko kaiken itselläsi? Ettei vaan viiden sukupolven päästä kukaan pääse sanomaan, että teidän suku kuuluu "vanhan rahan" piiriin.
Tee jo nyt sellainen testamentti, että jos lapsesi ei ole tasan tarkkaan yhtä ahkera kuin sinä, niin minkäänlaista apua ei tule rahallisessa tai henkisessä muodossa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:06"]
[/quote]
Kuten esimerkiksi?
Kyllä sitä rikastutaan niin monenlaisilla keinoilla, että aina ei voi puhua ahkeruudesta ja fiksuudestakaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten esimerkiksi?
Kyllä mä sanoisin, että monet oikeasti varakkaat eivät erotu juuri tavallisesta tuulipukukansasta. Ne on ne hyvätuloiset, jotka usein näyttävät sitten merkkivaattein, trendiautoin ja käsilaukuin sitä statustaan.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 21:01"]
Uusrikas on tehnyt omaisuutensa itse kun taas vanhan rahan edustajat ovat lähinnä syntyneet oikeaan perheeseen.
[/quote]
Oon miettinyt aivan samaa!!! Olen nyt nuori ja tienaan hyvin. Jos palaset loksahtavat hyvin kohdilleen, musta voi tulla "uusrikas". Olen aivan tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä. Myös ystäväni ovat kaikki tavallisista perheistä. Teen todella paljon töitä. Olen tietyissä asioissa lahjakas, mikä on hieman tasoittanut polkuani vuosien varrella. En ole kuitenkaan koskaan saanut mitään ilmaiseksi.
Mikä tekee musta huonomman, mauttomamman, sivistymättömämmän tms. kuin joku kultalusikka perseessä syntynyt von Fyrckenberg?
[/quote]
Ei mikään, mutta raha ei tuo sitä sivistystä ja hyvää makua, ne ovat ihan eri asioita. Ehkä kultalusikka suussa syntyneet ehtivät sivistää itseään ja keskittyä muihin asioihin, kun ei tarvitse rahan ansaitsemisesta tai toimeentulosta ylipäätään kantaa huolta. Eli jos olet ansaitsemisen ohessa ehtinyt ja jaksanut hankkia myös sivistystä ja koulia "makuasi", niin et ole sen huonompi :D
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:15"]
[/quote]
[/quote]
Kuten esimerkiksi?
[/quote]
Lotossa voittamalla.