kun kuolette, haluatteko hautauksen vai polttohautauksen?
Kommentit (32)
Tuhkaus ja tiettyyn paikkaan tuhkat.
Olin juuri muistotilaisuudessa, jossa omaiset olivat sirotelleet tuhkan mereen. Oli melkoinen myrsky, eikä tehtävä ollut helppo. Helpommalla olisi päässyt, kun olisi haudattu uurna maahan, valmiiksi kaivettuun kuoppaan. Muistotilaisuudessa puhuttiin lähinnä merenkäynnistä ja tehtävän vaikeudesta.
kysymys vähän asian vierestä, mutta voiko ihminen eläissään kieltää kuoleman jälkeisen ruumiinavauksen? Tiedän että se suoritetaan yleensä kun ihminen kuolee epäselvissä olosuhteissa, mutta inhottava ajatus että jos kuolen vaikka yllättäen sydäriin niin kohta sitä mun ruumista on joku tuntematon avamaassa ja tonkimassa päästä varpaisiin brutaalisti. Kai ihmisillä on joku oikeus koskemattomuuteen kuoleman jälkeen?
Kun kuolen niin kaikki käyttökelpoiset elimet kierrätykseen. Tähteiden kohtalosta päättäkööt omaiset, se asia ei enää kuulu minulle.
Body Worlds - näyttelyyn en siltikään haluaisi jäänteitäni näytille. Se 8kk raskaana olevan naisen kalmo on kaunis mutta järkyttävä.
polttohautaus, mutta ennen sitä ehdottomasti kaikki käyttökelpoiset elimet eteenpäin niitä tarvitseville.
Kai olette kaikki tehneet elintenluovutustestamentin, joka on aina mukananne? Minulla kortti kulkee aina lompakossa ja olen selkeästi ilmaissut tahtoni myös omaisilleni. Kun ihminen kuolee, luulisi olevan ihan yhdentekevää, mitä osia ruumiista jää haudattavaksi. Ennen hautausta siis kaikki käyttökelpoinen talteen. En ymmärrä, miksi se on jostain etova ajatus - luovutuksellahan voi auttaa niin monia..
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 20:58"]
Hirveitä rahoja vuosikymmenet? Hautapaikka maksaa käsittääkseni muutamasta kympistä muutamaan sataseen riippuen seurakunnasta ja siitä, onko haudattava omalta vai toiselta paikkakunnalta. Hinnat ovat samat, kuuluu kirkkoon tai ei. Se on laki.
Hautapaikka edellyttää myös sitä, että paikasta pidetään huolta: kukat kesällä, havut talvella, kynttilät pyhäinmiestenpäivänä jne. Hieman hankalaa varsinkin, jos itse asuu toisella paikkakunnalla.
Polttohautaus, mutta sekin niin kallis niin ihan riippu hautaantoimittajista kumman ne mulle laittaa:D
No, en mä siinä vaiheessa enää pysty haluamaan mitään. Omaiset päättäköön.
Olen toivonut tuhkausta ja mereen. En halua mitään hautaa, siitä on vain riesaa jälkeläisille.
voihan sen etukäteen ilmoittaa kumman haluaa...
Hirveitä rahoja vuosikymmenet? Hautapaikka maksaa käsittääkseni muutamasta kympistä muutamaan sataseen riippuen seurakunnasta ja siitä, onko haudattava omalta vai toiselta paikkakunnalta. Hinnat ovat samat, kuuluu kirkkoon tai ei. Se on laki.